Közismert az ipari gyakorlatból, hogy a gyártandó darabszám szerint választják meg a gyártási technológiát, amely lehet egyedi gyártás, sorozatgyártás és tömeggyártás. Azt is tudjuk, hogy a különböző gyártási technológiákhoz merőben eltérő eszközök tartoznak, ha gazdaságosan szeretnénk gyártani.
Ha ezt az analógiát adaptáljuk a parkolásra, azonnal feltűnik, hogy akár mekkora a parkolási igény, mégis csak egyféle technológiát alkalmaznak. Azt, amelyben a gépkocsivezető behajt a parkolóba, megkeres egy szabad parkolóhelyet, oda beáll, lezárja a gépkocsit és gyalog elhagyja a parkolót. A változatosság mindössze annyi, hogy nagyobb parkolási igény, vagy kisebb rendelkezésre álló terület esetén – akár fölfelé vagy lefelé – több szinten lehet parkolni úgy, hogy a szintek közötti útspirálon is a gépkocsivezető vezeti a gépkocsit. A be- és kiparkolás alatt folyamatosan jár a gépkocsik motorja, amelyek lassú menetben bocsátják ki a legtöbb káros anyagot. Minél nagyobb egy parkoló, annál többet.
Most, amikor nagyon költséges intézkedésekkel és korszerűsítésekkel nemzetközi szerződésekkel próbálják csökkenteni a világon mindenhol az ózonréteget károsító gázok mennyiségét célszerűen a keletkezésük helyén - hogy élhető maradjon a Föld klímája - a hagyományos parkolók és mélygarázsok a kakukktojás, mert változatlanul koncentráltan környezetszennyezők.
A forgalmas közösségi közlekedési csomópontokon nagy kapacitású P+R parkolókra lenne szükség, amelyekre a hagyományos technológiával már nincs elegendő alapterület, de a beépítettség miatt mélygarázsok építése is kétséges.
Kutatásaink során arra a következtetésre jutottunk, hogy a hagyományos parkolók, parkolóházak és mélygarázsok fejlődési potenciálja megállt,a fejlesztési lehetőségek egyes periférikus elektronikus jelző rendszerekre korlátozódnak,
- a helykihasználása nem jó, mert nagy közlekedési utakat kell szabadon hagyni az autók és az autókból ki-be szálló gyalogosok közlekedésére,
- a gyalogosok hosszában – keresztben közlekednek az autók között, ami biztonságtechnikai kockázatot jelent,
- a gyalogosoknak kijelölt közlekedési utak alapterület igénye tovább rontja a helykihasználást, ami beruházási költségemelkedést jelent,
- a mélygarázsok köztudottan környezetszennyezők és egészségkárosítók, mert egy helyre koncentrálják a károsanyag kibocsátást. Közismert tény, hogy a benzin- és dízel üzemű járművek lassú menetben (pl. parkolóhely keresés) bocsátják ki a legmagasabb koncentrációjú egészségre káros kipufogó gázokat.
- kutatóorvosok vizsgálatai alapján egy új egészségkárosító rizikófaktor jelent meg mindennapi életünkben. Akik rendszeresen használják a mélygarázsokat, rengeteg káros anyagot lélegeznek be, mintha dohányoznának.
- a mélygarázsok és a hagyományos parkolóházak 50-100 évre szó szerint bebetonozzák a környezetszennyezést.
- a mélygarázsok legtöbbször büdösek, mert még a nagy teljesítményű energiafaló légtechnikai berendezések sem tudják kellően átszellőztetni, miközben a légtérbe szórják szét a káros anyagokat, azaz nem szüntetik meg, hanem csak a szabad légtérbe terelik jelentős környezetszennyezést okozva, hogy ott közvetlenül fejtse ki ózonréteg károsító hatását,
- a talajszint alá süllyesztett hatalmas betonszerkezetek hátrányosan befolyásolják a talajvizek természetes áramlását, felborítva az ökológiai egyensúlyt, amellyel természeti kárt okoznak.
- a biztosítók felmérései szerint a koccanásos balesetek 40%-a parkolás közben történik,
- az autóvezetők nagy része nem szereti a mélygarázsokat, de ha parkolni akar, akkor nincs más választása.
A másik technológia
A megoldást keresve már évtizedekkel ezelőtt megjelentek a legkülönbözőbb ötletek, amelyek a vezető nélküli gépkocsikat képesek mozgatni a tároló helyre és onnan vissza. Ezek az úgynevezett gépesített parkolók vagy automata parkolók, melyekből többféle típust ismerünk. Közös jellemzőjük, hogy a be- és kiparkolás alatt nem jár a gépkocsik motorja. A vezető nélküli gépkocsikat számítógép vezérlésű gépek szállítják a parkolóhelyre és onnan vissza.
A magasraktárakhoz hasonló kialakításukból eredően általában hosszú a gépkocsikat szállító eszközök mozgatási útvonala – minél nagyobb a parkoló, annál hosszabb – ami meghatározza a be- vagy kiparkolás időtartamát, emiatt rendszerint lassú a működésük. Műszaki hiba esetén üzemképtelenek a hiba kijavításáig, valamint nehezen boldogulnak csúcsforgalmi időszakokban jelentkező lökésszerű igénybevétellel. Ezért nem váltak annyira népszerűvé, mint amennyire egyéb előnyeik alapján megérdemelnék.
Hazai fejlesztők újra gondolták a parkolóház tervezés alapelveit és kifejlesztettek egy olyan korszerű, többszintes gépesített parkolási rendszert, amely körkörös elrendezésű, acél vázszerkezetű, gyorsan és költségtakarékosan felépíthető, kis alapterületet igényel, gyors működésű, üzemeltetési biztonsága egyedülálló, energiatakarékos, környezetkímélő, gazdaságosan üzemeltethető és kiemelkedő vagyonvédelmet biztosító high-tech parkolási rendszer, a gépesített parkolási rendszerek új generációja. Ez Napfény garázs parkolóház.
A hasonló, körkörös elrendezésű gépesített parkolóházaktól eltérően a középre helyezett emelőaknában két gépkocsiemelő működik egymással párhuzamosan úgy, hogy bármilyen hiba esetén egymást helyettesíteni tudják. Ez az új műszaki megoldás eredményezi a legnagyobb üzemeltetési biztonságot, de elősegíti a kiszolgálás gyorsaságát is azzal, hogy egyszerre két gépkocsit tud fogadni és kiadni két különböző szinten (célszerűen a földszinten és a -1 szinten).
A további részleteket megismerheti a (itt: www.epitesimegoldasok.hu).
A parkolási problémák megoldására új, korszerű, a XXI. század kihívásainak megfelelő megoldásokra van szükség.
A Napfény garázs önállóan működő parkoló moduljait egymás mellé telepítve nagy kapacitású, kis alapterület igényű, gyors működésű P+R parkolók hozhatók létre.
Ez látható a mellékelt átványterven, a hat parkolómodul 2 x 3 csoportos elhelyezésére üveg, vagy üvegszerűen átlátszó napelem burkolattal, 756 parkolóhellyel, mindössze 3850 m² alapterületen.
Egy tároló szinten 12 parkolóhely van sugaras elrendezésben. Az optimálisnak tekintett 8-12 tároló szintes kivitel parkolóhelyeinek száma egy parkoló modulban 100-150 között van, figyelembe véve, hogy a földszinten a fogadó- és kiadó kabinok mellett igény esetén további 4-6 parkolóhely is kialakítható.
Egy 1500 férőhelyes parkolóház 10 darab, egyenként 12 tárolószintes kivitellel 6 325 m²-en, vagy 12 darab 10 tároló szintes kivitellel 7 425 m²-es alapterületen valósítható meg. Ezzel szemben 1500 gépkocsi hagyományos parkolásához 45 – 50 000 m²-re van szükség.
Mivel mindegyik önálló parkolómodul egyszerre két gépkocsit tud fogadni és kiadni, ezért egy 10 parkolómodulból álló parkolóházban 20 bejárat és ettől független 20 kijárat van. Ez azt jelenti, hogy a folyamatos be- vagy kiparkolás során egyszerre egyidejűleg 20 gépkocsi parkolhat be vagy ki. Ezt eddig egyetlen más típusú parkolóháznál sem tudták megvalósítani.
Amikor párhuzamosan egyszerre 20 gépkocsi egymástól függetlenül beparkol az önálló parkoló modulokba, akkor az egy gépkocsira vetített fajlagos beparkolási idő is 20 felé oszlik, ami kevesebb, mint 4 sec/gépkocsi.
A Napfény garázs az új műszaki megoldásai mellett a becsült beruházási költségigényében is versenyképes a mélygarázsokkal.
Az elektromos autók automatikus töltése sorbaállás nélkül és parkolás alatt
Előnyös az e-autókat parkolás alatt feltölteni. Ez jelenleg csak úgy oldható meg, hogy ha a tulajdonos az e-autója mellett van és kivárja a töltési folyamat végét, majd átáll egy szabad parkolóhelyre. Ez sok időveszteséggel jár. A parkolóház továbbfejlesztésével ez a folyamat automatizálható úgy, hogy az e-autó tulajdonosa beparkol, egy gombnyomással jelzi a rendszernek a töltési igényét. Ez a parkolási rendszer a speciálisan kialakított eszközeivel parkolás alatt feltölti a gépkocsi akkumulátorát és egy szabad tároló helyre szállítja a gépkocsit, amely ott várakozik, amíg a tulajdonos érte jön.
Az e-autók számának növekedésével elkerülhetetlen, hogy egy-egy töltőhelyen sorbaállás alakuljon ki. A töltési idők gépkocsinként elérhetik a fél-egy órát is. A harmadik- negyedik autósnak már akár órákat is kellene várakoznia úgy, hogy nem hagyhatja ott a gépkocsiját.
A Napfény garázs vezérlési rendszere alkalmas arra, hogy fogadja a töltésre váró gépkocsit úgy, hogy a tulajdonos azonnal tovább mehet egyéb feladatait intézni, majd SMS értesítést kap, hogy jöhet a feltöltött gépkocsijáért. Így a legkisebb az idővesztesége.
Napfény garázs parkolóház közvetlenül nehezen forintosítható további előnyei
A Napfény garázs előnyei között vannak olyanok is, amelyek nem vagy csak áttételesen forintosíthatóak, de olyan kényelmi és extra szolgáltatásokat jelentenek, amelyeket egyik mélygarázsban vagy hagyományos parkolóházban sem lehet biztosítani.
- Mindig egyformán rövid megközelítési útvonal. Csak a fogadó- illetve kiadókabinig kell gyalog elmenni. Ezzel sok idő takarítható meg más parkolókkal szemben, ahol minél nagyobb a parkoló kapacitása, annál hosszabbak a gyalogosan megteendő közlekedési utak.
- A fogadókabinban a gépkocsit lezárja a tulajdonos, elteszi a kocsi kulcsait, kimegy az ügyfélváróba a parkolójegyért és azonnal elmehet. Nem kell megvárnia a tényleges beparkolást, amivel sok időt és kénykényelmetlenséget takarít meg.
- Nem kell megjegyezni a parkolóhely szintjét, a színét, a számát, mert ez rajta van a parkolójegyen, amelyet a vezérlő program azonnal felismer a kiparkoláskor.
- Nem kell kényeelmetlenül szűk helyeken manőverezni a parkolás közben, kockáztatva a gépkocsi épségét.
- Nem kell kacskaringós belső utakon haladni, mint a mélygarázsokban, amíg elérjük a parkoló kijáratát, mert nincsenek belső közlekedési utak!
- Nem kell belélegezni a parkolóban mozgó gépkocsik mérgező kipufogó gázait.
- Biztos lehet a tulajdonos abban, hogy a gépkocsija biztonságban van, mert a parkolás alatt a gépkocsit illetéktelen személyeknek megközelíteni sem lehet. Ez a rendszer nemcsak lopásmentes, hanem karcolásmentes parkolást biztosít.
- A mozgássérülteknek nem kell megkeresni a nekik kijelölt parkolóhelyeket, mert a Napfény garázsban mindegyik parkolóhely egyben mozgássérült parkolóhely is.
- Az ügyfélváróban tiszta levegőjű környezetben végignézheti monitoron a be- és kiparkolási folyamatot. Nem kell félnie attól, hogy mi történik a gépkocsijával, miután otthagyta a fogadókabinban.
- Annak ellenére, hogy automatizált rendszerről van szó, az ügyfélbarát technológiának köszönhetően elegendő idő áll rendelkezésre a be- és kiparkoló autósnak és utasainak a be- és kiszállásra.
- Egyedi opció, hogy a parkolóház talajszint feletti kivitelének homlokzata reklámfelületnek értékesíthető (kb. 1600 m²/parkoló modul), ami felgyorsítja a beruházás megtérülését.
- Opcionális lehetőség, hogy benapozott helyen a Napfény garázs homlokzatán és a tetején üvegszerűen átlátszó napelemek helyezhetők el (kb. 2000 m²/parkoló modul) amely a legtisztább zöld energiával csökkenti az üzemeltetési költségeket, egyben dekoratív megjelenést biztosít.
- A környezetbe illeszkedés érdekében a Napfény garázs homlokzata sok más megoldás mellett zöldnövény burkolattal is kialakítható, ami különösen kedvező környezeti hatást eredményez. Nagyobb zöldfelületeket lehet így létrehozni, mint amennyit a lebetonozott alapterület elfoglal.
- Digitalizálódó világunkban az „Okos Városok” alkotó elemévé is válhat.
Mivel a be- és kiparkolás alatt nem jár a gépkocsik motorja, ezért nevezhetjük a Napfény garázst ZÖLD PARKOLÓ-nak is.
A fenti előnyök alapján joggal nevezhetjük a Napfény garázst a 21. század ultramodern multifunkciós parkolóházának.
Az új konstrukció már rendelkezésre áll, megvalósításra vár.
Az evolúciós fejlődési folyamatok során az új igények megjelenése megállíthatatlan a parkolástechnikában is. A fejlesztőkön, a tervezőkön, a befektetőkön, a beruházókon és a kivitelezőkön múlik, hogy irányítói, vagy csak követői vagyunk-e ennek a folyamatnak.
Szerző: Friwaldszky Gyula okl. gépész- és gazdasági mérnök