sebesp | 2024.08.14

Nehéz eldönteni, hogy a kedvelt francia péksütemény vagy egy francia katedrális formavilága ihlette a thaiföldi betonépületet, az alkotók szerint giccs, akár így, akár úgy tekintünk rá.

A French Kitsch III amellett, hogy egy speciális francia cukrászda, a tulajdonos francia bulldogok iránti szeretete márkaidentitásként is megjelenik, játékos, mégis elegáns arculatot kölcsönöz a kávézónak. A dizájn ezt az imázst kívánja kiemelni a „giccs” koncepciójával, egy olyan művészeti formával, amely az építészeti elemeken és anyagokon keresztül keresi a tökéletlenséget, ami a „croissant”-ok formájára utal, melyek hasonlóak ugyan, de minden egyes darab más, így nincs köztük "tökéletes".

A formavilág elsődleges inspirációja ennek ellenére a francia katedrálisoktól ered, ahol ritmikus ívek követik egymást. Szimmetrikus ívek helyett különböző léptékű tökéletlen íveket használtak a TOUCH Architect iroda tervezői. A tervezés egy téglalap alakú tömegből indult ki, amelyet az első szinten különféle ívek, a második szinten pedig ellenkező irányú, de szinén szabálytalanul formált ívek kivágásával tették véletlenszerűvé. Az első emeleten ezek a boltívek antik, mégis modern megjelenésükkel ölelik át a látogatókat, és árnyékot teremtenek a belső közlekedő vonalon. Amikor a fény áthalad az íves ablakon, tükröződést hoz létre a padlón, hasonlóan a katedrális üvegablakaihoz. A túlméretezett, tökéletlen boltív a pulttól a második emeletig is folyamatos teret hoz létre, kiemelve a több funkciót ellátó pultot, mindkét emeletről láthatóvá téve azt. A második emeleten üregeket véstek a fordított ívekbe, lehetővé téve a napfény bejutását, miközben a görbült fal árnyékolóként működik.

Az építészek texturált betonnak erősítik a tökéletlenség érzetét. A fal nem teljesen sima, de tükrözi az anyag eredetiségét, amely önmagában is szép és érdekes. Sőt, a beton mint meghatározó anyag felhasználásával a bútorok, dekorációk és LED-lámpák is fontossá válnak, kiemelve az alagút téren belüli véletlenszerű görbületeit, erős, emlékezetes képet alkotva a kávézóról.

Az épületről, nevével ellentétben nem kifejezetten a giccs fogalma jut eszünkbe, bár nézőpont kérdése: egy betonba öntött croissant talán valóban maga a giccs, brutalistának legalábbis mindenképpen az lehet.

Képek: Anan Naruphantawat / v2com

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások