A velencei közönség az egri volt GAMESZ-épület megmentésének és újrahasznosításának történetével ismerkedhet meg 2016. május 28. és november 27. között.
Jelentés a frontról (Reporting from the Front) címmel rendezik a meg a jövő évi velencei építészeti biennálét. A hazai hagyományoknak megfelelően a magyar pavilon nemzeti biztosa idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a magyar pavilon kurátorát és kiállítását. A szeptember 23-án kiírt pályázatra öt munka érkezett be, valamennyi érvényes volt – közölte csütörtökön a magyar részvételt szervező Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum (Lumú).
Tájékoztatásuk szerint a pályázók november 18-án prezentáción is bemutatták elképzeléseiket. Valamennyi pályázó érdemi módon igyekezett kapcsolódni a biennále főkurátora, Alejandro Aravena központi koncepciójához, érvényes válaszokat keresve egy-egy jellegzetes magyar építészeti műcsoport, kiemelkedő egyéni életmű bemutatása, illetve az építészet közösségi funkciójára, az építés konkrét vagy metaforikus folyamatában történő közösségi részvételre épített projekt keretében.
A zsűri – melynek tagjai Fabényi Júlia elnök mellett Boros Géza művészettörténész; Pelényi Margit Ybl-díjas építész; Sáros László György Ybl-díjas építész, a Magyar Építőművészek Szövetsége elnöke; Somogyi Krisztina építészetkritikus, vizuálisintelligencia-kutató; Somlai-Fischer Ádám építész, dizájner, a 2006-os velencei építészeti biennále magyar és a 2008-as velencei építészeti biennále központi kiállításának résztvevője; Sulyok Miklós művészettörténész, valamint Szipőcs Krisztina művészettörténész, a Lumú főosztályvezetője voltak – az egyes pályázatok koncepcióját, üzenetét és megvalósíthatóságát megvitatva Fábián Gábor és Fajcsák Dénes pályaművét nyilvánította nyertesnek.
Értékelésük szerint az egri Gárdonyi-kertben pusztulásra ítélt volt GAMESZ-épület megmentését és újrahasznosítását bemutató kiállítás egy valós problémára adott valós választ helyez a középpontba. Az építészeti jelenlét okán egy korábban értéktelennek tekintett épület mára élő hellyé, kulturális központtá vált a városban. A projekt bemutatása a pavilonban a témához illően szerény, ugyanakkor kreatív; a tervezett installáció és vetítés jól illeszkedik a biennále közegébe és a magyar pavilon tereibe.
A válság és az új közösségi, hálózatos kultúra hatására az építészeti szakmagyakorlás is változóban van, alternatívákat keres. Ebben a helyzetben az építészet és az építés is legalább annyira vonatkozik a közösségre, mint magára a házra. Az egri épület újrahasznosítása építészek civil kezdeményezésére indult, de túlnőtt azon. Az alkotók szakmai stratégiája helyes iránynak bizonyul: fiatal építészként nem pályázatokra vártak, hanem saját kezükbe vették környezetük és az épület sorsát – emlékeztet a szakmai zsűri.
Az idei biennále a hétvégén zár: a magyar pavilonban vasárnapig látogatható az 51. velencei képzőművészeti biennále magyar kiállítása, Cseke Szilárd képzőművész Fenntartható identitások című installációja.
A 2016-os velencei építészeti biennále valamennyi magyar pályázata megtekinthető a www.ludwigmuseum.hu honlapon.
Forrás: MTI