Mi újság Edouard Francois-val? |
|
pestimonika
|
2012.01.25.
|
A zöld építészet francia sztárja a 2012-es év elején sem pihen, irodája, a Maison d'architecture Edouard François több munkán dolgozik, épületeiről szakkönyvek emlékeznek meg, ő maga pedig több helyen tart előadást, ahogy azt a 2010-es budapesti Nemzetközi Építészkongresszuson is tette. |
Grenoble-ban fog felépülni az a két torony lakóépület, amelynek tervpályázatát Edouard François nyerte meg. A projekt kettős kérdésre ad szokatlanul merész választ. Az építésökológiai szempontokat szolgálja, hogy a lakások teraszait az épületektől független szerkezetekként fogják kialakítani, így a hőhidakkal radikálisan leszámolnak. Akkor pedig a szociális vonatkozásokat vették figyelembe, amikor a teraszokat a tetőre helyezték, az ég és a föld közé, így valóságos kerteket alakítva ki, nyári konyhával és mellékhelyiséggel is felszerelve. A felelős építész tervező a Christian de Portzamparc Műterem, az átadási határidő 2015.
Ez évben jelent meg Charlez Bloszies új könyve Old Buildings, New Designs – Architectural Transformations címmel. A Hôtel Fouquet’s Barrière rekonstrukciójánál François a „copy+edit”-nek hívott új gondolatát alkalmazta – írja a könyv a 134. oldalon. A szálloda bővítménye egy tipikus, haussmanni homlokzat pontos másolata, modern anyagokból. A koncepció „edit” része abból áll, hogy François a pszeudohistórikus homlokzatba ultramodern ablakokat illeszt be.
A Maison d'architecture Edouard François építésziroda tervei alapján egy hatvan lakásos szociális lakótömb kivitelezése kezdődött meg az év elején, a francia Ris-Orangisban. Ez a projekt összeköttetést teremt egy nagy lakóépületekből álló és egy tagoltabb, festőibb negyed között, ennek érdekében a környező részek léptékéből és építészeti részleteiből kölcsönöz elemeket. Charles Jenks The Story of Post-Modernism című, 2011-ben megjelent könyvében is megemlíti Edouard François-t. „François sok élvezetes zöld épületet hozott létre, amelyek egyszerre őszinte és költői válaszok arra a válságra, amellyel most szembenézünk.” (108. oldal) „Posztmodern játékot játszik a mesterségesen létrehozott természettel, előnyt formálva abból, hogy a népesség jelentős része bár sűrűn beépített városokban él, vissza szeretne térni a természetbe. Edouard François a szociális lakásépítés kötöttségei mellett kellemes városi atmoszférát teremtett, ezzel megmutatta, hogy a külvárosokban is lehetünk kreatívak, sőt annak is kell lennünk. Egy sikeres város jellemzői, hogy szívesen látogatjuk meg, szeretünk benne élni és büszkén beszélünk róla. Ahogy Champigny lakói is büszkén beszélhetnek majd a városukról – írta Xavier de Jarcy a Champigny-ban épülő 114 lakásos szociális bérházról a Télérama 2011 november 15-i számában.
A La Source nevű szervezet felkért 62 designert, hogy a felejthetetlen Panton széket újraálmodják. Edouard François egy kényelmes, rojtos, ökologikus designt mutatott be, amely az újrafelhasználás iránti elkötelezettségét is bizonyítja. A székeket aukción értékesítették, amelynek bevétele a La Source-hoz kerül. A Hair Panton szék 1800 euróért talált gazdára. Edouard François január végén Madridban vesz részt egy workshop zsűrijében, áprilisban Hollandiában a Center for Architecture and Urban Planning in Arnhem munkájában vesz egy előadással, júniusban pedig a finn építész szövetség évenkénti szemináriumán fog előadni.
|
Címkék: design, zöld építészet, Edouard François
|
|