Operatúra az Eiffel Műhelyházba
Java 2018.05.24.
Először a megtisztulás folyamatának lehettünk tanúi. A sallangépületek a szorgos bontási munkának köszönhetően eltűntek, s mára csak az emlékezetben élnek. A generálkivitelező gőzerővel dolgozik az Operaház új korszerű háttérintézményeinek létrehozásán, miközben a vasúti múlt megőrzésére is nagy hangsúlyt fektet.

Az Operatúra bejáráson nyilvánvalóvá vált, hogy lezajlott a rossz állapotú részek és a toldaléképületek bontása, s a ma már a letisztult helyszín a felújításé és az újjáépítésé. A Kőbányai úti Eiffel Műhelyház egyszerre válik a 134 éves Magyar Állami Operaház próbacentrumává és műhelyközpontjává, raktárrendszerrel és képzőműhellyel kiegészülve, miközben az egykori óriási rozsdaövezetet is bekapcsolja a város vérkeringésébe. Az épület annak idején szinte csodával határos módon élte túl a környék bombázását, ugyanakkor a szomszédos épületek jelentős része elpusztult.

A vezető tervező Marosi Miklós Ybl- és Széchenyi-díjas építész, a Magyar Művészeti Akadémia alelnöke avatott a részletekbe. A 220 méter hosszú, 100 méter széles, öthajós Eiffel Műhelyház középső hajójában három szinten helyezik el a különböző kiszolgálóhelyiségeket: a földszinten öltözőket összesen 400 fő számára, középen három óriási varrodát, legfelül pedig egy télikertet, ahol szünetekben összegyűlhetnek, pihenhetnek az itt próbáló művészek. Egy helyre kerülnek végre az operaelőadások díszletei, s ezzel megszünik a jelenlegi kaotikus állapot. Ma még 10-11 különböző művelődési házban tárolják ezeket. Itt lesz az operát kiszolgáló összes műhely is, például az asztalos-, lakatos- és szobrászműhelyek. Az Operaház jelmeztára is ide költözik, amelyhez szintén kapcsolódnak műhelyek, például a parókásoké, a cipészeké. A jelmezekből különleges eseményekre, iskolai táncelőadások alkalmával diákok is kölcsönözhetnek majd ruhákat.

Az Operaház előadásait kompletten itt készítik majd el, ezek gyakorlatilag egy az egyben átemelhetők lesznek az Operaház színpadára. Az itteni színpad zenekari árokkal és 350 férőhelyes nézőtérrel lesz teljes, az egyetlen különbség az Andrássy úti játszóhely adottságaihoz képest mindössze a zsinórpadlás hiánya lesz.

Vasúttörténeti örökségünk védelmében

A kétezer négyzetméteres központi térben áll majd egy 327-es MÁVAG gőzmozdony, amelyből mindössze két darab van a világon, az épület büféjét pedig a transzszibériai vasút teakfából készült egykori étkezőkocsijában alakítják ki. A vasúti múlt számos más helyen is visszaköszön a komplexumban: nem szedik fel például a kertben futó sínpárokat sem. A felújítás anyagválasztása során is az ipari jelleget tartották szem előtt: a műemlék szépségét emelik ki, nem szeretnék megváltoztatni a hangulatát.
A parkban álló hatalmas kémény is megmarad, egyrészt dekorációs célt fog szolgálni, másrészt itt helyezik el a távközlési elemeket és az Operaház logóját.

A Közti Zrt. képviseletében részt vett a bejáráson Pernesz Ágnes vezető tervező is, aki számos érdekességre hívta fel a figyelmet. Mostanra már megkezdődhetett egyes esetekben az újjáépítés, más esetekben a téglafalak, -párkányok és -boltívek letisztítása, illetve bizonyos helyeken a szükséges vakolás. Az épület fő homlokzatát mindenképpen a tégla és nem a vakolt felületek uralják majd – emelte ki a vezető tervező.

Forrás: magyarepitok.hu

Címkék: Eiffel Műhelyház, ipari műemlék, Marosi Miklós Széchenyi, Opera, Pernesz Ágnes vezető tervező (KÖZTI), rekonstrukció, Strabag generálkivitelező, Ybl díjas vezető tervező (KÖZTI)