Az Északi Járműjavító területén megvalósuló, nagyszabású kulturális fejlesztésre kiírt pályázat világszerte nagy érdeklődést váltott ki, összesen 90 érvényes részvételi jelentkezés érkezett.
„A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum 2018. augusztus 9-én nemzetközi tervpályázatot írt ki a múzeum új telephelyének kialakítására. A kormány tavaly decemberi döntése nyomán az Új Közlekedési Múzeum az Északi Járműjavító közel 7 hektáros területén épülhet fel. A beruházás Európa egyik legjelentősebb, barnamezős területen végrehajtott kulturális projektje, amely izgalmas építészeti, városfejlesztési, örökségvédelmi és tájépítészeti kihívást jelent. A tervpályázat kiírását jelentős nemzetközi és hazai érdeklődés övezte, összesen 90 érvényes részvételi jelentkezés érkezett. A világhírű nemzetközi és neves hazai szakemberek jelenléte garantálja, hogy a bírálóbizottság a legmagasabb szakmai színvonalat képviselő pályaművek benyújtói közül választhatja ki a nyertes tervezőt” – nyilatkozta Vitézy Dávid főigazgató.
A múzeum a pályázat kiírását megelőzően tizenegy neves hazai és világhírű külföldi építészirodát kért fel a részvételre. Az előminősítés során a meghívottak mindegyike referenciákkal igazolta, hogy megfelel az előírt alkalmassági követelményeknek. A fennmaradó négy helyre bármely tervező jelentkezhetett, aki teljesítette ugyanezen szakmai kritériumokat. A világ minden tájáról és Magyarországról beérkezett 90 érvényes részvételi jelentkezés közül az előminősítési szakasz végén a múzeum négy sikeres jelentkezőt választott ki – a beadott referenciák rangsorolása alapján –, akik csatlakozhatnak a tervezési szakaszba bejutó tizenegy meghívotthoz.
A nemzetközi tervpályázat eredményhirdetése 2019 első negyedévében várható, a beadott pályamunkákat rangos hazai és külföldi szakemberekből álló bírálóbizottság értékeli Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója elnökletével, a zsűri társelnöke dr. Makovényi Ferenc, a Magyar Építész Kamara elnökségi tagja.
A tervpályázaton részt vevő irodák ismertetése:
3H Építésziroda
Az 1994-ben Csillag Katalin és Gunther Zsolt által alapított magyar építésziroda történelmi környezetben megvalósuló, az építészeti örökséget újraértelmező munkái közül említést érdemel a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem jelenleg megvalósítás alatt álló zugligeti kampuszfejlesztése, a pannonhalmi apátsági bazilika belső terének rekonstrukciója, valamint a szegedi Dóm új felújítása és látogatóközpontja.
Amanda Levete Architects Ltd.
Az AL_A brit építésziroda alapítója, Amanda Levete a rangos RIBA Stirling Prize birtokosa. A 2016-ban átadott lisszaboni MAAT (Museum of Art, Architecture and Technology) múzeumot fennállása első másfél évében 750 ezer látogató kereste fel, és portugál főváros új építészeti ikonjává vált. Az AL_A közelmúltbeli munkái közül kiemelkedik a londoni Victoria and Albert Museum földalatti bővítése és a párizsi Galeries Lafayette nagyáruház rekonstrukciója.
Atelier Brückner GmbH
A német Atelier Brückner építésziroda az elmúlt két évtizedben több mint egy tucat múzeumi projektben vett részt világszerte. A müncheni BMW Museum átalakítását 19 szakmai díjjal ismerték el, Zwickauban az Audi egykori „ősgyárában” elhelyezett autómúzeumot kortárs épületszárnnyal bővítették. Az Atelier Brückner tervezhette meg a brüsszeli Európai Parlament látogatóközpontját, a Parlamentariumot, valamint a Svájci Nemzeti Régészeti Múzeum rekonstrukcióját.
Bjarke Ingels Group
A dán Bjarke Ingels Group, vagyis a BIG a 2010-es években lett a világ egyik legismertebb építészeti irodája, amely különösen az innovatív és fenntartható megoldások alkalmazásáról ismert. A billundi Lego House hatalmasra nagyított lego építőkockákra emlékeztető épülete játékosságával fogja meg a látogatót, de ők tervezték meg a Dán Tengerészeti Múzeum új épületét, valamint a városi köztér fogalmát merészen újraértelmező koppenhágai Superkilen parkot is.
Caruso St John Architects
A brit építészirodát 1990-ben alapította Adam Caruso és Peter St John, 2016-ban elnyerték a Stirling Prize szakmai díjat a londoni Newport Street Gallery épületegyütteséért, amelyet védett ipari épületek átalakításával hoztak létre. Ugyancsak a történelmi környezet és a kortárs múzeumi elvárások összeegyeztetése volt a feladatuk a Tate Gallery Millbank-projektjénél, valamint a V&A Museum Bethnal Green-i Gyermekmúzeumának áttervezése során.
CÉH Zrt. + Foster & Partners
A brit Foster & Partners építésziroda évtizedek óta a világ építészeti élvonalához tartozik, olyan „landmark” minőségű alkotásokkal, mint a berlini Reichstag rekonstrukciója, a British Museum nagy udvarának átalakítása, a washingtoni Smithsonian Institution udvarának lefedése, vagy éppen a londoni Imperial War Museum átalakítása. Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatán magyar partnerükkel, a CÉH Zrt-vel közösen indulnak.
David Chipperfield Architects
David Chipperfield brit építész 30 éves pályafutása során a legrangosabb szakmai elismerések – köztük a Stirling Prize, a Deutscher Architekturpreis és az Európai Unió Kortárs Építészeti Díja – birtokosa lett. Az általa tervezett múzeumok közül világhírű a berlini Neues Museum minimalista rekonstrukciója, de az 1950-es évekből származó esseni Museum Folkwang bővítése, a zürichi Kunsthaus és a Neue Nationalgalerie jelenleg zajló átalakítása is figyelmet érdemel.
Diller Scofidio + Renfro
Elizabeth Diller, Ricardo Scofidio és Charles Renfro építészirodája 1979-es alapítása óta sorra nyeri el a legjelentősebb amerikai múzeumi projekteket, leghíresebb alkotásuk mégis egy rendhagyó park: az elhagyott magasvasútból kialakított New York-i High Line. Munkásságukból kiemelkedik a bostoni Institute of Contemporary Art, a New York-i Museum of Modern Art (MOMA) jelenleg is tartó, több fázisból álló bővítése, valamint a moszkvai Kreml szomszédságában található Zarjadije park.
Eisenman Architects/Beyer Blinder Belle
Peter Eisenman a kortárs amerikai építészet nagy öregjének számít, akinek munkássága évtizedeken és stílusokon ível át. Berlini Holokauszt-emlékmű monumentális és megrázó alkotás, amely a gonosz banalitását tette átélhetővé egy történetileg különösen terhelt helyszínen. A Beyer Blinder Belle cég az átgondolt műemléki helyreállítások specialistája, legyen szó akár a New York-i Ellis Islandről, az Amerikába irányuló bevándorlás múzeumáról, vagy a Grand Central pályaudvar felújításáról.
Építész Stúdió Kft.
Az Építész Stúdió Kft. tervezőcsapata 2010-ben a pécsi EKF-évre felépített Kodály Központ koncert és konferenciaközponttal az elmúlt évtized egyik legnépszerűbb, a szakma és a közönség által egyaránt elismert kortárs kulturális épületét alkotta meg. Munkáik közül említést érdemel a Széll Kálmán tér rekonstrukciója, amely a korábban lepusztult csomópontot ismét színvonalas városi köztérré változtatta, valamint a budapesti II. Rákóczi Ferenc Gimnázium finom eszközökkel kivitelezett bővítése.
gmp International GmbH
A gmp Architekten, vagyis Gerkan, Marg und Partner 1965 óta az egyik legtekintélyesebb német építésziroda, amely világszerte rengeteg nagyszabású kulturális fejlesztésben vett részt. Munkáik közül említésre méltó a pekingi Kínai Nemzeti Múzeum rekonstrukciója, Berlin új főpályaudvara, a vietnámi Hanoi Museum, a mannheimi Kunsthalle kibővítése és az 1969-es drezdai Kulturpalast modernizációja.
KÖZTI Zrt.
A KÖZTI Zrt. majdnem hét évtizedes múltra tekinthet vissza a hazai középületek tervezésében. Ha csak az elmúlt évtized gazdag terméséből válogatunk, kiemelhetjük a megvalósult munkák közül a Várkert bazár műemléki helyreállítását, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér SkyCourt csarnokát, a Kossuth Lajos tér átfogó rekonstrukcióját, valamint a jelenleg építés alatt álló új Puskás Ferenc Stadiont.
Lacaton & Vassal Architectes
Anne Lacaton és Jean-Philippe Vassal francia építészek minden sztárallűrtől mentes, nem hivalkodó, finoman elegáns alkotásaikkal váltak ismertté. Ismertebb munkáik közé tartozik az 1937-es párizsi Palais de Tokyo kiállítási palota átalakítása, valamint a régi hajóraktárból kialakított FRAC Dunkerque. Több franciaországi szociális lakásépítési projekt mutatja, hogy az építészet társadalmi felelősségét kiemelt fontosságúnak tartják.
Reichen et Robert & Associés / Ralph Appelbaum Associates / PLANT Atelier Kis Péter
A Bernard Reichen és Philippe Robert francia építészpáros komoly tapasztalatokkal rendelkezik egykori ipari épületek kulturális hasznosításában. Ismertebb munkáik közé tartozik a párizsi Grande Halle de la Villette vágóhídcsarnok kulturális célú rekonstrukciója és a Le Havre-i Docks Vauban kikötőegyüttes átalakítása. Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatán partnerségre léptek az elsősorban kiállítástervezőként ismert Ralph Appelbaum céggel, valamint Kis Péter magyar építészirodájával.
Schmidt Hammer Lassen Architects / Perkins+Will / BuroHappold Engineering / JAC Studios
Az 1986-ban alapított dán Schmidt Hammer Lassen építésziroda legismertebb alkotásai Skandináviában találhatók, de Kanadában, Ausztráliában, Új-Zélandon és a Távol-Keleten is több jelentős kulturális fejlesztés fűződik a nevükhöz, így a koppenhágai Dán Királyi Könyvtár fekete gyémántnak becézett épülete, a látványos belső terű Malmö Live koncertterem és a kanadai Halifax Central Library. Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatán az amerikai Perkins+Will építészirodával, a BuroHappolddal és a dán JAC Studiosszal alkotnak partnerséget.
A tervpályázat bírálóbizottsága:
A bírálóbizottság elnöke Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, társelnöke dr. Makovényi Ferenc PhD építész, a Magyar Építész Kamara elnökségi tagja, tagjai dr. Baán László, a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Prof. Enric Batlle PhD építész és tájépítész, Demeter Nóra DLA építész, a Budapesti Építész Kamara delegáltja, Kristin Feireiss, építészeti és design kurátor, író, Füleky Zsolt építészeti és építésügyi helyettes államtitkár, a Miniszterelnökség delegáltja, dr. Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Pedro Gadanho építész, kurátor, a lisszaboni Művészeti, Építészeti és Technológiai Múzeum igazgatója, dr. György István, Budapest Főváros kormánymegbízottja, Z. Halmágyi Judit DLA építész, Pieter Jonckers, a Train World Brussels igazgatója, Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nyugalmazott főigazgatója, Mártonffy Miklós, Budapest Főváros Városépítési Főosztályának vezetője, dr. Pap Sándor, Kőbánya alpolgármestere, Marcela Steinbachová PhD építész, Wachsler Tamás, a Steindl Imre Program vezetője és Winkler Nóra művészeti újságíró.
Vitézy Dávid
a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója
Bővebb információ a pályázat honlapján.
Forrás: sajtóanyag