Csak sztárirodák kaptak esélyt a legújabb budapesti nagyberuházás tervezésére
sebesp 2021.11.25.

Tizenkét világhírű építésziroda versenyezhet a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt, nyílt nemzetközi tervpályázaton – jelentette be a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára csütörtökön közösségi oldalán

A következő években a Nyugati pályaudvar és környezete teljesen megújul. A föld alatt vasúti mélyállomás épül, amely a felszínen megmaradó vágányokkal együtt sokkal több utast és vonatot tud majd fogadni, gyorsabban és kényelmesebben.

Új közösségi tér lesz a műemléki Eiffel-csarnok és a Nyugati tér is átalakul.

A belváros szívében – a vágányok és az állomás föld alá helyezésével – 23,5 hektár, vagyis közel két városmajornyi terület szabadul fel használatra. A helyén új városrész születik középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal, zöldfolyosóval a Nagykörúttól egészen a Városligetig.

Októberben indult a kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázat, és a hatalmas érdeklődés minden várakozásukat felülmúlta.

Négy kontinensről 36, köztük több világhírű, komoly nemzetközi tapasztalattal rendelkező építésziroda és mérnöki konzorcium jelentkezett. Az irodák többsége az elmúlt 15-20 évben részt vett Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújításában: Bécsben, Amszterdamban, Zürichben, Rotterdamban és Londonban.

A Budapest Fejlesztési Központ objektív és átlátható szakmai rangsorolás alapján tizenkét építészcsapatot választott ki a harminchatból. A tervpályázat második fordulójában ők készíthetik el a Nyugati pályaudvar és a környezetének megújítására vonatkozó terveket.

A második fordulóba japán, brit, francia, holland, magyar, spanyol, svéd, olasz és osztrák tervezőirodák jutottak be, és a külföldi irodákkal összeállva öt magyar iroda is bejutott a második fordulóba, többségük a helyismeret mellett műemléki épületek megújításában is komoly tapasztalattal rendelkezik.

Tervpályázatot készíthet a Benthem Crouwel Architects (Hollandia), a Grimshaw Architects (Nagy-Britannia), a Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia) + Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország), a Sweco Architects (Svédország) + Gateways (Hollandia), az AREP Group Architectes (Franciaország), az Ove Arup & Partners International (Nagy-Britannia), a Plant – Atelier Peterkis (Magyarország) + Hawkins Brown Architects (Nagy-Britannia), az Albert Wimmer (Ausztria), a KKAA Kengo Kuma & Associates (Japán) + M-Teampannon (Magyarország), a John McAslan + Partners (Nagy-Britannia), a Foster+Partners (Nagy-Britannia), és a Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanyolország) + Szántó és Mikó (Magyarország).
A pályázatok beadási határideje: 2022. március 1., eredményhirdetés 2022 tavaszán várható.

A zsűri munkájában részt vesz még Vitézy Dávid, továbbá Karácsony Gergely főpolgármester és a három érintett kerület polgármesterei, Tóth József (MSZP) XIII. kerületi, Soproni Tamás (Momentum) VI. kerületi és Szentgyörgyvölgyi Péter (Fidesz-KDNP) V. kerületi polgármester is, akik alpolgármestereik vagy főépítészeik teljes jogú, szavazati joggal bíró zsűritagként vehetnek részt a munkában.

Rajtuk kívül a szakmai szervetek – a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara –  is részt vesznek a bírálóbizottság munkájában, továbbá a brit és a cseh vasút állomásainak fejlesztéseiért felelős vezetőket is felkérték, hogy vállaljanak részt a munkában.

(MTI)

Címkék: Budapest , Nyugati Pályaudvar