Az állami tulajdonú Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, Gyulay Zsolt két éve említette először, hogy „önfenntartó motorizációs központtá" szeretnék fejleszteni a pályát. Ezt három lépcsőben képzelték el, a tavalyi versenyszezonra elvégzett teljes újraaszfaltozás (amely egyébként 1986 óta az első volt) lényegében a nulladiknak tekinthető. Tavaly december végén a sajtóban, a Tervlapon és a Hungaroring honlapján is megjelent két számítógépes látványterv a felújított pályáról, de félreértés, hogy valóban így fog kinézni: ezeket még 2015-ben ahhoz az előzetes tanulmányhoz készítették, amelyet Gyulay „homályos koncepciótervnek" nevezett.
A grafikák afféle étvágygerjesztőül szolgáltak, hogy a minisztériumnak is megmutassák, hosszabb távon mit lehetne kihozni a Hungaroringből.
A kormány hamar a kezdeményezés mellé állt, és a 2017-es költségvetésből elkülönített 5 milliárd forintot a létesítmény felújításának elindítására.
Az első ütem
A Hungaroring nemcsak területileg, hanem funkcionálisan is elkülöníti a három ütemet: az első főként a nézők, míg a második a sportszakma igényeit elégíti ki, a harmadik pedig olyan kiegészítő szolgáltatásokat foglalna magába, amelyek a versenyek nélküli hétköznapokon is kicsábíthatják a pályára a látogatókat.
„Az első szakasz, ami a másodikhoz viszonyítva könnyebb, vonatkozik a pályacsíkon kívüli részre, a 14-es kanyartól végig az 1-esig – magyarázta Gyulay Zsolt az Origo GPhírek-nek. – Közte lesz a mostani Supergold tribün helyén egy fejépület, abban szeretnénk megvalósítani a promóterklubot, a kommentátorállásokat. Itt kapnának helyet az értékesítendő skyboxok, illetve a konferenciatermek, amelyek fontosak, így ugyanis jobban ki tudnánk adni a pályát a különféle programokra.
Bár a figyelem leginkább a nemzetközi versenyhétvégéken, különösen a Forma-1 ideje alatt irányul a Hungaroringre, a pályának valójában a köztes időben való hasznosításból származik állandó bevétele, a céges rendezvények lebonyolításához mégis hiányzik a kellő minőségű infrastruktúra. Az autós cégek például többnyire kénytelek a hűvös, szellős és nem túl dekoratív garázsokba betelepülni a bemutatók idején, ezért gyakran más helyszínt választanak inkább. Pedig a szorosabb együttműködés a Magyarországon jelenlévő autóipari szereplőkkel – elsősorban a Mercedesszel, az Audival, vagy mondjuk a Hankookkal – kézenfekvő lenne, és Gyulay bízik benne, hogy ha kedvezőbb feltételeket biztosítanak nekik, gyakrabban is fognak jönni.
A pálya belső és külső oldalának összekapcsolása érdekében alagutat kell fúrni a célegyenes alatt.
Gyulay azt mondja, ilyenből eleve háromra is szükség van, hiszen a jelenlegi egyetlen átkötés, a „Marlboro-híd" kapacitása szinte nevetségesen kicsi – a nagyobb rendezvények idején, amikor több tízezer néző van kint, gyakran egyirányúsítani kell. Először ide, majd a fejépület és végül a rajtrács alá kellene létesíteni egy-egy alagutat, hogy a nézők, az újságírók és a sportszakmai személyzet is zavartalanul tudjanak közlekedni.
A jobb megközelíthetőséget hivatott biztosítani a koncepcióterven a 2-es és a 3-as kanyar közötti pályaszakasz felett látható új híd is, amelyen a Hungaroring belsejébe lehet bejutni. Járművek számára használható híd jelenleg csak egy van, az 1-es és 2-es kanyar között, de a belül lévő létesítmények, például a tanpálya és az off-road pálya innen is körülményesen, a szervizúton végigdöcögve érhetőek el. Holott az előbbi a Hungaroring egyik olyan szolgáltatása, amelyet most is sokan vesznek igénybe a hétköznapokon, ezért a menedzsment annyira fontosnak tartja, hogy már a modernizáció első ütemébe belefoglalta a hozzá tartozó kiszolgálóépület fejlesztését.
„Ez nagyon fontos, mert a tanpálya évi 365 napon keresztül működik – mondta Gyulay. – Az épületet bővíteni kell, hiszen az elmúlt időszakban is rengeteg baleset-megelőzési programban vettünk részt, gyerektáborokat csináltunk, a minisztériummal együttműködve oktatásokat tartottunk. A tantermeket szintén muszáj lesz bővíteni."
Mindezen felül tervben van egy, kamionok számára alkalmas pálya létesítése is, mivel a jelenlegi két csúszófelület csak személyautók és buszok fogadására alkalmas.
Habár a zsámbéki drivingcamp infrastruktúrája lényegesen modernebb, Gyulay úgy véli, a sokéves üzemeltetési és szakmai tapasztalat jóvoltából a Hungaroring tanpályája még ma is életképes.
A célegyenes mellé visszatérve, az első ütemben a megvalósuló fejépületben új tévékommentátor-állásokat kell kiépíteni, hiszen azok már most is ott vannak a célegyenes melletti lelátók felett. A Gyulay által említett „skyboxok" tulajdonképpen a néhány stadionban is látható VIP páholyokat takarják, és az épületben helyet kapna a promóterklub – VIP-fogadóhelyiség – is, amely egyébként nem azonos a Forma-1 hétvégéjén használt, a csapatok és szponzorok vendégei számára fenntartott Paddock Clubbal; az a garázsok felett van, és a tervek szerint ott is marad.
Teljesen megújul a lelátórendszer is, amelynek a gerincét a célegyenes külső oldalán, azaz a 14-es és az 1-es kanyar közötti tribünök alkotják. „Itt 38-40 ezer széknek kell lennie, ebből kb. 12 ezer fedettnek – árulta el Gyulay. – Ezt fixen ki kell építeni, mert erre van üzleti igény." A rendezvények zömén ugyanis a pálya egyéb részein (alapvetően a domb tetején lévő sikántól a 12-es kanyarig húzódó szakasz mentén) elhelyezett lelátókat egyáltalán nem is nyitják meg, mert nincs annyi néző, hogy érdemes legyen, és nem mellesleg túl nagy területet kellene ellenőrizni hozzá. Ezek lényegében csak a Forma-1 hétvégéjén elérhetőek a közönség számára.
Nem feltétlenül olyan lesz, mint a képeken Gyulay hangsúlyozta, hogy a grafikák a 2015-ös koncepcióterv részeként készültek el, ezért az épületek nem feltétlenül úgy fognak kinézni, mint azokon. A tervezőt és a kivitelezőt majd pályázat keretében választják ki.
A második ütem
A felújítás második, a sportszakma igényeit kielégítő, a pálya belsejére kiterjedő ütemének megvalósítása 2018 őszén kezdődhetne el, ám Gyulay azzal kapcsolatban már pesszimistább, hogy ezt teljesen le lehetne bonyolítani a holtszezonban, a 2019-es versenyek tavaszi kezdete előtt. Ehhez ugyanis a jelenlegi Millenniumi torony és főépület helyén egy teljesen új épületet kellene emelni – akárcsak most, ebben kapna helyet a versenyirányítás, az FIA irodái és a sajtóközpont –, illetve hozzá kapcsolódóan a csapatok által használt garázssornak is meg kellene újulnia.
A második ütemben áthelyeznék az „alternatív paddockot" is, vagyis azt a területet, ahová a nagyobb sportesemények idején a betétsorozatok – például a Forma-1 alatt a GP2 – települnek ki. Jelenleg az 1-es kanyar belsejében, illetve a 2-es és a 13-as kanyar között lévő részt használják erre a célra, de az elképzelés szerint átköltöztetnék a 11-es és a 12-es kanyar közé, természetesen a pálya belső oldalára. A rendes paddock alá pedig, ahol most a VIP-parkoló van, építenének egy mélygarázst.
A harmadik ütem
Ez a koncepcióterv ránézésre legérdekesebb, egyben legbizonytalanabb része is. A grafikákon számtalan különleges ínyencséget találhat a figyelmes szemlélő, de Gyulay hangsúlyozta, hogy ezek inkább csak egy víziót tükröznek, semmint egy határozott, végleges elképzelést.
A lényeg az lenne, hogy az év 365 napjában fogadhassák a közönséget a Hungaroringen, amely tulajdonképpen így válhatna az említett „önfenntartó motorizációs központtá". Gyulai szerint leginkább egy vidámparkkal lehetne kicsábítani az embereket egy versenypályára, ha épp nincs verseny. Lehetne kötélpályás kalandpark, gokart- és RC-pálya, sőt még egy kabinos felvonóról is, amely az 1-es kanyar feletti dombra vinne fel, jó kilátást biztosítva a Hungaroringre. Erről a dombról egy aszfaltozott szerpentinen is le lehetne gurulni valamilyen kiskocsi-féleséggel.
Gyulay nem látja akadályát annak sem, hogy a mogyoródi létesítmény más sportoknak is otthont biztosítson. A 2024-re megálmodott budapesti olimpia lehetséges helyszínei között kezdetben szerepelt a Hungaroring, például a kajak-szlalom versenyeit ott rendezhették volna. A koncepcióterven többek között ezért vannak mesterséges tavak.
Akár az országúti kerékpárosok is járhatnának edzeni a Hungaroringre, ahol sima az aszfalt, és nem kell tartaniuk a gépjármű-forgalomtól, sőt a koncepcióba elvi szinten belevettek még egy hegyibicikli terepet is, amit a belső területen alakítanának ki. A triatlonközpont részeként felmerült továbbá egy, a környékbeli települések lakosai által is igénybe vehető uszoda építése – írja a gphirek.hu
Hmm... Az ötletek sora kimeríthetetlennek tűnik, már csak egy óbudai kiskocsma és néhány egyéb villámtréfa hiányzik és tökéletes lesz.
Videó:
További részlete Farkas Péter cikkében