Három kormányhatározat is megjelent a szombati Magyar Közlönyben, amelyek a régóta érlelődő budapesti városi és elővárosi vasúti fejlesztési elképzelések egy részét foglalják írásba, és egyúttal azt is kijelölik, hogy a következő évtized(ek)ben milyen irányban haladnak majd a fejlesztések. "A budapesti vasúti pályaudvari rendszer fejlesztésének irányairól" szóló kormányhatározat ezek közül a legátfogóbb, és például olyan kritikus mondattal indul, miszerint a kormány egyetért a Budapest fejlettségéhez mérten méltatlan állapotú vasúti pályaudvari rendszer megújításával.
A kormányhatározatok az alábbi fejlesztéseket és kapcsolódó szerteágazó feladatait rögzítik:
A Déli és a Nyugati pályaudvar föld alatti összekötése. A cél Budapest kelet-nyugati vasúti átjárhatóságának bővítése és ennek érdekében "vasúti összekötő alagút" megépítésének előkészítésére adott engedélyt a kormány 2 milliárd forintos kerettel. A határozat elismeri, hogy a fejlesztés nyomán a Nyugati pályaudvar szerepe növekszik és végül is központi pályaudvarrá fog alakulni, míg a Déli pályaudvar teljes területe fokozatosan felszabadul, így ezen terület funkcióváltását is át kell gondolni.
A Déli Körvasút fejlesztése és kapacitásbővítése. Ez a Budapest-Kelenföld és Ferencváros vasútállomások között háromvágányú kapcsolatot takarja egy déli összekötő vasúti hídon keresztül. A fejlesztés a Kelenföld és a Ferencváros állomásokon kiegészítő állomási kapacitásbővítést is takar, továbbá a Nádorkert, a Közvágóhíd és a Népliget térségében elővárosi megállók kialakítása is beletartozik.
Az északi és déli HÉV-vonalak átfogó fejlesztése, "teljes értékű összekapcsolása" és ezáltal az M5-ös metró távlati kiépítése felé való elmozdulás. A H5 HÉV-vonal Békásmegyer-Szentendre szakasza teljesen megújul, hasonlóan a csepeli és ráckevei H6/H7 HÉV-vonalakhoz, melyek egy közös szakaszon a föld alatt meghosszabbítják majd a Kálvin téri metrómegállóig, ahol a 3-as és 4-es metró találkozik. A kormány egyet ért a "H5 és H6-H7 vonalak teljes értékű távlati összekapcsolásához szükséges megvalósíthatósági tanulmány elkészítésével".
Dél-pesti fejlesztések átfogó kezelése. A ráckevei és a csepeli HÉV fenti fejlesztésével kapcsolatos feladatok kihatással vannak egész Dél-Pestre, a Kemény Ferenc Sportlétesítmény-fejlesztési Programra, valamint Rákóczi híd pesti hídfője közelében a Budapest Diákváros-Déli Városkapu Fejlesztési Programra, továbbá a 150-es számú Budapest-Kunszentmiklós-Tass elővárosi vasútvonalra is. A fejlesztéseket összehangoltan kell terveznie és kezelnie az illetékeseknek a következő évek során.
A gödöllői és csömöri HÉV-fejlesztések és összekötésük az M2-es metróval. A kormány "egyetért a H8 Budapest-Gödöllő és a H9 Budapest-Csömör vonalak elővárosi gyorsvasúti célú, a városfejlesztéssel is összhangban megvalósítandó átfogó fejlesztésével". A kormánydöntés értelmében a vonalcsoport az Örs vezér terén bekötésre kerül az M2 metróvonal meglévő nyomvonalába, és új átszállókapcsolata létesül Törökőrnél a 100a vasútvonallal és Rákosfalvánál a körvasúttal. A döntés érdekében előkészítésre kerül a Budapest XVII. kerületi, rákoskeresztúri szárnyvonal, illetve a H8 Cinkota-Gödöllő, valamint a H9 Cinkota-Csömör vonalszakaszok felújításának tervezése is.
Forrás: Portfolio.hu
Kép: Koszticsák Szilárd / MTI