A Ferrari névről a sebességhatárt nem ismerő sportkocsik, Forma-1-es versenyautók ugranak be mindenkinek. A márka névadójának életéről, az autóversenyző és konstruktőr Enzo Ferrariról (1898–1988) azonban az emberek többsége keveset tud. Ezért döntött a cég úgy 2004-ben, hogy életútjának bemutatására múzeumot építenek. A tervezésre kiírt nemzetközi pályázatot a Jan Kaplický vezette Future Systems nyerte meg.
Az új múzeum két részből tevődik össze. A kiállítás egyik fele Enzo Ferrari tizenkilencedik század első feléből származó szülőházában és a hozzá kapcsolódó műhelyben kapott helyet, melyet teljesen felújítottak, és egy könyv pergő lapjaihoz hasonlóan elhelyezett kiállítófelületekkel rendeztek be, ahonnan az autós legenda életének fejezetei olvashatók el. Kaplický a régi épületet elegáns hullámvonallal körülölelő dongafedésű új múzeumcsarnokot tervezett, melynek enyhe lejtéssel összekötött két szintjén 21 autó kiállítására van hely.
A Future Systems nagyvonalú terve a légbevezető nyílásokkal bontott élénksárga alumíniumfelületével a sportautók áramvonalas formáját idézi, ugyanakkor a régi épület felé megnyíló hatalmas üvegfelületével kapcsolatot biztosít a történelem és a jelen között. Az ívelt-döntött üvegfelület eleganciáját a feszített kábel tartószerkezetének köszönhető. A korszerű technikát a cég autóihoz hasonlóan az épület sem nélkülözi. A Ferrari logójában, az ágaskodó ló hátterében is megjelenő sárga színben pompázó tető tökéletes formája, vízhatlan kialakítása érdekében a kivitelező egy hajóépítő céggel is egy hajóépítő céget is bevont a munkába. Környezettudatos működése érdekében az épület a geotermikus energiát hűtésre és fűtésre is használja, fotovoltaikus elemekkel termel áramot, és a víz egy részét is újrahasznosítja.
A két részből álló épületegyüttest csak az elmúlt hetekben, a cseh származású építész halála után három évvel Kaplicky egykori munkatársa és pályázati szerzőtársa Andrea Morgante (Shiro Studio) vezetésével fejezték be.
Képek: Andrea Morgante, Studio Cento29