Nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdet a Budapest Fejlesztési Központ a Nyugati pályaudvar és környékének megújítására. Az impozáns utascsarnok tetőszerkezetének megújítása után egy annál is nagyobb léptékű beruházás veszi kezdetét. A Nyugati ezzel modern, korszerű, a 21. századi nagyforgalmú vasútüzemi és utasforgalmi elvárásoknak megfelelő, de a műemléki örökséget tiszteletben tartó átmenő rendszerű központi pályaudvar, az ország főpályaudvara lehet, közösségi közlekedési csomópontként pedig – a Deák Ferenc tér környékét ellensúlyozva – egész Budapest új fókuszpontjává válhat. Helyi, regionális és országos szinten is a 21. század egyik, ha nem a legmeghatározóbb vasúti közlekedési és urbanisztikai beruházásának tervezése indulhat meg.
Ez a beruházás szorosan illeszkedik az idén februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiához (BAVS), amelynek céljai világosak. A jelenleihez képest legalább kétszer annyi vonatot kell közlekedtetni a fővárosi és az agglomerációs hálózaton, minden járatnak elérve legalább három metrómegállót, tehermentesítve ezzel a gépkocsiforgalomtól a budapesti utakat. Meg szeretnék duplázni a forgalmat, Budapest jelenlegi vasúti hálózata viszont telített, a jelenlegi fejpályaudvarok, a Nyugati, a Keleti és a Déli pályaudvar nem tud több szerelvényt fogadni és fordítani.
A kapacitások növelésének egyetlen reális módja a zsákutcát jelentő fejpályaudvarok átalakítása részben átmenő rendszerűvé. Azonos idő alatt egy átmenő vágányon hatszor annyi szerelvényt tud közlekedni, mint egy fejpályaudvarin, hiszen a járatokat nem kell megfordítani, hanem lehet tovább küldeni, és a helyére két és fél, illetve három perces követési idővel jöhet a következő. Jelenleg az üzemeltető vasúttársaság egy fejpályaudvari állomáson óránként két vonatot tud megfordítani, de optimális esetben is legfeljebb hármat, és ezek a pályaudvarok területi korlátok miatt nem bővíthetők. Ezért szükséges a Duna alatt áthaladó vasúti kapcsolatot létesíteni Kelenföld és a Nyugati pályaudvar között. A BAVS egyik legfontosabb eleme az új Duna-alagút megépítése.
A tervek szerint a felszín alatt is futnának be vágányok a Nyugatiba délnyugatról, illetve északkeletről is úgy, hogy utóbbi irányból a felszínen is maradnának végállomásozó vonatok. A megújítással és a Duna-alagút megépítésével a Nyugati Budapest és az ország központi pályaudvara lenne, újabb vasúti és metrókapcsolatokkal.
A feladat rendkívül összetett: parképítés, minőségi városi terek, középületek és vasúti mélyállomás tervezése. A 44 hektár megújítására 12 építészirodától várnak terveket. Olyan tervezőcsapatot keresnek, akiknek megvan a kellő tudása, tapasztalata és kreativitása egy ennyire összetett városépítő feladathoz, emellett képesek mérnöki precizitással tervezni, és a vasúthoz is értenek.
12 építésziroda készíthet majd terveket. Olyan díjnyertes tervezőcsapatok is érdeklődnek a feladat iránt, akik már többször nagyot és különlegeset alkottak. Ilyen a londoni Stirling-díjas London Bridge pályudvar átépítését és a New-York-i Fulton Center-t megálmodó londoni Grimshaw Architects, és a bécsi főpályaudvart tervező Albert Wimmer.
Forrás: nyugatitervpalyazat.hu