hír Frank O. Gehry

Elhunyt Frank Gehry

Csépé | 2025.12.05

Elhunyt a világ legismertebb kortárs építésze, aki képes volt egy spanyol várost a turizmus térképére tenni, és megelőzte korát a parametrikus építészet művelésével, amikor az még nem is létezett.

96 éves korában elhunyt Frank Owen Gehry, ezzel lezárult egy korszak, amelyben az építészet nem pusztán funkcionalitás, hanem szobrászi lendület, szabadság és meglepetés volt – írja a The Washington Post.

Gehry újradefiniálta azt, mit jelent egy épület: nem falak sorozata, hanem térélmény, mozgás, forma-kísérlet. A korai Santa Monica-ház átalakításával – acél hullámlemezek, drótkerítés-felületek, megmozgatott terek – megmutatta, hogy az egyszerű, olcsó anyagok is lehetnek radikálisan újak és szabadok. Később ehhez csatlakozott az informatikai innováció: CAD-szoftverek és repülőgépipari tervezőeszközök alkalmazásával ívelte, torzította, „mozgásba hozta” az épületet — így születtek meg a világhírű, szoborszerű konstrukciók, mint a bilvaói Guggenheim Múzeum. (Encyclopedia Britannica)

Gehry stílusa – a dekonstruktív vagy szabad formák, az improvizatív szerkesztés, az építészet és szobrászat határán táncoló formavilág — sokak szemében provokatív volt, mások pedig éppen ezért dicsérték. De tény, hogy hozzájárult ahhoz, hogy az építészet ne pusztán „háznak” tekintse az épületet, hanem művészeti gesztusként, jókedvvel, bátran játszó alkotásként. (Wikipedia)

Érdekes kapcsolat fűzte Gehryt a magyar organikus építészet nagy alakjához, Makovecz Imréhez. Bár stílusuk, szemléletük markánsan különbözött — Gehry az építészet szobrászi, technológiai és expresszív lehetőségeit kutatta, Makovecz inkább a népi hagyományokhoz és a természeti formákhoz és az antropozófiához kötődött — mégis megvolt közöttük a kölcsönös tisztelet.

2006-ban, mikor Gehry vendégként járt Magyarországon, hivatalos programjából épp a magyar mesterrel való találkozót hagyták ki. Gehry nem fogadta el ezt, taxiba ült, elment a Kecske utcába, becsöngetett – és bár az elsőre nem volt egyszerű, végül sikerült találkozniuk. 

Gehry halálával nemcsak egy építészt, hanem egy egész gondolkodást veszített el a világ — azt, amelyik azt mondta: az épület lehet játék, kísérlet, mozgás, érzelem. Ugyanakkor találkozása Makovecz-cel emlékeztet minket arra, hogy még a külön utakon járó mesterek is találhatnak közös hangot: a forma, a tér, az ember fölé magasodó gondolat — akár fa- vagy acélgerendákból, akár torzfelületű titánlemezekből.

Nyugodjon békében Frank Owen Gehry — a falak szakítója, a formák újraálmodója, a 20–21. század építészetének egyik ikonja.

[1]: https://www.washingtonpost.com/obituaries/2025/12/05/frank-gehry-dead/?utm_source=chatgpt.com "Frank Gehry, who stretched architecture's boundaries, dies at 96"

[2]: https://www.britannica.com/biography/Frank-Gehry?utm_source=chatgpt.com "Frank Gehry | Biography, Architecture, Buildings, Guggenheim Museum Bilbao, Pritzker Pavilion, Style, & Facts | Britannica"

A szerző legújabb cikkei





Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások