exkluzív épületek cikk építészet építészeti fotó Iparművészeti Múzeum szecesszió Zsolnay Gyár

Lechner öröksége – Az anyag lelke, a forma szelleme

Az új magyar építészet születése Lechner és Zsolnay barátságából

pt | 2025.10.31

A Lechner örökség című film újra ráirányította a figyelmet arra, hogyan született meg a magyar építészet egyedülálló nyelve – és milyen emberi együttműködés tette ezt lehetővé. Lechner Ödön és Zsolnay Vilmos közös munkája nem csupán technikai innováció volt, hanem szellemi kísérlet is: a hit, a tudás és az anyag összehangolása.

Lechner Ödön és Zsolnay Vilmos baráti és alkotói kapcsolatát kölcsönös tisztelet jellemezte. A pécsi gyárban Lechner rendszeresen megfordult, gyakran rajzokkal és mintadarabokkal érkezett, amelyekről együtt vitatták meg, hogyan lehetne az építész elképzeléseit anyaggá formálni. Zsolnay laboratóriuma ekkor már európai szintű műhely volt, ahol a mázak, színek és égetési technikák kísérletezése a mindennapok része lett.

„Lechner építészete a föld és a tűz barátságából született: amit ő formált, azt Zsolnay kiégette az időnek.” (Sisa, 2014, p. 128)

A két ember munkája párbeszéd volt – a szellem és az anyag párbeszéde. Lechner számára a Zsolnay-kerámia nem csupán díszítés, hanem építőanyag volt, amely új jelentést adhat az épületnek. Zsolnay pedig felismerte, hogy a művészi igény nem korlát, hanem lehetőség: az ipari kísérlet így vált kultúrtörténetté. A legelső együttműködésük az Iparművészeti Múzeum építésénél kezdődött, ahol a sárga, zöld és barna pirogránit-elemek először jelennek meg építészeti szerkezetként. Lechner kérésére Zsolnay a mázak között is „nemzeti karakterű” tónusokat keresett – a magyar föld színeit: a mélysárgát, a búzazöldet, a türkizt.

Az 1880-as évek végén Lechner új anyagot keresett. A hagyományos kő, vakolat és cserép nem bírta volna el a bonyolult formákat és színeket, amelyeket elképzelt. Ekkor fordult Zsolnayhoz, aki már régóta kísérletezett a nagy hőfokon égetett, mázas épületkerámiával. A pirogránit lényege, hogy az égetés során az agyag és a máz egybeolvad, ezáltal időtállóvá válik – és új formákra nyílik lehetőség.

„A pirogránit az agyag nemesített alakja, amely bírja az időt és a szelet, s közben a fényben él.” (Ferkai, 1987, p. 59)

A kísérletezés során Lechner és Zsolnay nem egyszerűen építőanyagot fejlesztett, hanem egy új esztétikai elvet: a díszítés és a szerkezet egységét. Az ornamentika többé nem felület volt, hanem a forma meghosszabbítása. A kísérlet a Földtani Intézet építésénél ért csúcsra. Lechner itt a föld és az ég színeinek harmóniáját kívánta megteremteni: a homlokzat sárgás kőszíne a földet, a tető kék pirogránitja az eget idézi. A szín nem festék, hanem anyag; a fény nem tükröződik rajta, hanem belőle árad.

„A színek a természetből valók, nem palettáról, hanem a földből fakadnak.” (Zsolnay, 1898, Pécsi Archívum)

Lechner építészetében az anyag és a gondolat elválaszthatatlan. A forma sohasem öncélú, hanem szerves része a szerkezetnek. A díszítőelemek – pártázatok, gerinccserepek, nyíláskeretek – mindig szerkezeti logikát követnek. A Zsolnay-kerámia ebben a rendszerben nem csupán dísz, hanem statikai elem is. Az eozinmáz csillogása nem fényűzés, hanem jelkép: a magyar forma fénybe fordulása. Lechner számára a tető volt az épület koronája, amely az egész házat jelentéssel ruházza fel. Ahogyan a filmben is elhangzik: „A tető nem az embereknek, hanem a madaraknak és az Isten tekintetének készült.” Ez a mondat nem díszlet, hanem hitvallás.

Lechner ornamentikája nem díszítő másolat, hanem átlelkesített rendszer – a magyar népművészet és a keleti formakincs szintézise. A kalotaszegi varrottasok, a pásztorfaragások és a mezőtúri fazekasminták motívumai Lechner keze alatt új életre keltek: nem mintázatként, hanem szerkezeti ritmusként.

„A virág a magyar díszítésben nem dísz, hanem életjel.” (Lechner Ödön, 1906, Magyar Iparművészet)

Az általa alkalmazott motívumok – tulipán, életfa, páva, méhkas, indák, nap és hold – nem a népi hagyomány illusztrációi, hanem egy új, nemzeti forma nyelvi elemei. A virágos díszítés nála a szerkezetbe épül: a pillér, a boltív és a párkány vonala együtt lélegzik a motívummal. A díszítővilág minden anyagban megjelenik, és mindenütt más szerepet tölt be:

  • A vakolat finoman karcolt, plasztikus rajzolatú felületté válik: a Földtani Intézet mennyezeti ornamentikáján a magyar hímzések fonala mintha az épület szerkezetét szőné át.
  • A tégla díszítéssé lép elő: a Zsolnay-gyár keményre égetett elemei között a pirogránit és a mázatlan téglák ritmusa maga a kompozíció.
  • Az üveg a fény hordozója: a hajlított ablakok virág- és indamotívumai a belső tér színeivel olvadnak össze.
  • A kő hordozza a szerkezetet, de egyben mintát is ad: az ajtó- és ablakkeretek formája követi a motívum ritmusát.
  • A pirogránit a dísz térbeli kivetülése: a sík ornamentika itt plasztikává alakul, a tetőgerinc és az oromzat már „kinyíló virágként” áll az ég felé.
  • A kovácsolt vas a mozgás eszköze: a korlátok, lámpatartók és lépcsőrácsok ívei ugyanazt a hullámvonalat követik, mint a falakon megjelenő festett indák.

Lechner ezzel a kétdimenziós rajzot háromdimenziós gondolattá emelte. A falon megjelenő motívum – egy tulipán, egy indafűzér vagy egy napsugár – a tetődíszen, az üvegablakon vagy a vasrácson újra feltűnik, mintha az épület egész teste egyetlen élő ornamentika lenne. Az ornamentális gondolkodás itt tehát nem felület, hanem szerkezet. A mennyezet festett virágai a pilléreken továbbfutó kőfaragásokban folytatódnak, a bejárati ajtó hullámos kerete visszaköszön a lépcsőházi rács íveiben, a mennyezet kék motívumai pedig az ablaküveg áttetsző színeiben élnek tovább. A dísz és a tér egyetlen folyamatba rendeződik – a természet növekedésének építészeti metaforájaként.

„Nem a dísz a cél, hanem az a rend, amelyben minden elem egymásból születik.” (Sisa, 2014, p. 133)

A magyar motívum tehát Lechnernél nem történeti idézet, hanem a nemzeti önazonosság épített formája: a sík rajz életre kel, az anyag beszélni kezd. Vakolatból fény, téglából ritmus, üvegből lélegzet, pirogránitból ima lesz. Ez az a pillanat, amikor a magyar ornamentika térbeli gondolattá válik – és megszületik az, amit ma a világ „Lechner-stílusként” ismer.

Az Iparművészeti Múzeum Lechner Ödön és Zsolnay Vilmos közös szellemi műhelyének legteljesebb megnyilvánulása. Az épület minden részlete – a homlokzat sötétkék pirogránit burkolólapjaitól a bejárat aranyló kerámiadíszein át a belső falfestésekig – egyetlen gondolatból fakad: az anyag, a szín és a motívum egységéből. A múzeum homlokzatán Lechner és Zsolnay egy új építészeti nyelvet teremtett. A sötét, kékes–palaszínű mázas burkolólapok a magyar föld mélységeit és az ég végtelenjét idézik. Ezek a lapok szerkezeti burkolatok, amelyek az épület testét védik és egyben formálják. A homlokzatot áttörő, aranyló és okker motívumok – virágfrízek, indaívek, napkorongok – a fényt szó szerint visszatükrözik a városra: az anyag és a fény együtt él. A főbejárat fölött a háromszirmú motívum, a magyar népművészet és az indiai ornamentika ötvözete, Lechner formai szintézisét fejezi ki: a keleti eredetű dísz itt a magyar építészeti önazonosság jelképe lesz. A sötét lapok között elhelyezett sárga–piros–kék mázas betétek a Zsolnay-gyár kísérleteinek eredményei: mindegyik mázréteg egyedi keverék, ahol a fémoxidok színe a tűzben született meg.

„Az anyaggal nemcsak dolgozni kell, hanem beszélgetni is.” (Zsolnay Vilmos feljegyzése, Pécsi Archívum, 1898)

A főlépcsőház előtti tér Lechner művészetének átmenete a külső és a belső világ között. A vörös–kék mintázatú, mázas téglaburkolat keleti szőnyegre emlékeztet, amelyből a sárga pirogránit korlátok „kinőnek”, mintha a növényi ornamentika térbelivé válna. A korlátok, lámpatartók és oszlopfők mind Zsolnay-gyártmányok, de Lechner tervei szerint építészeti szobrászattá lettek: a díszítés itt már nem mellék, hanem a szerkezet része. A vasból kovácsolt lámpák, a gránitlépcső és a kerámiafelületek együtt lélegeznek: a kemény és a törékeny, a hideg és a meleg anyag egymás kiegészítője. Ez az anyagok közti párbeszéd Lechner gondolkodásának kulcsa.

A 2022-ös restaurálási kutatások során feltárt falfestések meglepő rokonságot mutatnak a külső pirogránit-mintákkal. A mennyezeteken és a boltívek alatt megmaradt ornamentikák – kék és okkersárga levelek, aranyvonalas ívek, áttört virágok – ugyanazt a kompozíciós logikát követik, mint a külső burkolatok. A motívum tehát nem díszítmény, hanem építészeti DNS: ugyanaz a forma térben és síkban, agyagban és festékben, fényben és árnyékban.

A festett mennyezet Lechner építészeti zenéje: a ritmus a szerkezetből születik, a színek a magyar népművészet palettájáról erednek, a struktúra pedig keleti szimmetriákból épül fel. Ez az a pillanat, amikor a kísérlet stílussá válik. Az Iparművészeti Múzeum Lechner számára nem csupán épület volt, hanem manifesztum: annak bizonyítéka, hogy a magyar építészet képes saját nyelvet beszélni a világban. Az anyagok – vakolat, kő, tégla, pirogránit, vas és üveg – itt nem egymás mellett, hanem egy rendszerben működnek.

A kísérlet tehát itt teljesedett ki: a színek a formával, a forma az anyaggal, az anyag a jelentéssel egy nyelvet beszél. Ez a nyelv a Lechner-féle építészet, amelyben minden virág, ív és szín a nemzeti gondolat anyagi testet öltése.

„Nem az a cél, hogy minden magyar ház Lechner-stílusú legyen, hanem hogy minden házban benne legyen a magyar szellem.” (Lechner Ödön, 1911, A Ház)

Az Iparművészeti Múzeum és a Földtani Intézet után Lechner már tudta, hogy a magyar építészet csak akkor lesz önálló, ha saját plasztikai világot teremt. A díszítőelemek, pártázatok, tetődíszek többé nem síkban léteztek, hanem térben formálódtak. Ezt az elvet vitték tovább tanítványai – Kós Károly, Lajta Béla, és a két világháború között a modernizmus újra értelmezte: az anyag és a gondolat egysége maradt az örökség.

A Lechner öröksége film nem múltidézés, hanem tükör. A tetők, homlokzatok, pirogránit formák ma is az égre néznek – nemcsak a madaraknak, hanem nekünk is, akik újra felfedezzük bennük a hit és alkotás egységét. Lechner és Zsolnay nem egyszerűen alkottak, hanem megmutatták, hogy a magyar építészet nem másol, hanem teremt. Ez az örökség ma is él – minden kék tetőben, minden aranyló pártázatban, mely a város fölött fénylik. Lechner és Zsolnay közös öröksége a magyar anyagban rejlő szellem. A földből kiégetett forma, a kéz nyoma a mázban, és a hit, hogy minden alkotás egyszerre földi és égi. A lechneri örökség maga a látásmód – egy gondolkodás, amelyben a kő és a fény, a múlt és a jövő közös nyelvet találnak: a magyar forma nyelvét. A Lechner által megteremtett irány, melyet később szecessziónak neveztek, csak néhány tanítványában, kortársában hagyott mélyebb nyomot, mégis maradandó iskolát teremtett. Követői – Lajta Béla, Kós Károly, Maróti Géza és mások – a forma szabadságát vitték tovább, s így született meg az, amit ma magyar szecesszióként ismer a világ. E stílus nem csupán dísz, hanem gondolat,  mely Magyarországot ma is zarándokhellyé teszi az építészet iránt érzékeny utazók számára.

Az már korunk hibája, hogy e kezdetek színterei ma többnyire némák. Az Iparművészeti Múzeum 2017 óta zárva, 2019 óta üresen várja újjászületését. A Földtani Intézet és a Postatakarékpénztár, Lechner zsenijének másik két pillére, funkciójuk és tulajdonosi helyzetük miatt ma nem látogathatók belülről. Pedig e házak falai nemcsak téglából és mázból állnak, hanem gondolatból és hitből – abból, amit Lechner egyszer így fogalmazott meg: „A nemzet lelke a formában él tovább.”

A szerző legújabb cikkei





Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások