Teljesen átépült és megújult a Sió-zsilip, a Sió-csatorna, vizes élőhelyeket alakítottak ki, és közösségi tér lett a zsilip volt üzemi területe.
A megújult Sió-zsilip mostantól nem csupán a hajózás és vízszintszabályozás modern eszközét jelenti, hanem egy új közösségi és turisztikai térként is funkcionál, így új távlatokat nyitva a regionális turizmus és közösségi élet számára.
Építészeti nívódíjat is kapott a látványos és innovatív építmény
Az átadóünnepség végén leleplezték a zsilip műszaki épületének falán elhelyezett Lampl Hugó Emlékplakettet. Ezzel az építészeti nívódíjjal tüntették ki a zsilip átépített műtárgyegyüttesét, elismerve annak tervezési, technológiai, kivitelezési és tájba illeszkedési szempontból is kimagasló voltát.
Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője a balatoni vízgazdálkodás jogarának nevezte a Sió-zsilipet. „Szeretjük ezt a zsilipet azért is, mert nekünk mérnököknek műszaki desszertet szolgáltat megoldásaival” – mondta.
A Sió-zsilip elődje még a Római-korban épült...
A Balaton vízszintjének szabályozására a III. században Galerius római császár vízlevezető csatornát építtetett a mai Siófok területén, írja a hellosiofok.hu. A zsilip, mely ekkor még csupán egy átvágott homokturzás volt, a népvándorlás korában megsemmisült.
Mivel a Balaton vízszintje jelentősen ingadozott, a XIX. században tervek készültek a Balaton vízszintjének szabályozására, mely több célt szolgált:
- hajóút kialakítása, mely a tavat a Dunával köti össze,
- a Balaton körüli mocsarak, berkek lecsapolása, bevonásuk a mezőgazdasági művelésbe,
- a balatonfüredi kikötőhely biztonságosabbá tétele,
- a Budapestet az Adriával összekötő vasútvonal mentesítése a víz- és jégkároktól.
1863. október 25-én ünnepélyes keretek között adták át az új fazsilipet. A zsilipátadás korszakalkotó jelentőségű volt a Balaton, a Sió és Siófok történetében. A Balaton partja üdülőövezetté vált, s a megépült vasút lehetővé tette a tó gyors megközelítését.
A zsilip bővítése és korszerűsítése az 1940-es években már időszerűvé vált, de a tervezési munkálatokat a II. világháború félbeszakította. 1947. szeptember 22-én helyezték üzembe az új zsilipet. A hajózsilip 83,5 m hosszú 12 méter széles, 1200 tonnás uszályok és hajók átbocsátására alkalmas. A vízlépcső 2,5 m szintkülönbséget képes biztosítani a Sió és a Balaton között.
A Balaton vízlevezető rendszerét, amely a legkorszerűbb építészeti és irányítástechnikai megoldásokat vonultatja fel, 15,5 milliárd forint uniós támogatással, 19 milliárd forintból korszerűsítették. A megújult Sió-zsilipet 2024. április 24-től a nagyközönség is látogathatja.
Fotók: Vasvári Tamás/MTI