Szende Árpád
A tervellenőrzés fogalma, metodikája,
kompetencia követelmények
A tervellenőrzés követelményrendszere, felelősségi körei
Az e témakörben különösen fontos, alapvető információkat tartalmazó jogszabályok, melyek a követelményrendszer alapjait is képezik:
Az 1997. évi LXXVIII. Étv.
A 192/2009. (IX. 15.) korm. rendelet, az egyes szakmagyakorlási tevékenységekről
Egyéb hivatkozott, illetve vonatkozó jogszabályi előírások
A Magyar Mérnöki Kamara állásfoglalása (2008. 03. 03. – készítették: Dr. Korda János, Denk András, Horváth Adrián, Kun Gábor, Dr. Regős Péter, Reich Gyula) szerint a tervellenőri tevékenységre, az építtetővel, illetve megbízottjával (beruházó) megkötött megbízási szerződés alapján lehetséges végezni.
A szerződésben különösen rögzíteni szükséges:
a tervellenőri nyilatkozat átadandó példányszámát
az átadott tervdokumentáció(k) – amennyiben csak 1 példányban kerültek átadásra – az eljárást követően a tervellenőrnél maradnak irattározás céljából
Olyan esetben, amikor egy terven belül több szakági részlet ellenőrzése szükséges, minden tervrészletet arra jogosult tervellenőrrel kell ellenőriztetni. A több szakághoz tartozó tervellenőrök tevékenységüket együttműködve végezzék, míg véleményüket egyeztetett formában kell, hogy dokumentálásra kerüljön. Bonyolult, összetett feladat esetén a tervellenőröknek célszerű témavezetőt maguk közül kijelölni, aki köteles munkájukat összehangolni, biztosítva az egyes szakági tervellenőrök egyeztetéseit is.
Ugyancsak lehetséges bizonyos speciális ellenőrzési részfeladatok elvégzésére szakértő bevonását eszközölni.
A tervellenőr felelős:
a tevékenysége során észre nem vett tervhiányok, hibák következtében előállt károkért
a tervező felelőssége nem szűnik meg, akkor sem, ha egyébként a tervellenőr utasítását követve változtatott tervén
a tevékenységével összefüggésben tett javaslatai (melyet a tervező végrehajtott) következtében előálló károkért
a tervellenőr (a tervezővel a kár keletkezésében való közrehatása arányában) felel a tervellenőri nyilatkozatában nem kifogásolt, a szakági tervellenőri hatáskörébe tartozó tervhibákért.
a tervellenőr felelősségre vonható, ha hibájából a tervező jó hírét bizonyítottan érdemtelenül kár éri.
A tervellenőr etikai kötelessége, hogy védje a tervező szerzői jogait. A tervellenőrzés során szerzett információt, különösen a megismert újszerű műszaki megoldást bizalmasan köteles kezelni, nem hasznosíthatja, harmadik félnek át nem adhatja.
Az építtető, illetve megbízottja felelős:
azért, hogy a tervdokumentáció(k)
hiánytalanul, és
teljeskörűen,
iratanyaggal, számításokkal, mellékletekkel együtt
olvasható minőségben a tervellenőrnek átadásra kerüljenek,
célszerű teljességi nyilatkozatot adnia
a tervezői szerződésnek azt a részét, ami az ellenőrzésre kerülő terv tervezőjének feladatát, továbbá a kapcsolatos kikötéseket, előírásokat, szabványokat, műszaki előírásokat meghatározza
a tervellenőrzést követő tervmódosítást követő tervellenőrzés megrendelését, az eljárás lefolytatását
Az értesítés elmulasztása esetén a tervellenőr(ök) korábban kiadott tervellenőri nyilatkozata(i) - a tervellenőr(ök) önhibáján kívül - érvénytelenné válik (illetve válnak), ami nem mentesíti a tervellenőr megbízóját az elvégzett tervellenőri munka díjának kifizetése alól.
a szakaszos tervszolgáltatás esetén
a tervdokumentációt olyan tervszállítási szakaszokra kell osztani, amelyek a szakaszonkénti tervellenőrzésre alkalmasak
minden olyan adatot, más szakághoz tartozó tervdokumentációkat is szolgáltatni kell, amely a később tervezésre kerülő szakasz tervében szerepel csak, de a folyamatban lévő tervellenőrzéshez szükséges
a szakaszos tervszállítást követően a teljes elkészült dokumentáció ismételt tervellenőrzését is el kell végezni
ha az építtető a tervezés folyamata közben módosítja a tervezési programot, egyes paramétereket, követelményeket, kezdeményeznie kell a tervellenőri szerződés módosítását is
A tervellenőr nyilatkozik az átvizsgált tervdokumentáció(k)ról, hogy az
megfelelő, vagy
nem megfelelő
felhívja a tervezőt – az építtetőn keresztül
egyeztetésre
kijavításra
a hiányok pótlására
a hibák kijavítására
ismételt dokumentálásra
ismételt tervellenőrzés, és eljárás az előzőek szerint
eredménytelenség esetén
írásban, átvételt igazolva bejelenti, hogy a vizsgált tervek alapján a kivitelezési munka nem kezdhető meg, a szükséges bejelentéshez csatolandó pozitív nyilatkozatát nem adja ki
javasolja az építtetőnek árcsökkentés végrehajtását, hibás teljesítés címén
a tervek kijavításának, pótlásának eszközlését más tervezővel, a szerzői jogok tiszteletben tartásával, figyelembevételével
jelenti az ügyet az illetékes területi kamarának szakmafelügyeleti eljárás kezdeményezése céljából
a tervellenőr és a tervező közötti szakmai vita esetén
kíséreljék meg azt egymás közt rendezni
eredménytelenség esetén az építtető saját hatáskörében intézkedik (lehetséges igénybe venni a szakmai Kamara eseti Szakmai Véleményadó Bizottságát)
A tervellenőrzés kialakulása, rövid történeti áttekintés
A régmúltba a terveket a nagyobb megrendelők (király, városi tanács, egyházi elöljárók, arisztokrácia) – kétségük esetén – más nagy mesterekkel, építészekkel vizsgáltatták felül. Ez nyilvánvalóan nem jelentett intézményesített tervellenőrzést, sem jogilag, sem tartalmi-, formai szempontból.
A „felülvizsgáló” mesterek véleményüket szóban, esetleg levelekben, beadványokban megfogalmazottan írásban terjesztették elő. Igen sokszor készítettek rajzokat, vázlatokat, terveket, mondandójuk bizonyítására, annak alátámasztására. Megjegyzendő, hogy a terveket készítők elsősorban komoly követelményeknek megfelelő mestervizsgát tettek és a céh tagjaivá váltak, önálló tevékenységük megkezdését megelőzően.
A tervezés különválásakor a kivitelezéstől, hamarosan megalakultak az építész-, és mérnök Kamarák, Egyletek, melyekbe szintén csak szigorú feltételek megléte esetén lehetett tagként bekerülni.
E folyamatok Európa nyugati felén már a XVIII-XIX század fordulóján elkezdődtek, majd a XIX-XX. században intézményesedtek. Hazánkban ez egy kicsit később a céh rendszer megszűnését követően a XIX. század második felében kezdődtek, és XX. század elején intézményesültek komolyan.
Természetesen a II. Világháborút követően, a létező szocializmusban e szervezeteket megszüntették, és 1946-tól kezdődően elkezdték megszervezni – mely 1948-tól felgyorsult – az állami (tanácsi) tervező vállalatokat. Ezek óriási „tervgyárakká” nőtték ki magukat, de közben néhány szövetkezeti formában működő tervező szervezet is létrejött, nem is beszélve az időközben a kivitelező-gyártó kapacitások mellett megalakult tervező osztályok, irodák létrejöttéről.
Az előzőekben vázolt vállalati szerveződések hozták létre, persze felső irányítással az alábbiakban bemutatott tervellenőrzési struktúrák hierarchikus rendjét:
KIVITELEZŐ SZERVEZET
Tervellenőrző szervezet
Egyéb szervezet
Termelési főmérnökség
MEO
Főépítés-vezetőség
Műszaki osztály
Építésvezetőség
Technológiai osztály
Előkészítő mérnöki osztály - tervbírálat
Könyvtár
BERUHÁZÓ SZERVEZET
Tervellenőrző szervezet
Egyéb szervezet
Létesítmény főmérnökség
MEO
Beruházási osztály
Műszaki osztály
Létesítmény felelősök
Könyvtár
Műszaki ellenőrök - tervbírálat
Tervtár
TERÜLETI SZERVEZET
Tervellenőrző szervezet
Egyéb szervezet
Országos tervtanács
Szakminisztérium
Területi tervtanács
Szakigazgatási szerv
Település(rész)i tervtanács
- Szakigazgatási szerv
Építési igazgatási terv zsűri
- Szakigazgatási szerv
TERVEZŐ SZERVEZET
Tervellenőrző szervezet
Egyéb szervezet
Minőség Ellenőrzési Osztály
Műszaki osztály
Vállalati tervtanács
Könyvtár
Irodai tervtanács
Tervtár
Szakfőmérnöki konzultációs bizottság
Szakági szakbizottság
Altervezői egyeztetések
Osztályvezetői konzultáció
Jogi osztály
Szakági egyeztetések munkaközi 1-3
Szakértői támogatás
Műtermi felügyelet
Szellemi műhelyek
Tervezői önkontroll
E korszak színesedett a már az 1950-es évektől megtűrt „maszekolás” (maszek = magán szektor) jelenségével, hiszen minden családi házat, és kerítést nem tervezhettek a nagy tervező intézetek. Az 1980-as évek elejétől már megalakultak a – a részben, vagy egészben magántulajdonon alapuló – kisszövetkezetek, és a gazdasági munkaközösségek is. Az 1980-as évek végén hatályba lépett a gazdasági társaságokról szóló törvény, mely már lehetővé tette a betéti társaságok, a közkereseti társaságok, a Kft-k, és az Rt-k megalapítását is. E folyamat záróakkordja volt az 1990-es évek elején a privatizáció, mely végképp átalakította, jelentős részében pedig megszüntette a régi állami vállaltok rendszerét.
E folyamatok az előzőekben bemutatott ellenőrzési rendszert lényegében teljesen megszűntette, mely – sok más a szakmát sújtó folyamat – következményeként rendkívüli minőségromlást hozott a tervezés területén is. Nem csak a struktúra, a testületek szűntek meg, hanem megszűntek azok a jelentős szellemi műhelyek is, melyek mégiscsak hivatva voltak biztosítani a minőséget, és megakadályozták a nagymértékű minőségromlást is.
Ebben a helyzetben – több cikk, és felszólalást követően – a Magyar Mérnöki Kamara kezdeményezésére módosították az 1997. évi LXXVIII. törvényt, az épített környezet alakításáról és védelméről, melybe már bekerült a tervellenőr definíciója is.
Ma írjuk a tervellenőrzés történetének második legújabb fejezetét, mi mindannyian, akik e szakmában tevékenykedünk.
A tervellenőrzés fajtái
A tervellenőrzést természetesen a jogszabályi előírások szerint szükséges végezni. Azonban a tervellenőrzés fokozata többféle lehet:
egyszerű tervellenőrzés:
Ennek során teljes mértékig el kell végezni a jogszabályban előírt ellenőrzéseket:
a szerződésnek, és a rá vonatkozó követelményrendszernek való megfelelés ellenőrzése
eszmei, koncepcionális megfelelőség vizsgálata
funkcionális megoldások vizsgálata
műszaki megoldások vizsgálata
formai, esztétikai megoldások vizsgálata
részletes tervezési munka ellenőrzése
a jogszabályok, szabályzatok, építési előírások, szabványok és egyéb szakmai szabályok betartása
számítások ellenőrzése
műszaki tartalom szakszerűségének ellenőrzése
a valós állapot meglétének tanúsítása ellenőrzése
az építészeti minőség ellenőrzése
a tervfeldolgozás (szerkesztés, rajzolás, CAD munkák) ellenőrzése
ábrázolási hiányok
jelölési hiányok
adat, információ hiánya
adat, információ hibája
a tervdokumentációk egyeztetettségének ellenőrzése
a dokumentálás ellenőrzése
részletes tervellenőrzés
Ennek során a jogszabályban előírt ellenőrzéseken túlmenően kell végezni ellenőrzéseket.
az egyszerű tervellenőrzésnél felsoroltak ellenőrzése
szerzői jogi problémák ellenőrzése
a tervfeldolgozás részletes ellenőrzése
a tervdokumentációk egyeztetettségének részletes ellenőrzése
a dokumentálás részletes ellenőrzése
tételes tervellenőrzés
Ennek során a jogszabályban előírt ellenőrzéseken túlmenően, még további ellenőrzéseket kell végezni.
az egyszerű tervellenőrzésnél felsoroltak ellenőrzése
a tételes tervellenőrzésnél felsoroltak ellenőrzése
a tervfeldolgozás tételes ellenőrzése
a tervdokumentációk egyeztetettségének tételes ellenőrzése
a dokumentálás tételes ellenőrzése
A tervellenőrzés metodikája
A tervellenőrzési eljárás során a vizsgálatokat a jogszabályok szerint, a tudomány állásának, és a korszerű szakmai ismereteknek megfelelő eszközök, eljárások, és módszerek felhasználásával, a gazdaságosság figyelembevételével lehetséges, és érdemes végezni.
Az alkalmazott tervellenőrzési tevékenység-elemeket, mindig a konkrét ügyre vonatkozó meghatározás szerint kell alkalmazni úgy, hogy a leginkább fontos tényezők felismerését eredményezze, s egyben irányt mutasson a probléma megoldásának útjához, azaz eredményesen, és hatékonyan lehessen a hiányokat, és hibákat feltárni.
A tervellenőri tevékenységelemek általános metodikai rendszere:
A tervellenőri megbízatás elemzése
Alapadatok meghatározása
Felek adatainak beszerzése, ellenőrzése
Az eljárás tárgyának definiálása
Az alapadatok ellenőrzése, elemzése
Az ellenőrzési célok elemzése
Közvetlen vizsgálati célok meghatározása
Közvetett megbízói célok meghatározása
Egyéb adatok elemzése
Külön intézkedések elemzése
Háttér információk beszerzése, elemzése
A tervellenőrzés megvalósítási feltételeinek biztosítása
A feladat összefoglaló definitív meghatározása
Elméleti metodikai koncepció kidolgozása
Eljárások vizsgálata az elméleti alapok tisztázásával
Kombinációk, specifikus alkalmazások, logisztikai módszerekkel
Az elméleti metodikai koncepció helyességének ellenőrzése
A kiválasztott metodikai koncepció megvalósításának feltételei
A végrehajtandó vizsgálatok feltételeinek meghatározása
Szakmai értékelések, megállapítások feltételeinek meghatározása
A konzekvenciák levonásának feltételei
A dokumentálás módozatainak feltételei
Vizsgálatok végzése
Dokumentumok vizsgálata
Vizsgálatokra átadott dokumentumok adatai, információi
Tervezési szerződés(ek) vizsgálata
Tervdokumentáció(k) vizsgálata
terviratok
iratok
jegyzőkönyvek
műszaki leírások
számítások – kimutatások
nyilatkozatok
tervek
pallértervek
helyszínrajz(ok)
alaprajzok
metszetek
homlokzatok
specifikációk
konszignációk
részlettervek
költségvetések
méretkimutatások
számítások
egyéb tervmellékletek, különszolgáltatások
Egyéb tervező által készített, beszerzett munkarészek (pl.: minták)
Adatgyűjtéssel, kutatással beszerzett dokumentumok
Vonatkozó jogszabályi szabályozások
Vonatkozó általános és eseti hatósági előírások, (magyar) szabványok és termékszabványok, alkalmazástechnikai kézikönyvek, műszaki és pénzügyi irányelvek, ajánlások, tervezési-, kivitelezési-, és üzemeltetési előírások, irányelvek, segédletek és ajánlások, távlati koncepciók
A műszaki tervezésre, kivitelezésre és üzemeltetésre vonatkozó tűzvédelmi, munkavédelmi-, környezetvédelmi-, általános és eseti előírások
A vonatkozó hazai és külföldi szakkönyvek, illetve folyóiratokban, kiadványokban szereplő szakcikkek, publikációk, tudományos dolgozatok, tanulmányok
Térképtári, tervtári, levéltári adatok
Adatbázisok adatai
Szóbeli előadásokról készült feljegyzések, vázlatok
Egyéb adatok
Tervellenőrzési vizsgálatok
A vizsgálat kiterjedtségi foka szerint
Egyszerű
Részletes
Tételes
A vizsgálat tárgya szerint
Építészet
Tartószerkezetek
Épületgépészet
Épületvillamosság
Belsőépítészet
Kertépítészet
Út, forgalomtechnika
A végrehajtás helye szerint
tervellenőr irodája
tervező irodája
építtető – megbízottja irodája
Az összehasonlító analízis vizsgálatai
Megfelelőségi vizsgálatok
Jogszabályi, általános és eseti hatósági előírásoknak való megfelelőség
Műszaki - technológiai szabályozási, (magyar) szabványossági, termékszabványossági, műszaki irányelvi, ajánlási, segédleti, tervezési-, kivitelezési-, és üzemeltetési előírásoknak, szakmai szabályoknak (hazai és külföldi szakkönyvekben, illetve folyóiratokban, kiadványokban szereplő szakcikkekben, publikációkban, tudományos dolgozatokban, tanulmányokban követelményként megfogalmazottaknak) való megfelelőség, használati, igényszinti, látens igényszinti
Fenntarthatósági megfelelőség (ökológiai, szociális, gazdasági)
Pénzügyi szabályozási
Átadott dokumentumoknak (szerződés, egyeztető jegyzőkönyvek) való megfelelőség
Adatgyűjtéssel, kutatással beszerzett dokumentumoknak (tervtári-, levéltári-, alkalmazástechnikai, és egyéb adatbázisok adatainak) való megfelelőség
A tervdokumentáció hiánya, hibája esetén a reparáció lehetőségének vizsgálta
A kijavítás vizsgálata
Az értékegyensúly megbomlásának vizsgálata, melynek szempontjai
Tervezés előkészítésére vonatkozó értékcsökkenés (változás) mértéke
Eszmei (koncepcionális) tervezésre vonatkozó értékcsökkenés (változás) mértéke
Részletes tervezés értékcsökkenésének (változásának) mértéke
Tervfeldolgozás (szerkesztés, rajzolás, CAD) értékcsökkenésének változása
Dokumentálás, esztétikai állapot csökkenésének (változásának) mértéke
Kijavítási érték mértéke
Tervellenőrzési, vizsgálati dokumentációk
A vizsgálati jegyzőkönyv(ek)
Hagyományos pontokba szedett hiba-, és hiánypótlási tervbírálati jegyzőkönyv
Táblázatos hiba-, és hiánypótlási tervbírálati jegyzőkönyv
A vizsgálati jegyzőkönyv(ek) tartalma
Az általános alapadatokat
A felek adatai:
Az építtető neve, megnevezése, címe, elérhetősége
A tervező megnevezése, címe, elérhetősége, névjegyzéki bejegyzés száma
A tervellenőr megnevezése, címe, elérhetősége, névjegyzéki bejegyzés száma (mellékelve!), cégjegyzékszáma, adószáma
A tervdokumentáció adatai:
A tervezés tárgya
A tervezendő létesítmény helye, címe, helyrajzi száma
A tervezendő létesítmény rövid leírása, jellemzői
Az ellenőrzött dokumentáció(rész) megnevezése
A jegyzőkönyv kelte
Az egész tervdokumentációra kiterjedő általános hiányokat, hibákat
A vizsgált dokumentum számát, jelét, megnevezését, keltét
A hiány, hiba pontos definiálását
A hiány, hiba helyét
A hivatkozott követelményrendszer megnevezését
A hiány, hiba reparálásának lehetséges módját
Kiértékelés tartalmazza
A hiányok, hibák, a tényanyag rövid, tényszerű, definitív megfogalmazását
A hiányok, hibák mértékét, kiterjedtségének fokát
A levonandó konzekvenciákat
A tervdokumentáció minősítését
A hiányok, hibák reparálásának módját, javaslatokat
A tervellenőr eredeti aláírását, bélyegzőjének lenyomatát
Mellékletek
A nem mindenki számára hozzáférhető, vagy csak nehezen hozzáférhető követelményrendszer elemeket másolatban, ha azt jogszabály nem tiltja
A tervellenőri nyilatkozat (minta szerint!)
Szerkesztés, dokumentálás, adminisztráció, expediálás
Kézirat végső megszerkesztése
Kézirat ellenőrzése
Dokumentálás módozatainak meghatározása, intézkedés a végrehajtásról
Dokumentálás
Szövegszerkesztés (számítógépes programok futtatásával)
Sokszorosítás
Kötészeti munkák végzése
Hitelesítés
Adminisztráció
Levelezés
Tervellenőri számla elkészítése
Adatbejegyzés a munkanyilvántartásba
Irattározás
Informatikai tárolás (CD - DVD felírása)
Expediálás
Kiegészítő tevékenység
Egyeztető tárgyalás tervezővel, építtető (képviselőjének) jelenlétében
Beadványok, felvetések, észrevételek, kérdések megválaszolása
További tervellenőri álláspont kialakítása
A kijavított tervdokumentációk tervellenőrzése
Újabb tervellenőri nyilatkozat megtétele
Az eljárás lezárása
Metodikai analízis
A tervellenőri tevékenységek kontrollja
A tervellenőri tevékenység eredményességének vizsgálata
Összefoglaló konzekvenciák levonása
Visszajelzés a működésre.
A tervellenőrzés dokumentumai, tartalmi, formai követelményei
A tervellenőrzési eljárás lefolytatása közben, és annak végeztével számos dokumentumot kell a tervellenőrnek elkészítenie. E dokumentumok az alábbiak:
A hiba-, és hiánypótlási tervbírálati jegyzőkönyv(ek)
A tervellenőri nyilatkozat
A hiba-, és hiánypótlási tervbírálati jegyzőkönyv tartalmi és formai követelményrendszerét az alábbi részletezéssel adjuk közre.
A hiba-, és hiánypótlási tervbírálati jegyzőkönyv két féle módon készülhet, melyekre példákat is bemutatunk:
Hagyományos pontokba szedett hiba-, és hiánypótlási tervbírálati jegyzőkönyv
Táblázatos hiba-, és hiánypótlási tervbírálati jegyzőkönyv
Kombinált táblázatos hiba-, és hiánypótlási tervbírálati jegyzőkönyv a hibák szerinti csoportosítással, hiba-fajtánkénti összesítéssel, és a bővebb szöveges jegyzőkönyvi hivatkozásokkal
A következőkben összefoglalt eljárások, valamint a vizsgálatok lefolytatása nélkülözhetetlen, hiszen csak ezt követően kerülhet sor ugyanis jegyzőkönyvi rögzítésre, az a teljesített részletes készenléti állapot, és minőség, mely a bármilyen típusú kijavítás, illetve elszámolás alapját képezi.
A tervellenőrzés kapcsán felvett jegyzőkönyveknek – azok formai megjelenítésétől függetlenül – a jegyzőkönyvekre vonatkozó általános szabályok betartásán túl, az alábbiakat kell tartalmazniuk.
A hiba-, és hiánypótlási, tervbírálati vizsgálati jegyzőkönyv(ek) tartalma
Az általános alapadatok
A felek adatai:
Az építtető neve, megnevezése
címe
tel / fax
A tervező neve, megnevezése
címe
tel / fax
névjegyzéki bejegyzés száma
A tervellenőr neve, megnevezése
címe
tel / fax
névjegyzéki bejegyzés száma (ezt másolatban mellékelni is szükséges)
cégjegyzékszáma
adószáma
A tervdokumentáció adatai:
A tervezés tárgyának megnevezése
A tervezendő létesítmény
helye
címe
helyrajzi száma
rövid leírása
jellemzői
Az ellenőrzött dokumentáció(rész) megnevezése
A jegyzőkönyv kelte
A vizsgálati, tervellenőrzési megállapítások
Az egész tervdokumentációra kiterjedő általános
hiányokat
hibákat
A vizsgált dokumentum (tervirat, terv, költségvetés, számítás)
számát
jelét
megnevezését
keltét
A hiányok, hibák adatait
A hiány
pontos definiálását
helyét
a hivatkozott követelményrendszer megnevezését
reparálásának lehetséges módját
kijavítás
árcsökkentés (díjcsökkentés)
A hiba
pontos definiálását
helyét
a hivatkozott követelményrendszer megnevezését
reparálásának lehetséges módját
kijavítás
árcsökkentés (díjcsökkentés)
Kiértékelés tartalmazza
A hiányok, hibák, a tényanyag rövid, tényszerű, definitív megfogalmazását
A hiányok, hibák mértékét, kiterjedtségének fokát
A levonandó konzekvenciákat
A tervdokumentáció minősítését
A hiányok, hibák reparálásának módját, javaslatokat
A tervellenőr eredeti aláírását
bélyegzőjének lenyomatát
Mellékletek
A nem mindenki számára hozzáférhető, vagy csak nehezen hozzáférhető követelményrendszer elemeket másolatban, ha azt jogszabály nem tiltja
A tervellenőri nyilatkozat követelményrendszere az alábbi mintában van bemutatva, némely részén feleletválasztós betétekkel:
TERVELLENŐRI NYILATKOZAT
(az 1997. évi LXXVIII. Étv., a 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet, az építőipari kivitelezési tevékenységről, a 192/2009. (IV. 28.) Korm. rendelet, az egyes szakmagyakorlási tevékenységekről, szerinti tartalommal)
A 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet az építőipari kivitelezési tevékenységről, 10.§ (3) bekezdése szerinti alapadatok az alábbiak:
Az építési tevékenység
- helye, címe,
- helyrajzi száma:
- megnevezése:
- rövid leírása (tartalma):
- jellemzői:
Építtető neve, megnevezése:
- képviselője:
- címe:
- telefon, telefax:
- E-mail:
Ellenőrzött tervező(k):
- neve:
- címe:
- jogosultság (névjegyzéki bejegyzés) számát:
Ellenőrzött dokumentáció(rész) megnevezése:
Tervellenőr(ök):
- neve:
- címe:
- jogosultság igazolása: mellékelve!
- cégjegyzékszám:
- adószám:
A hatályos jogi szabályozásban előírt kötelezettségnél fogva felelőssége tudatában kijelenti, és nyilatkozik arról, hogy
az általa ellenőrzött műszaki megoldás megfelel
a vonatkozó jogszabályoknak, így
különösen az Étv. 31. §-ában meghatározott követelményeknek,
vonatkozó szabványoknak,
az országos építési követelményeknek és
az eseti hatósági előírásoknak,
a vonatkozó nemzeti szabványtól eltérő műszaki megoldás alkalmazása
nem volt szükséges
szükséges volt, de a szerkezet, eljárás, számítási módszer a szabványossal legalább egyenértékű
a kiviteli tervdokumentáció a jóváhagyott, és jogerősített záradékkal ellátott építési engedélyezési tervdokumentációnak
megfelel
nem felel meg, attól
a jogszabályok keretein belül eltér:
...
a jogszabályok kereteit meghaladva tér el
...
Összefoglalva, az ellenőrzött kiviteli tervdokumentáció(rész)
megfelel
megfelel az alábbi hibák, és hiányok kijavításával:
...
nem felel meg
Melléklet(ek): hiba-, és hiánypótlási tervbírálati jegyzőkönyv
Hitelesítés: minden példányon eredetiben
Tervellenőrzési nyilatkozat kiadmányozásának kelte:
(Helység, év, hó, nap)
sajátkezű aláírás
kék tollal
sajátkezű aláírás
kék tollal
................................................................
................................................................
felelős szakági tervellenőr vezeték-, és keresztneve
szakképesítés (az oklevélben szereplő megnevezéssel azonos módon, rövidítés nélkül feltüntetve)
értesítési cím (lakcím, székhely, telephely)
felelős szakági tervellenőr
névjegyzékben szereplő nyilvántartási szám
cégjegyzékszám, adószám
felelős tervellenőr vezeték-, és keresztneve
szakképesítés (az oklevélben szereplő megnevezéssel azonos módon, rövidítés nélkül feltüntetve)
értesítési cím (lakcím, székhely, telephely)
felelős tervellenőr
névjegyzékben szereplő nyilvántartási szám
cégjegyzékszám, adószám
A tervellenőri nyilatkozatot értelemszerűen szükséges pontosan kitölteni, és a szerződésben kikötött példányszámban – eredeti aláírásokkal – átadni az építtető, mint megbízó részére.
A tervbírálati jegyzőkönyve(ke)t – formai megoldásától függetlenül – érdemes, és szükséges csatolni a tervellenőri nyilatkozathoz, mellékletként. E csatolást – ha az előzetes szerződéses megállapodás ezt kiköti, vagy megengedi – lehetséges digitális adathordozón is abszolválni, az építtető-megbízó felé.
Ha hiba-, és hiánymentes a vizsgált, és ellenőrzött tervdokumentáció, az építtető illetve megbízottja intézkedik a tervdokumentáció kellő példányban történő átadásáról a vállalkozó-kivitelezőnek, egyidejűleg eszközölve az építési hatóság felé történő kezdési bejelentést, mellékleteivel együtt, hiánytalanul.
Ha a tervdokumentáció(k) hiányosak, hibásak, az építtető a tervellenőri nyilatkozatot, mellékelve a részletes hiba-, és hiánypótlási jegyzőkönyvvel megküldi – az átvétel igazolása, bizonylatolása mellett – a tervező(k) részére is.
A tervező(k)höz eljuttatott hiba-, és hiánypótlási jegyzőkönyvvel felszerelt tervellenőri nyilatkozatra a tervező is nyilatkozik:
kijavítja az általa készített tervdokumentációt
megjelölve a kijavítás határidejét
részben kijavítja az általa készített tervdokumentációt
indoklást adva arra, hogy miért hiány-, és hibamentes az általa készített tervdokumentáció-rész, amit nem hajlandó kijavítani
nem javítja ki az általa készített tervdokumentációt
indoklást adva arra, hogy miért hiány-, és hibamentes az általa készített tervdokumentáció
Ha a tervező kijavítást eszközöl, a tervellenőrrel ismételten felül kell vizsgáltatni a kijavított tervdokumentáció részeket – figyelembe véve az összefüggéseket, szakágon belül, és kívül is!
Ebben az esetben újra ki kell adni a tervellenőri nyilatkozatot, az új tényeknek megfelelően.
Abban az esetben, ha a tervező nem hajlandó kijavítani az általa készített tervdokumentációt:
az építtető egyeztetést kezdeményez a tervező, és a tervellenőr között, mely lehet
eredményes
a tervező kijavítást eszközöl, illetve a tervellenőr változtat álláspontján, melyet felek jegyzőkönyv(ek)ben rögzítenek
újra ki kell adni a tervellenőri nyilatkozatot, az új tényeknek megfelelően
részben eredményes
a tervező részben kijavítást eszközöl, illetve a tervellenőr részben változtat álláspontján, melyet felek jegyzőkönyv(ek)ben rögzítenek
újra ki kell adni a tervellenőri nyilatkozatot, az új tényeknek megfelelően
mellékelni kell a javított-megváltoztatott hiba-, és hiánypótlási jegyzőkönyvet is
eredménytelen
az építtető saját hatáskörében intézkedik – igénybe véve a szakmai Kamara eseti Szakmai Véleményadó Bizottságát –, mely szakmai egyeztetést kezdeményez a tervező, és a tervellenőr között, mely lehet írásba foglalt határozat formájában közreadva:
eredményes
a tervező kijavítást eszközöl, illetve a tervellenőr változtat álláspontján, melyet felek jegyzőkönyv(ek)ben rögzítenek
újra ki kell adni a tervellenőri nyilatkozatot, az új tényeknek megfelelően
részben eredményes
a tervező részben kijavítást eszközöl, illetve a tervellenőr részben változtat álláspontján, melyet felek jegyzőkönyv(ek)ben rögzítenek
újra ki kell adni a tervellenőri nyilatkozatot, az új tényeknek megfelelően
mellékelni kell a javított-megváltoztatott hiba-, és hiánypótlási jegyzőkönyvet is
eredménytelen
a tervellenőr írásban, átvételt igazolva bejelenti, hogy a vizsgált tervek alapján a kivitelezési munka nem kezdhető meg, a szükséges bejelentéshez csatolandó pozitív nyilatkozatát nem adja ki
az építtető-megbízó:
hibás teljesítés címén árcsökkentés végrehajtását eszközli
a tervek kijavítását, pótlását kezdeményezi más tervezővel, a szerzői jogok tiszteletben tartásával, figyelembevételével
jelenti az ügyet az illetékes területi szakmai kamarának szakmafelügyeleti eljárás kezdeményezése céljából
fizetési meghagyást, illetve pert kezdeményez a tervezővel szemben kárainak megtérítése címén
ha azonban a per során – az esetek döntő többségében igazságügyi szakértő(k) bevonásával lefolytatott bizonyítási eljárás után – jogerősen megállapításra kerül, hogy
a tervezőnek volt igaza a szakmai vitában
a kár megtérítését az építtető-megbízó a tervellenőr(ökö)n követeli, és hajtja be
részben a tervezőnek volt igaza a szakmai vitában
a kár megtérítését az építtető-megbízó a tervezőn, illetve a tervellenőr(ökö)n követeli, és hajtja be, a károkozás közrehatásának arányában
E folyamat, és egyes fázisai gyakran megismétlődhetnek, ahogy az ügymenet megköveteli. Mindez persze sok időt, munkát is igénybe vesz, viszont mindannyian abban a reményben tesszük, hogy ezen eljárások szakszerű, és jó minőségű lefolytatása következtében a tervdo
kumentációk egyre jobbá válnak, és hogy ennek következtében a kivitelezés során is kevesebb hiba következik be, melynek folyományaként végső soron az építés minősége jelentősen javulhat.
Mindezen szempontok figyelembevételével szükséges viszont e tevékenység folytatására vállalkozni, a körülményeket meghatározni, melyek közül a leglényegesebbek a tervellenőrzés tárgyának, idejének (pl.: szakaszos tervszállítás esetén), helyének, és díjának, költségeinek meghatározása.
Ezeket a szempontokat, és elemzésüket a további kurzusokban adjuk közre.
A tervellenőrzés díjazása
A régi (1995.) MÉDI 3.5.1 pontja szerinti tervellenőrzési díj a tervezési díj %-ában:
egyszerű tervellenőrzés díja: a tervezési díj 4-7 %-a
részletes tervellenőrzés díja: a tervezési díj 10-15 %-a
tételes tervellenőrzés díja: a tervezési díj 20-30 %-a
A jelenleg hatályban lévő, 2008. szeptember 01-ével keltezett, és a Magyar Mérnöki Kamara által kiadott Épületek létesítésével kapcsolatos mérnöki szolgáltatások ajánlott díjszabása, az alábbiakat tartalmazza:
A díjtáblázat tartalmazza a tervellenőri díjat, melyet a díjszabás az összes tervezési díj 10 %-ában határoz meg.
A Magyar Mérnöki Kamara díjszabása továbbá az ettől való eltérést (67%-150%) az alábbiak szerint rendeli, melytől való eltérést etikai vétségként határoz meg.
A Magyar Építész Kamara elnöke felhívásában tagjai részére közzétette, hogy a MÉK nem kívánja részletesen szabályozni a „TERVELLENŐR” tevékenységét, de javasolja többek között, hogy
„6. A tervellenőrzés ajánlott díja a kamarai díjszabás tervezési díja (szerző kiegészítése) 15-20 %-a.”
Lehetséges továbbá, - ahogy egyébként minden mérnöki tevékenységnél lehetséges - munkaidő ráfordításos elszámolással képezni a tervellenőrzés díját is. Ekkor mérnöknapban, illetve mérnökórában kell az egyes tevékenységeket kifejezni, és ezen összegeket kell azután összesíteni. A mérnöknap, illetve mérnökóra értékét – melyet orientálásul a szakmai Kamarák megadják – egyedi kalkulációval a mérnök, illetve cége kalkulálja ki.
Az elszámolás, és számlázás időpontjaiban az építtető-megbízóval meg szükséges egyezni.
Tapasztalatok:
A legkisebb mértékű tervellenőrzési díj: a tervezési díj 2,4 %-a
A legmagasabb mértékű tervellenőrzési díj: a tervezési díj 30 %-a
Az átlagos ténylegesen felszámított tervellenőrzési díj: a tervezési díj 14,62 %-a
A tervellenőrzés kialakult rendszerével kapcsolatos állásfoglalások
A Magyar Építéstechnika című folyóirat lapjain a szerkesztőbizottsági elnök, Bálint Péter kezdeményezett vitát („Vitaindító: a tervellenőr” című cikkével) a témában, a 290/2007 (X. 31.) kormányrendelet, a 290/2007. (X. 31.) Kormányrendelet, az építőipari kivitelezési tevékenységről, az építési naplóról és a kivitelezési dokumentáció tartalmáról, megjelenése után 2008. őszén. Erre sokan reagáltak, melyből néhányat az alábbiakban idézünk:
Pallay Tibor: „Szomorú vagyok, mert a szakma most kezdi (velem együtt) vitatni a hatásokat, holott a törvény már több mint két éve, a rendelet is közel egy éve hatályos.”
Hajtó Ödön: összehasonlító táblázat a tervezői, és a tervellenőri nyilatkozat között.
dr. Korda János a Magyar Mérnöki kamara alelnöke: bemutatta a francia és a „mintául szolgáló” német nyelvterületek gyakorlatát, indoklásul.
Wéber László: két gyakorlati szempontot, a tervellenőrzésbe bevonni előírt tervdokumentáció kiterjedésének, és az ellenőrzés időbeli elvégzésének problémáit fogalmazta meg.
Szőllőssy Gábor a Magyar Mérnöki Kamara főtitkára: a Mérnöki Kamara az első lépéseket megtette, de további munka van még hátra, a szabályozást még ki kell munkálni.
Komjáthy Attila: „azt mondom, legyen tervellenőr”
Zsilinszky Gyula: „Az építtető által finanszírozott tervellenőri rendszer lényegében egy közérdekű feladat „kiszervezése” az államigazgatás köréből.”
A Magyar Mérnöki Kamara egyszerűsíteni kívánja a vezető tervezői cím kérelmét, miután átmeneti hiány van tervellenőrből! Ez többnyire a mellékletek kevesebb voltában mutatkozik meg.
A Magyar Építész Kamara Eltér István elnök útján az alábbi felhívást intézte tagjaihoz:
A Magyar Építész Kamara Elnöksége egyhangúlag az alábbi szakmai állásfoglalást hozta a tervellenőrzés témakörében (Építész közlöny – Műhely – A Magyar Építész Kamara havi tájékoztatója. – 200. szám. 2009/12. december – ISSN 1789-0934 – p 13.):
2/2009. (XI. 06.) SZ. MÉK ELNÖKSÉGI SZAKMAI ÁLLÁSFOGLALÁS A TERVELLENŐRZÉSRŐL
A MÉK a kiviteli tervek ellenőrzését fontosnak és szükségesnek tartja az építés minőségének, és a szakszerű kivitelezés biztosításának érdekében. Ugyanakkor a tervellenőrzés jelenlegi szabályozásáról szóló 192/2009. Kormányrendeletet a MÉK nem tartja megfelelőnek, ezért kezdeményezi a jogszabály módosítását. A módosításig nem vezet névjegyzéket, nem állít fel jogosultsági vizsgabizottságot, tehát nem építi ki a tervellenőrzés intézményrendszerét.
Felhívja a kamarai tagság figyelmét, hogy szakági tervezők építészeti területen nem végezhetnek tervellenőri tevékenységet.
Tervellenőri felelősségbiztosítás
Mint minden mérnöki munkánál, a tervellenőri tevékenységnél is felvetődik a felelősségbiztosítás lehetőségének kérdése. Egyenlőre jogszabály nem írja elő kötelező voltát, hanem csak a biztosítók, biztosítási brókerek tesznek ajánlatokat, illetve az építtető-megbízók kérik számon meglétét szórványosan.
Álljon tehát itt, egy példa e követelmény illusztrálásra.
Idézet a Kaposvári Kaposi Mór oktató Kórház beruházási munkáira vonatkozó
Ajánlati / részvételi felhívás
(részlet)
A Kbt. 4.§ 3/D pontja szerinti szervezet az alkalmasságát, az adott alkalmassági feltétel tekintetében az ajánlattevőre ezen pontban előírttal azonos módon igazolni köteles.
Az alkalmazás minimum követelményei:
az 1. részre benyújtott ajánlat esetén alkalmatlan az ajánlattevő, ha nem rendelkezik legalább 90.000.000,- Hu Ft / év, és 40.000.000,- Hu Ft / káresemény mértékű érvényes, műszaki ellenőri feladatok ellátására érvényes felelősségbiztosítással
a 2. részre benyújtott ajánlat esetén alkalmatlan az ajánlattevő, ha nem rendelkezik legalább 20.000.000,- Hu Ft / káresemény mértékű érvényes, tervellenőri feladatok ellátására érvényes felelősségbiztosítással
Látható tehát, hogy a tervellenőrzés gyakorlata, és korrekciós szabályozása még csak most alakul, szükséges ahhoz kellő időtáv, hogy megnyugtató, és egységes gyakorlat alakuljon ki.
Újra divatban a könnyűszerkezetek: trendek és problémák – Építész Tervezői Nap 2025. március 20-án
Transzparens szerkezetek új szerepben: árnyékolás, energiatermelés, teherbírás – Építész Tervezői Nap 2025. április 24-én
Felújítások értéknövelő képessége: hogyan feleltessünk meg régi szerkezeteket a jövő kihívásainak? – Építész Tervezői Nap 2025. május 22-én
Eresz-párkány-attika: az épületburok-koncepció Achilles-sarka? – Építész Tervezői Nap 2025. szeptember 18-án
A víz az úr? Alépítményi szigetelések, lábazatok, utólagos szigetelés – Építész Tervezői Nap 2025. október 16-án
Tűzvédelem: láthatáron az új OTSZ? – Építész Tervezői Nap 2025. november 13-án