A Peking központjától kétórányi autóútra lévő sziklás, hegyvidéki völgyben elhelyezkedő Chapel of Sound egy szabadtéri, amfiteátrum jellegű koncertterem. Bár akusztikailag zenei előadásokhoz tervezték, a terem közösségi összejövetelre és egyéni elmélkedésre is alkalmas.
Egyedülálló koncertterem
Az építmény külseje időtlennek tűnik – mintha valami furcsa és őskori szikladarab zuhant volna le a hegyről, és állt volna meg a völgy alján. Szerkezetének rétegzettsége tudatos tervezés volt az építkezés egyszerűsítése érdekében a gépek nélkül szinte megközelíthetetlen helyen, miközben formálisan utalnak a közeli hegyek harántcsíkolt sziklaképződményeire.
Az OPEN alapító partnereit, Li Hut és Huang Wenjinget a tervezés során az a vágy vezérelte, hogy minimalizálják a völgyben elhelyezkedő építmény ökológiai lábnyomát, ezért olyan struktúrát hoztak létre, amely kapcsolatban áll áll a lenyűgöző természeti tájjal, miközben tagadhatatlanul ember alkotta.
A Chapel of Sound megalkotásával egy mélyen megható zenei élményt nyújtó, egyedülálló koncerttermet szerettek volna létrehozni, valamint olyan meditatív helyet, ahol a zenei élményen túl az emberek lenyugodhatnak és hallgathatják a természet hangját, amely szerintük mélyen inspiráló és gyógyító. A Hangkápolna akkor is szabadon látogatható, ha nincs zenei eladás.
A rétegesen egymásra épülő betonlapok mindegyike kinyúlik az előző rétegből, fordított kúp alakot hozva létre. Az építmény belső terét lépcsőzetes formák szövik át, melyeken fel lehet jutni a tetőre, ahonnan panorámás kilátás nyílik a völgyre.
Különleges akusztikája van
Az építészek, Li és Huang, akik tapasztaltak a színházak és koncerttermek tervezésében, tudták, hogy ennél a barlangszerű építménynél kihívás lesz kiváló akusztikus környezetet teremteni további hangelnyelő anyagok használata nélkül. Akusztikus mérnökökkel együttműködve meghatározott nyílásokat hoztak létre, amelyek egyszerre működnek hangelnyelőként, ugyanakkor kapcsolatot biztosítanak a külső környezettel. Szoftveres szimulációval a csarnok formáját a hangminőséghez optimalizálták.
„Tisztában voltunk azzal a felelősséggel, hogy átgondolt struktúrát kell létrehoznunk, amely természetesen illeszkedik egy ilyen egyedi tájba. Jelenleg abban az időben élünk, amikor a természettel való kapcsolatunk kérdése akutabb, mint valaha. Lehetünk-e elég alázatosak ahhoz, hogy meghalljuk, mit mormol nekünk a természet? A természet szimfóniája az, amit igazán szerettünk volna, hogy az emberek itt megtapasztaljanak”– nyilatkozták.
Pantheon jellegű lyuk van a tetején
A fűtés és légkondicionálás nélküli koncertterem minimális energiát fogyaszt, amire az OPEN nagyon is tudatos volt az épület tervezésekor. A nyílások lehetővé teszik a természetes elemek bejutását is, a tető közepén lévő üregen át nappali fény jut a szerkezetbe, ami természetes világítást biztosít az előadásokhoz. Ha esik, a víz is átfolyik a tetőn lévő, Pantheon ihlette lyukon keresztül az építményen, melyhez gyors és hatékony vízelvezető rendszert terveztek.
Li és Huang több mint 10 évet töltöttek képzéssel és munkával az Egyesült Államokban, és ennek eredményeként nagyon is tudatosan eltávolodnak az építészet hagyományos „keleti” vagy „nyugati” elképzeléseitől, különösen, ami a kulturális tereket illeti. Arra törekednek, hogy bemutassák, hogy az építészet képes összekapcsolni az embereket egymással, a természettel, valamint saját múltunkkal és jövőnkkel.
Képek: OPEN Architecture