A 138 méter hosszú, 6 méter széles Logomon gyaloghíd az első tervek szerint 5 millió euróba került volna. Bár ekkor még sokkal egyszerűbb hídra gondoltak, valami olyasmira, mint a Humalistonsilta, amely párszáz méterrel arrébb segíti az átjutást a sínek felett (az utolsó kép a Humalistonsilta). A végső ár azonban több mint 21 millió euró lett.
Az acél-üveg gyaloghíd a vasúti sínek fölött ível át, összekötve Turku belvárosát a Logomo kulturális központtal és az épülőfélben lévő Fabriikki névre keresztelt lakóteleppel. Turku 2011-ben volt Európa kulturális fővárosa Tallinn-nal együtt, és a rendezvénysorozat központja a Logomo volt, amelyet régi vasúti üzem épületéből alakítottak át. A sínek miatt a városközpont felől csak két távolabbi hídon lehetett megközelíteni a Logomo központot és az épülő lakótelepet. Ezért született meg az ötlet a városi tanácsban, hogy új gyaloghidat építsenek. A városi tanács 2015 végén írta ki a tervpályázatot. A beérkezett 12 pályaműből hatot fogadtak el első körben.
Az első hat helyezett pályamű bemutatása
Végül 2016 júniusában hirdettek győztest, a Jousi nevű pályamű nyert. A főtervező Jukka Horttanainen a VR Track Oy-től (ma ez az NRC Finland Oy), az építésztervező Tom Cederqvist a C&J Arkkitehdit Oy munkatársa, míg a fénytervezők Tapio Rosenius és Jari Vuorinen a Lighting Design Collective Oy-től.
A tervezést 2017 közepére kellett volna befejezni, de jelentősen alábecsülték a munka mennyiségét, sőt egy független ellenőr megállapította, hogy az egyes tervek nem megfelelőek és hiányosak. A munka során például a résztervek száma megnégyszereződött, a szükséges acélszerkezetek mennyisége 20 százalékkal nőtt, a hidat tartó acélelemek elkészítése is fél évvel tolta el a határidőt, hogy csak a csúszás főbb okait említsük. A híd végső ára 21,6 millió euró lett.
Videó a Logomon gyaloghídról az átadás napján, 2021. november 3-án
Az acélból és üvegből épült Logomo gyaloghíd ívelt formájú és teljesen zárt. A híd hossza 137,6 méter, szélessége 6 méter, a járda szélessége 5,6 méter. A hídszerkezet felfüggesztett, és a híd alatt nincsenek hagyományos pillérek. Öt darab, fordított L-alakú tartóoszlopon lóg végig egy csúcsával lefelé néző háromszögletű tartógerenda, amelyben a gépészeti berendezések kaptak helyet. Minden tartótorony alatt nyolc acélcölöp található, összesen 40 cölöp 16-30 méter mélységben. A lépcsők alatt vasbeton cölöpök vannak. A híd járda szintje 6 méter magasságban található.
Jelenleg a híd két végén álló oszlopokban vannak a liftek, és az oszlopokhoz támaszkodnak a lépcsők. A későbbiekben a peronokon álló tartóoszlopokhoz is kapcsolhatnak lépcsőket, és beépíthetnek lifteket. Mivel még felújítják a vasúti pályaudvart, ezekre egyelőre nincs szükség.
A háromszögletű tartógerendákhoz kapcsolták azután az előregyártott elemekből összeillesztett járófelületet. 6×6 méteres modulokból épül fel a szerkezet, az üvegfal egyes tábláinak szélessége körülbelül két méter.
A tartógerendán 1,2 méter széles LED-fénymátrixokból álló fénygrafika kapott helyet, összesen 46 darab. Ezekkel változó témájú fényművészeti alkotások készíthetők.
A gyaloghíd városközpont felé eső végén látszik, hogy a híd folytatható, azon az oldalon várhatóan egy szálloda fog épülni, ahhoz kapcsolhatják majd a folytatást. Feltéve, hogy a szálloda tulajdonosai vállalják majd a költségeket.
A képek közt látható Jyrki Vainio karikatúrája, amely a Turun Sanomatban jelent meg.
Tervező: Így kellene kinéznie!
Kivitelező: Igen? Akkor ezt rögtön meg kellett volna mondani!
(Utalás arra, hogy még nem voltak meg a végleges tervek, amikor már elkezdődött az építkezés.)
Forrás: Yle, Wikipedia, Teräsrakenne, Iltalehti, Aaamuset