Melyik múlt vezet jövőnkbe?
Építészkongresszus 2021 – beszámoló
Timon 2021.07.11.

A 18. Nemzetközi Építészkongresszust 2021. július 2-án Budapesten, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában rendezték meg Melyik múlt vezet jövőnkbe? címmel, mintegy 500 résztvevővel. A kongresszust a Metszet folyóirat kiadója, az Artifex Kiadó szervezte a Magyar Építőművészek Szövetségének támogatásával.

Csanády Pál, a Metszet főszerkesztője üdvözölte a megjelenteket. Köszönetét fejezte ki a támogatóknak, különösen a rendezvény főszponzorának, a Saint-Gobain csoport magyar képviseletének, továbbá a Nemzeti Kulturális Alapnak és a Magyar Építőművészek Szövetségének.

Házigazdaként Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója, a képernyőről mondta el megnyitóját. A helyszínt Marosi Miklós, a KÖZTI építésze és Szenes Iván belsőépítész tervezte át nyolcéves munkával, miután Feketeházy János, a MÁV főépítésze több mint 100 évvel ezelőtt az eredeti épületet megalkotta.

A Miniszterelnökség Építészeti, Építésügyi és Örökségvédelmi Helyettes Államtitkárság képviseletében Deák Krisztina nyitotta meg a kongresszust. Hivatkozott a 2021. január 1-jétől működő Országos Építészeti Tervtanácsra, a Településarculati Kézikönyvek elkészültére és az Építészeti Szerzői Jognyilvántartásra.

Krizsán András, a MÉSZ elnöke felolvasta Thomas Voniernek, az Építészek Nemzetközi Szövetsége, az UIA elnökének és Nikos Fintikakisnak, az UIA II. Régió alelnökének köszöntő szavait. Elmondta: Az UIA-t 1947-ben alapították, Magyarország is az alapító tagok között volt. Az előző kongresszusra másfél éve, 2020. március 9-én, a pandémia előtti időszak utolsó nagyrendezvényeként került sor. Krizsán András a MÉSZ-ben folyó pezsgő szakmai élet kapcsán az elmúlt másfél év több mint ezer eseménye közül csupán az utolsó hét történéseit villantotta fel: az elhunyt Kapy Jenő építész tiszteletére rendezett emlékülés, az  UIA riói tisztújító közgyűlésének előkészítése, Gutovski Robert Naplás-tavi kilátójának épületlátogatása, a Visegrádi 4-ek ülése, a Tata szíve építészeti tervpályázat ismertetése – a hét befejezéseként pedig itt a 18. Nemzetközi Építészkongresszus.

Piros Attila, a St. Gobain nemzetközi cégcsoport magyar képviselője, mint a kongresszus főszponzora elmondta, hogy a vállalat 354 éve állít elő üvegtermékeket a versailles-i tükörgalériától a Grand Canyon üveghídjáig. Százezer munkatársból 3 700 fő száz fejlesztőponton dolgozik az új termékek előállításán. 2050-re el akarják érni a karbonsemlegességet – hangsúlyozta. – Álmodjatok nagyokat, s mi azokat mind megvalósítjuk! – üzente az építészeknek.

Ware-Nagy Orsolya angolul ismertette az előadók, elsőként Magyar Péter professzor emeritusz munkásságát. 1967-ben a BME-n szerezte meg építészmérnöki diplomáját, majd 1992-ben ott is doktorált. 1968 óta tanít európai, afrikai és amerikai egyetemeken. 2011-ben Magyar Építészetért Emlékéremmel tüntették ki.  Több mint húsz könyve jelent meg a rajz és a tervezési folyamat elméleti kérdései tárgyban.

Dr. Magyar Péter Professzor emeritusz, a kongresszus levezető elnöke, 1989 és 2011 között három amerikai egyetem építésziskolájának igazgatója kezdte az előadások sorát: „Duco ergo sum”, rajzolok, tehát vagyok. Egy régi tanácsot idézett: ne tegyünk fel olyan kérdést, amelyre nem tudjuk a választ, mert ez adja meg a lehetőséget az újabb kérdésfelvetésekre. Hosszú élete során mintegy tízezer rajzot készített A/4 méretű papírlapra – egy napon talán egy pszichológus felhasználhatja őket a kutatásaihoz. Négy könyvét mutatta be, amelyekben ezek a rajzok megjelentek: Thought Palaces – Gondolati paloták, 1999, bemutatás; Think-ink – Gondolkodás tintában 2010, elemzés; Urban Innuendoes – Város- és épülettervezés, 2012; Seven Lessons on Architectural Morphogenesis – Hét lecke az építészeti morfogenezisről, 2014. Nem teret rajzolunk, és nem teret tervezünk. A térfolyamatosság átmegy felületfolyamatosságba. A gömbszerű terek vékony nyakízeken csatakoznak egymáshoz - fantáziarajz. Az előadás alapgondolata: Négyzetgyök alatt a végtelen.

Néhány példa a tervek közül. Nemzeti Színház tervpályázata a Városligetben és a Karmelita kolostornál. Tüskecsarnok. Peggy Guggenheim Múzeum Velencében.  Alexandria könyvtárpályázat. Port Albertdale, Építészeti Fakultás: a húzás és nyomás megjelenési formáját egyesítette ezen az épületen. Felül függesztett rész volt, egy négyzetes gyűrűn belül 12 méter átmérőjű, kör alakú tömbbel. A kettő közötti háromszögek az átszellőzést biztosították – fejti ki Magyar Péter. Pittsburghben közbiztonsági épület: bíróság és börtön egybekapcsolva egy folyosóval, mert a legtöbb szökés a bíróságtól a börtönbe szállításkor történik. Florida, diákpályázat: hangszer-enteriőr egy hegedűvirtuóznak tervezett épületben. Velence kapuja, parkolóhely: forgó platform osztja el a buszokat egy kerek garázsban, a homlokzati rajz velencei maszkok kettős sorozatát mutatja. 149 rajzot készített ehhez a témához és a rajzok elemzése mutatja a fejlődési vonal kapcsolódási pontjait, néha vissza kell térni az eredeti állapothoz. Alabamában felsőfokú bíróságot tervezett az államnak, a külső lépcsők dekoratív rendszerével. 2800 fős minisztériumi irodaházat tervezett, Pennsylvaniában pedig lakóházat. Egy bírósági épületnél a három bíróság közepén függőlegesen íves épület köti egymáshoz a vízszintes szárnyakat. – Alvar Aalto házánál hangversenyterem mennyezete két irányban lépcsőzik le. Koppenhágában új színházat kellett tervezni. A költő háza Fort Lauderdale-ben, kínai operaház, olsói múzeum. Afrikában, Tanzániában olyan lépcsőházas főhomlokzatot tervezett, amely kívülről és belülről is lépcsőt mutatott. Párizsi operaház, Palladio épület, Yokohama kikötő. Espoo templom Finnországban, diplomamunka Pogány Frigyesnél. A tervek sorozatából kiviláglik, hogy Magyar Péter valóban az egész világon dolgozott.

Kávészünet után következett Michael Dennis (MIT, USA). 1970-től a New York-i Ithacában, 1981-től Bostonban tervez. 1992 óta a MIT építészprofesszora. Tanított a Columbia, Cornell, Harvard, Kentucky, Princeton és Rice egyetemen. 2011-ben a rangos CNV Athena érmet kapta meg. Ökológia, urbanizmus és építészet – Tanulságok a jelenből címmel tartotta meg vetített képekkel illusztrált előadását. Ledoux Maupertis terve 1780-ból a kertvárosok mintája lett. Dubai olajdollárjaiból a sivatagban épült felhőkarcolók nem emberi léptékűek. A Föld szuburbánus területei 68 %-ot foglalnak el, míg a városok csak 32%-ot. Két várost hasonlít össze: Atlantát és Barcelonát. Mindkét metropolisz 5-5 millió lakossal bír. Ám Atlanta nagy, földszintes családi házas területei miatt a közlekedés terhe Barcelonáénak a 15-szöröse, ahol a városias beépítés az uralkodó. Egyetemi campusokat és hangversenytermeket tervezett. A Virginia Egyetem tervét Jefferson készítette a központi kupolás rotundával és mögötte, a hosszú udvar mentén a tanítói házakkal. A központi gyep szervezőereje nagy hatással van Dennis campus-mesterterveire. A várostervezés főpróbája – Egyetemi kampuszok tervezése, Metszet 2021/4 24-29 o.

Attilio Terragni 1989 óta vezeti saját stúdióját Milánóban. A milánói egyetem elvégzése után Daniel Libeskind asszisztense, majd partnere lett. 1997-től három évig Melbourne-ben élt. Miután visszatért Olaszországba, Cityedge néven megalapította Daniel Libeskind olasz partnercégét. A Milánói Műszaki Főiskolán tanít. Vendégprofesszor Ausztráliában, Német- és Spanyolországban. Számos könyvet írt, Templomok és városok című könyve igen sikeres. A modernitás létünk kezdete. Hol gyökerezik a modernség? Terragni szerint a középkorban. Meglepő kijelentést tesz: Dante a világ legjobb építésze, versciklusával a világ legnagyobb projektjét alkotta meg a paradicsom, purgatórium és a pokol megírásával. A fasizmus háza Comóban dantei megvalósulás. Az Olympus tetején palota emelkedik. Egy festményen katona áll kék köpenyben és más katonák is láthatók, egyik bombát tart a kezében. De mivel mögötte nem látszik a táj, az eseményt nem tudjuk hova tenni, bár sejtjük, hogy az első világháború emléke. Hatalmas lépcsősor vezet a magas dombtetőre, az első világháborús emlékműhöz. A lépcsők mellett ciprusok sora. Patetikus felvezetés és megérkezés. Románkori templom szentélyénél a tömegformán hátul jelenik meg görbület. Egy modern lakóépület közbenső két szintjébe negatívan harap bele az íves terasz. Ötszintes eklektikus épülethez egy évvel később épült modern ház harmonikusan csatlakozik. Danteum téregyüttes tartalmazza a sűrű oszlopos pokol bugyrát, a fent két szögletes nyílással rendelkező purgatóriumot és a világos, üvegtetős paradicsomot. – Két alkotás – Doboz az idő jelével/Pordoi 5 irodaház, Metszet 2021/4, 30-32. o.

Ebédszünetet követően Anssi Lassila finn építész online előadása következett. Az OOPEEA Office for Peripheral Architecture iroda alapítója és igazgatója Seinajokiban, Helsinki mellett. Diákpályázaton nyerte el a Kärsämäki zsindelytemplom tervezését, amely nemzetközi hírnevet hozott számára. Ismert munkája a Puukuakka, Finnország első nyolcemeletes fa lakóháza. A Suvela kápolnával is megtisztelő elismerést szerzett. Négy munkája bekerült a 2005., 2011. és 2017. évi Mies van der Rohe díj rövidlistájába. 10 fős irodát vezet, továbbá tanít az oului építészeti iskolában. Főleg szakrális terek tervezésével foglalkozik. A zsindelytetős templom egy kocka kettős burokban, egyik sarkán nyílik a bejárat, ellentétes pólusán foglal helyet a sekrestye. Az oltár mobil. A kivitelezéshez idősebb mesterembereket alkalmaztak. A tető sátor formájú, közepén kis bevilágító torony helyezkedik el. A tervpályázatot 1999-ben nyerték meg. A faanyagot, 50 000 rönkfát 5 kilométerről szállították. Az iroda fő jellemzője a kíváncsiság, a kísérletezés. Kuokkala templom Jyväskyläben, a sarkkörön túl. A háromszög keresztmetszet felső része lekerekített, az ívek között innét kapja a bevilágítását. Espoo kápolna mozgalmas tömegű együttes. Tikkuri templom 8 emeletes lakóházhoz csatlakozik, a négyzet egyik sarkán megemelt tér, a két oldalfalon elszórt ablakokkal, függesztett tejüveg lámpatestek sora. Egyszerű, ollóállásos gépkocsi-beálló, zsindelyfedéssel. – Középkori külső, modern belső –Kuokkala templom, Metszet 2021/4, 36-41. o.  

Charles Renfro 2004-ben lett világhírű, a Diller Scofidio + Renfro partnereként. Két legfontosabb projektje Moszkvában, a Kreml szomszédságában lévő 35 hektáros Zarjagyij Park és Tianjin kínai város Juillard iskolája. Számos egyetemi campust tervezett, emellett a New York-i Művészeti Iskola oktatója. New Yorkban a Lincoln Center a város legjelentősebb kulturális központja. ahol három épület alkot építészeti kompozíciót. Szemben az 5 íves Metropolitan Opera épület, balra a 7 nyílású Balett színház, jobbra a filharmonikusok 9 nyílású hangversenyterme veszi körül a körkörös burkolattal ellátott díszteret. Az együttes előtt 30 fokos szögben ferdén halad el a Broadway. Ezen a ferde lezáráson épült meg a Juilliard Zeneiskola 1100 fős előadóterme növelhető színpaddal. Érdekes tervezési feladat volt egy, az 1980-as években megszűnt magasvasút 2,5 kilométer hosszú, 30 méter széles szakaszának parkosítása New York Manhattan városrészében, Chelsea területen. Egy helyen ablakot vágtak ki a felüljáróból, a közönség a padokon ülve nézheti az alatta zúgó autóforgalmat. Hézagos betonjárdákon lehet haladni, a hézagokban megtelepednek a növények. A több évtized alatt a fák már megnőttek. 2 m átmérőjű kerekeken gördülő tetőt hoztak létre, amely egy 4 szintes építmény fölé mozgatható, változatos funkciókra felhasználva. – Szárnyvonal – The High Line/New York, USA, Metszet 2021/4 42-47.o.

A kávészünetben a minden alkalommal nagy érdeklődéssel várt kvízjáték nyerteseit sorsolták ki azok közül, akik a kiállító termékgyártók termékeinek kérdéseit helyesen fejtették meg. A kongresszust főszponzora a Saint Gobain, kiemelt támogatók: Alukönigstahl, Aluprof, Hörmann, Xella, Wienerberger.

Ezután Timon Kálmán aranydiplomás építészmérnök adta át a magyar mecénások és kiváló szellemi alkotók tevékenységének elismerésére 2009-ben alapított Sivatagi Kőrózsa Díjat a 2021. évi díjazottnak, Dulácska Zsolt építészmérnöknek, aki a díjat a szakmai továbbképzések, különösen az Építészeti világcsodák című előadás-sorozat magas színvonalú képi feldolgozásának önzetlen támogatásával érdemelte ki. A díjazott megköszönve a díjat Lázár Ervin Négyszögletű kerek erdő című művéből idézte a Nyúlfutást Oktató Főtanfolyamot. A történet szerint a kövér bizottsági tagok szerint a teknősbéka tudja, hogyan kell egy nyúlnak futnia, és fél nap alatt végigcsoszog a kerten, a nyúl meg átugrik a kerítésen és usgyi, otthagyja a nyúlfutást oktató tanfolyamot.

A délutáni kávészünet után Marosi Miklós, az Eiffel Műhelyház tervezője következett. Marosi 1965-ben szerzett építészmérnöki oklevelet. A POTI-t követően a 1970-től a KÖZTI-ben dolgozik. Szakági főmérnök, az MMA alelnöke. Jelentős épületei: Kecskeméti Kórház, Szegedi Tudományegyetem Sebészeti Klinikája, Uzsoki utcai kórház rekonstrukciója, Kodály Zoltán emlékmúzeum, Corinthia Grand Hotel Royal és Spa, KÖZTI-Bayer Artisjus székház, Operaház Eiffel Műhelyháza. Számos díj kitüntetettje. Marosi betegsége miatt a Műhelyház ismertetését két munkatársa, Pernesz Ágnes és Ács István tolmácsolták. Az Északi Járműjavítót 1883-ban Feketeházy János, a MÁV mérnöke tervezte, aki az Eiffel irodában is dolgozott. Az öthajós csarnoképület 1886-ban épült meg téglából, kőből és acélból. A II. világháborúban többször megsérült. Mozdonyjavításra használták. A rendszerváltás után a MÁV kis Kft-kre darabolódott. 2007-től az épület üresen állt. Amikor az Operaháznak Ókovács Szilveszter lett a főigazgatója, minden megváltozott. Az Operaházban és az Erkel Színházban korábban évi 12-15 bemutatót tartottak, ehelyett mára a repertoár évi 35-40 premierre növekedett. Az Andrássy úti díszlet- és jelmezraktárat, a műhelyeket mind kinőtték, ezért új, megfelelő méretű helyszínre volt szükség, ahol ezek pótolhatók, próbajátékokat is lehet tartani, sőt az operabált is meg lehet rendezni. Ezen kívül a díszleteket konténerizálták, vagyis nagyméretű konténerbázist kellett felépíteni. A csarnok 230 m hosszú, 95 m széles, 23 000 m2 területű. Az acélszerkezetek 7x7 mm-es „L” profilból készültek, a hőtágulásra is tekintettel. Marosi elve a tervezés során az volt, hogy az új szerkezetek jól láthatóan különüljenek el a régitől, ezért az új részeket modern vasbeton szerkezettel oldotta meg, így a két oldalhajót összekötő, keskeny gyalogoshidat is. A feladatmegoldásban a Műegyetemről Horváth László és Durai László statikusok segítettek. A végeredmény egy multifunkcionális épületegyüttes lett, amelyben egy két szintet átfogó, 600 személyes előadótermet is kialakítottak. A mellékhajókban különböző funkciókat helyeztek el.  A nagy csarnokba egy 327-es sorozatszámú, 012-es sorszámú gőzmozdonyát állították, amely egykor a Magyar Királyi Államvasutak tulajdona volt, hozzákapcsolva egy luxus étkezőkocsit, amit az Operaház restaurátorai restauráltak. Az emeleti galériákon a régi Északi Járműjavító képeit és az átépítés részleteinek fotóit láthatja a közönség.

A kongresszus befejezéseként a résztvevők nyolc csoportban tekintették meg az Eiffel Műhelyházat a tervezők kalauzolásával. A kongresszust a résztvevők rendkívül hasznosnak és sikeresnek ítélték. Már nagyon várják a következő évi hasonló rendezvényt.   

2021. július 4.

Címkék: Építészkongresszus, Építészkongresszus 2021