A belga infrastruktúra, mely 15 éve még a 15. helyen állt, mára a 33. helyre csúszott le. Az elmúlt 25 évben Belgium rettentő keveset, átlagosan a GDP 0,1%-át költötte infrastruktúra-fejlesztésére; ehhez képest a szomszédos országok átlaga 0,9% volt. Ez a gyenge belga állami beruházásoknak tudható be. Bár az 1980-as évek elején az állami beruházások a GDP 5%-át tették ki, olyan alacsonyra estek (a GDP kb. 2%-ára), hogy alig tudták kompenzálni az állami tőkeállomány természetes értékvesztését 20 év alatt (1989-től 2009-ig). 2020-ban az állami beruházások a GDP 2,6%-át tették ki Belgiumban, míg az európai átlag 3% volt az eurózónában, a szomszédos országokban pedig 3,7%.
Ezért indította el a Michel-kormány (2014-2020) a „stratégiai befektetések nemzeti paktumát”: a 2019-es választások után azt a célt tűzték ki, hogy a belga állami beruházásokat 2030-ra fokozatosan a GDP 4%-ára növelik (a belga Helyreállítási Tervben is ez szerepel). A Szövetségi Tervezési Iroda információi szerint 2022-2027 között az állami beruházások a 2020-as GDP 2,6%-áról 2024-re 3%-ra fognak nőni, majd 2027-ben visszaesnek 2,7%-ra (miután a Helyreállítási Terv véget ér). Az állami beruházások jelenlegi pályája tehát nem vezet a kormány azon céljához, hogy az állami beruházások 2030-ra a GDP 4%-át teszik majd ki.
Ráadásul ez egy ambiciózus célkitűzés. A hosszú ideig tartó alulfinanszírozás után felzárkózás kell, és ez nagyon lassú ahhoz, hogy az állami beruházások a GDP 4%-át tegyék ki. Ha a szomszédos országok állami beruházása a 2020-as szinten maradna (a GDP 3,7%-a), ez a belga gazdaság számára kedvező különbség lenne. De az éghajlatváltozás tükrében, a fenntarthatóság szempontjából is szükségesek az állami beruházások és a GDP 4%-át kitevő állami beruházás nem lesz elég arra, hogy a több mint 25 évnyi alulfinanszírozás után felzárkózzon. Ugyanis a szomszédos országok is a jelenlegi szint fölé akarják majd emelni állami beruházásaikat. Ebben az esetben már szó sem lesz felzárkózásról.
Bár a környezet kedvező a közfinanszírozott építési munkák fejlesztéséhez az elkövetkező évekre, ezek időzítése és arányai még nem ismertek. A költségvetési korlátokat sem lehet figyelmen kívül hagyni, különösen most, hogy az államháztartást az energiaválság és az ezt ellensúlyozó intézkedések terhelik. Így minden azon múlik, hogy a belga kormány képes-e felvállalni az állami beruházások újraindítását az energiaválság, az államháztartási hiány és az adósság ellenére.
Írta: Jean-Pierre Liebaert, Aquiec-Vkebi
Magyar verzió: Buildecon
Az Euroconstruct egy független szervezet, mely 19 európai ország kutatócégeit fogja össze. Magyar tagja a Buildecon.