A projekt részeként megjelent annak a közbeszerzési eljárásnak az ajánlati felhívása, amely a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány közös finanszírozásában ezen műtárgyak felújításának kivitelezését teszi lehetővé – adta hírül a bkk.hu.
A felújítási munkálatok során elvégzik a közúti pályalemez újjáépítését, az acélszerkezetek javítását és korrózióvédelmét, valamint a gyalogos korlátok műemléki felújítását. A gyalogos járdák körülbelül 80 cm-rel szélesebbek lesznek, amelyhez igazodni fognak a mederpillérek körüli erkélyek, a hídfők, és az emiatt áthelyezésre kerülő kőoroszlánok talapzatai is. A szélesítés célja ugyan a kerékpárosok mozgásának könnyebbé tétele, de a kiszélesítés csak a járdákat érinti, amik így nem teszik lehetővé azt, hogy külön kerékpárutat alakítsanak ki a Lánchídon. A tervek szerint a járdákon a szélesítés után is csak tolni lehet majd a biciklit. Ugyanakkor kerékpáros nyomokat fognak felfesteni az úttestre. A flowcycle.hu szerint ezzel a bringások általános helyzete nem javul a hídon.
A szélesítéshez örökségvédelmi hatástanulmányra, az UNESCO hozzájárulására is szükség van, mivel a Lánchíd a Világörökségi terület részén található. A kivitelezés elkezdésére csak valamennyi szükséges engedély birtokában lesz lehetőség. Kérdés azonban, hogy érdemes a főváros jelképének is számító ereklyét bolygatni, ha ennek nincs érdemi hatása a közlekedésre. Ráday Mihály a hvg.hu-n vele készült interjúban arra emlékeztetett, hogy a második világháború után az akkori közlekedési miniszter Gerő Ernőben felvetette a híd kiszélesítését, de akkor a műemlékesek meggyőzték, hogy az egész híd helyett inkább a kapukat, a pillérek belső részét szélesítsék ki, mert az jobban meg az örökségvédelmi elveknek, mint a híd külső méreteinek megváltoztatása.
Restaurálják a kőoroszlánokat, a kőcímereket, a feliratokat és a kőfelületeket is. A jelenleg egyágú közvilágítási kandeláberek helyett korhű képek alapján háromágú kandeláberek kerülnek a láncszerkezetekre.
A mederpillérek körüli külső kezelőjárdák elbontása után az eddig eltakart díszítő elemek láthatóvá válnak majd. A hídon új, gazdaságos és környezetbarát LED technológiás közvilágítás épül ki, a díszvilágítás képes lesz egyedi színek megjelenítésére nemzeti, vagy fővárosi ünnepek alkalmával. Felújítják a pesti rakparton lévő zászlótartó bástyákat is. Gyalogos átkelőhely létesül a pesti hídfő északi és déli járdája között. Kiváltják és átcsoportosítják a hídon lévő közműveket.
A Széchenyi lánchíd pesti hídfője alatti villamos és közúti aluljáróban a megerősített falazatokra új födém épül, jövőbeni közmű áthelyezési igények figyelembe vételével. A Széchenyi István téri és az Eötvös téri villamos megállóhelyek is megújulnak és akadálymentesek lesznek.
A felújítás részeként a Várhegyi alagutat is korszerűsítik, során a mozaikburkolatot és téglaboltozatot részlegesen visszabontják, az új teherbíró vasbeton falazat megépítését követően, új mozaikburkolat készül, és új ventilátoros légcserélési rendszert építenek ki. A közvilágítás LED technológiás lesz. A keleti kapuzat északi földszinti és első emeleti helyiségeibe költözik át a híd- és alagútmesteri szolgálat, ahova bekötik mind a Széchenyi lánchíd, mind a Várhegyi alagút gépészeti vezérlését. Megújul mind az Ellypse, mind a Manna terasz burkolata és szigetelése, illetve a teraszhoz csatlakozó támfalak. Jó hír a bringásoknak, hogy az alagútban lesz bicikli út, igaz, csak hegymenetben.
Fotó: MTI, Balogh Zoltán
Forrás: BKK