Mats Jakobsson több mint 20 éve az 1939-ben alapított MAF építészeti iroda tervezési vezetője, amely mára több mint 50 építészt és mérnököt foglalkoztat négy irodában, Svédország- szerte. A csapat rendszeresen dolgozik jelentős középületeken, városfejlesztési projekteken, elsősorban oktatási- és kulturális épületeken Norrbotten és Västerbotten tartományokban. De a Luleå-ban, a Balti-tenger észak-svéd partvidékén elhelyezkedő régi reprezentatív bank irodaházzá alakítása is a nevükhöz fűződik. Kétség kívül kiemelkedik azonban az összes eddigi munkájuk közül a Gällivare-ban épült, jégcsarnokként és kulturális központként funkcionáló épület.
Jakobbson a Narvik és Luleå között elterülő lappföldi bányász régió specialistája. A szakember már évtizedek óta figyelemmel kíséri azt a jelenséget, amely az országban már több helyen is lezajlott, és amely most elérte Gällivare és Malmberget városokat. Malmberget az ércbányászat miatt gyakorlatilag eltűnik a föld színéről, lakói és intézményei Gällivaréba költöznek. A folyamat 2009 óta tart, mindkét város lakosságának önkéntes részvételével, és a MAF iroda tervei kulcsszerepet játszanak benne. Így van ez a kanadai Michael Greennel közösen tervezett jég- és rendezvénycsarnok esetében is.
Az épület szerves részét képezi annak a multifunkcionális városi tengelynek, amelynek fókuszpontjai egy 2009-ben, 2000 lakos részvételével bonyolított műhelymunka során alakult ki. Ez pedig a város főterének patinás általános iskolájától a külvárosi lakótelepig húzódik, sport, szabadidő, kultúrális és oktatási intézményekkel tarkítva.
A tengelyen található intézmények fontos célja a Malmberget-ből Gällivare-be költözők integrálása.
Részletes tervezés és zord körülmények
A funkció ugyan nagy építményt kívánt, a tervezők mégis elsősorban egy emberléptékű épület kialakításában gondolkodtak, ezért a jégcsarnok és kulturális központ alapterülete mindössze 6500 m2 lett. Így sikerült elérni, hogy mellette állva az ember mégse érezze magát annyira aprónak. Látványát elsősorban enyhén megdöntött falak és lekerekített sarkok jellemzik. Az anyagválasztásnál is ugyan ez az elv érvényesült – a kiselemes burkolattal e léptéket tartani. Az anyagválasztásnak azonban volt még egy fontos szempontja: a zord időjárási viszonyok ellenére is az év minél több hónapjában folyhasson a munka.
Az északi Gällivareben az augusztus egy közép-európai novembernek felel meg, télen gyakran akár -30 fokot is mutat a hőmérő higanyszála. Az építési szezon mindössze májustól november elejéig tart, többek között éppen ezért esett a Prefa homlokzatburkoló zsindelyére az alkotók választása. A közelgő „városköltöztetés” miatt időszűkében kellett tető alá hozni a projektet, nem lehetett időt veszíteni.
A Prefa-gyárban a már meglévő, széles színválaszték mellé kifejezetten a beruházás kedvéért két új piros színárnyalatot is kifejlesztettek, így a homlokzat oxydvörös, téglavörös és az újonnan fejlesztett vörösesbarna és barnásvörös árnyalatokban pompázhat. A színválasztással a tervezők a hűvös északi táj és a csarnokban folyó „küzdelmek” ellentétét igyekeztek szimbolizálni. A vörös homlokzat ezek szenvedélyét tükrözi, a véletlenszerűen elhelyezett különböző színárnyalatoknak köszönhetően valóban a lobogó tűz látványa tárul elénk.
Sarki fények és a vörös négy árnyalata
Svédország északi bádogost találni nem túl könnyű feladat, hiszen alapvetően kevesebb ember és szakember él itt, mint az ország déli részén. Magnus Rahkola bádogosmester és csapata is 200 kilométert, mintegy három órányi autóutat tett meg, hogy Gällivare-be jusson. A távolság legyőzése pedig nem az egyetlen kihívás volt számukra. Az akár -30 fokos hideget vagy a sarki éjszaka kékes fényét, ami ezen a környéken már hatással van a nappalokra, ugyan úgy számításba kellett (volna) venni a munkavégzés során. Így történhetett meg, hogy a Hala Byggplåtslageri AB szakembereinek munkájában a 26 000 db, négy különböző színben rendelkezésre álló, homorú és domború zsindely összeállításakor a véletlen is közrejátszott, hiszen azzal is számolniuk kellett, hogy sarki fényben a színeket meglehetősen nehéz megkülönböztetni, ami kifejezetten nehezítette a munkát. Az építészektől is csupán az egyes színek kombinálásának arányát kapták meg, amellyel elérhető volt a véletlenszerűnek látszó összkép.
Prefa termékekről bővebben: https://www.prefa.hu/
(X)