Számtalan alkalommal adtunk hírt az elmúlt években az egykori műemlék épület jövőjének fordulatokban gazdag alakulásáról. Az épület maga többször is a magyar történelem fontos pillanatainak helyszíne volt, így nem meglepő, hogy számos szervezet vetette rá vigyázó tekintetét.
Az 1840-es években a helyén álló római kori romokra épült magtár, melyet 1897-ben laktanyává alakítottak át, melyet Radetzky tábornagyról neveztek el. Működött hadikórházként, majd a Nyilaskeresztes Párt szerezte meg a II világháborúban. Utána az Államvédelmi Hatóság, majd a Munkásőrség bázisaként üzemelt, 1956-ban a forradalom egyik kiindulópontjaként játszott szerepet. Az 1990-es években a Magyar Demokrata Fórum központja kapott benne helyet.
Átalakulásának története legalább annyira változatos volt, mint történelmi szerepe az azt megelőző másfél évszázadban. Egy 2010-ben kiadott bontási engedély után 2011-ben műemlékké nyilvánították, aminek érvényességét a beruházó vitatta, hiszen az építési engedély kiadása után merült fel a védetté nyilvánítás igénye. 2016-ban a T2A Építésziroda terveit bemutató látványtervek szerint az épületbőé a Bem téri homlokzat és a magtár maradt volna meg. Az építkezést azonban napok alatt leállították. 2017-ben a bíróság kimondta, hogy a leállítás jogos volt, mert az épület műemléki védelem alatt áll. 2018-ban újabb fordulat következett be, a műemléki védettséget megszüntették, sőt a tulajdonosváltás után olyannyira szabaddá vált a pálya, hogy nemrégiben már egyenesen nemzetgazdasági szempontból jelentős projektté emelkedésről szóltak a hírek.
A napokban újabb bontási tervek és a 3H Építésziroda által készített látványtervek kerültek nyilvánosságra. A Property Market által bemutatott elképzelések szerint csak a Dunára néző főhomlokzati falakat tartják meg és állítják helyre, minden mást lebontanak.
A keletre néző, eredeti homlokzatú épületrész egy 130 szobás szállodát foglal majd magában, a teljesen új építésű hátsó szárnyakban irodák kapnak helyet, ezzel kettős épületkerettel építik be a területet, melyeket a felsőbb szinteken egy további keret köti össze, ezzel nyitva meg az eredetileg hosszan elnyúló zárt homlokzatot. Különösen sajnálatos, hogy a fejlesztés részeként 400 autó számára biztosítanak helyet az épületben, ami a kiváló tömegközlekedési adottságokra tekintettel kifejezetten szükségtelen és környezetszennyező megoldás. Ellentétben áll azzal a kezdeményezéssel is, hogy az épület előtti tér átépítése során csökkenteni próbálják a járművek forgalmát.
A történelmi jelentőségű épületből a számos tiltakozás ellenére minden valószínűség szerint csak egy soha nem létezett pompát árasztó, díszkivilágított homlokzat marad mementó gyanánt. A hozzá fűződő, lassan homályba vesző történeteket fényesen csillogó kulissza segíti át az örök feledésbe.
Látványtervek forrása: 3h Építésziroda, Octogon
Bontási terv: Átlátszó blog