épületek Equitone homlokzat homlokzatburkolat szálcement

Mozaikszerű homlokzat és egy különleges tető


Rajki Diána | 2014.04.23
A franciaországi Besanconban, a Doubs folyó partján épült Cité des Arts művészeti és kulturális központtal a neves japán tervező, Kengo Kuma vezette csapat munkájának köszönhetően egy nyitott és hívogató épületet jött létre. Az egyedi homlokzattal készült intézmény egyik érdekessége, hogy teteje rendhagyó funkciót lát el.

Az építésziroda azzal az ötlettel nyerte el a kulturális központ megtervezésére kiírt pályázatot, hogy egy különleges tető alatt egyesíti az épületkomplexumot. A tető a két háromemeletes épületegyüttes összekötő elemeként szolgál, fedett teraszt képezve az épületek között.

A Cité des Arts központ gyönyörű természeti környezetben áll: erdőséggel borított domboldal, a Citadella és a Doub folyó öleli körül. Az épület a tervezők elképzelése szerint a víz és fény, város és természet egységével a történelem és építészet egységét tükrözi.
A mozaikszerű fa, fém és szálcement burkolattal rendelkező intézmény ad otthont a Besancon Művészeti Központnak és kiállítótermének, egy művészeti főiskolának, valamint a saját koncertteremmel rendelkező Cité de la Musique zeneiskolának.
Az épületet megfontolt design és a minőségi anyagok használata is jellemzi.
A mozaikszerű homlokzaton megjelenő fa, fém és üveg mellett alkalmazott szálcement burkolatot a szürke szinte száz színében rendelkezésre álló Equitone szálcement burkolatok közül választották.
A szálcement homlokzatburkolatok mind környezetkímélő alapanyagukat, mind megjelenésüket tekintve kézenfekvő eszközrendszert nyújtanak a mai építészet számára. Ez a természetes anyag formai letisztultságával és naturalista színvilágával divattól független időtálló eleganciát kölcsönöz az épületnek.
A beruházók számára emellett gyakran meggyőző érv a szálcement homlokzatburkolatok hosszú élettartama és csekély karbantartási igénye, így az évtizedekkel később is elegáns része a lakó- és a középületeknek egyaránt.
Az Eternit Equitone márka egyes változatai a különböző építészeti elvárásokat kielégítő Natura, Pictura, Textura és Tectiva. A termékcsalád alapválasztékában döntően szürke színek szerepelnek, de a természet pasztell színei között is válogathatunk.

Az épületeket a szimbolikus, hatalmas tető kapcsolja össze.
A zeneiskola egy kis udvar köré épült, amelyet mohával borított növények és alacsony növésű fák tettek barátságossá, míg a művészeti központ által használt galéria az 1930-as években épült tégla raktárépületből került kialakításra.
Itt a födémet megbontva egy hatalmas üres tér jött létre, ami a fő kiállítótérnek ad helyet. A tágas, világos előcsarnok nyitott a művészeti átjárók felöli oldalról, valamint az utcafrontról is. A szórt természetes mennyezeti fény a tetőbe véletlenszerűen elhelyezett üveglemezeknek köszönhető, olyan érzést keltve, mintha egy erdőben sétálnánk, ahol a napfény átsejlik a fák levelein keresztül. A zeneiskola már jóval zártabb a 14 méter magas, nagyrészt áttetsző előcsarnokot kivéve. A két épületrész előcsarnokát a tető kapcsolja össze, ezáltal egy félig kinti teret létrehozva, amely a félig áttetsző tetőn keresztül természetes fényt kap. Itt találhatók az un. “művészfolyosók”, ami az átjáró az épületek között. Egyrészt kapuként, másrészt pedig menedékként is funkcionál.
A felhasznált anyagok, mint az üveg, a napelem, a zöldtető és változatos színű fém elemek randomszerűen kerültek elhelyezésre, felszínükön szinte vibrál a napfény. A tető áttetszőségét részben az alatta lévő helység betöltött funkciója határozza meg: az előadótermek, irodák és kiállítótermek felett átlátszatlan, míg az előtér és a külső terek felett átlátszó.
Az épület éjjelente, mint egy világítótorony jelképezi a város bejáratát. Az egyetlen épületrész, ami a tető síkjából kiemelkedik az a kiállítói galériaként funkcionáló régi raktárépület, emlékeztetve minket a régen itt zajló ipari tevékenységre.
A napelemek és a zöldtető is segítenek a központ fenntarthatóságának javításában.

www.equitone.hu

A beruházás jellemző adatai
Építész: Kuma Kengo, Párizs és Tokió
Helyszín: 20 603 m2
Beépített terület: 11 389 mm2
Költségvetés: 26 900 000 Euro
Fotó: Nicolas Waltefaugle
De Zeen Magazine cikke nyomán fordította Somorjai Adrienn.

(x)

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár

Tervlap
Archmaaik

Építési megoldások