Az építésziroda azzal az ötlettel nyerte el a kulturális központ megtervezésére kiírt pályázatot, hogy egy különleges tető alatt egyesíti az épületkomplexumot. A tető a két háromemeletes épületegyüttes összekötő elemeként szolgál, fedett teraszt képezve az épületek között.
A Cité des Arts központ gyönyörű természeti környezetben áll: erdőséggel borított domboldal, a Citadella és a Doub folyó öleli körül. Az épület a tervezők elképzelése szerint a víz és fény, város és természet egységével a történelem és építészet egységét tükrözi.
A mozaikszerű fa, fém és szálcement burkolattal rendelkező intézmény ad otthont a Besancon Művészeti Központnak és kiállítótermének, egy művészeti főiskolának, valamint a saját koncertteremmel rendelkező Cité de la Musique zeneiskolának.
Az épületet megfontolt design és a minőségi anyagok használata is jellemzi.
A mozaikszerű homlokzaton megjelenő fa, fém és üveg mellett alkalmazott szálcement burkolatot a szürke szinte száz színében rendelkezésre álló Equitone szálcement burkolatok közül választották.
A szálcement homlokzatburkolatok mind környezetkímélő alapanyagukat, mind megjelenésüket tekintve kézenfekvő eszközrendszert nyújtanak a mai építészet számára. Ez a természetes anyag formai letisztultságával és naturalista színvilágával divattól független időtálló eleganciát kölcsönöz az épületnek.
A beruházók számára emellett gyakran meggyőző érv a szálcement homlokzatburkolatok hosszú élettartama és csekély karbantartási igénye, így az évtizedekkel később is elegáns része a lakó- és a középületeknek egyaránt.
Az Eternit Equitone márka egyes változatai a különböző építészeti elvárásokat kielégítő Natura, Pictura, Textura és Tectiva. A termékcsalád alapválasztékában döntően szürke színek szerepelnek, de a természet pasztell színei között is válogathatunk.
Az épületeket a szimbolikus, hatalmas tető kapcsolja össze.
A zeneiskola egy kis udvar köré épült, amelyet mohával borított növények és alacsony növésű fák tettek barátságossá, míg a művészeti központ által használt galéria az 1930-as években épült tégla raktárépületből került kialakításra.
Itt a födémet megbontva egy hatalmas üres tér jött létre, ami a fő kiállítótérnek ad helyet. A tágas, világos előcsarnok nyitott a művészeti átjárók felöli oldalról, valamint az utcafrontról is. A szórt természetes mennyezeti fény a tetőbe véletlenszerűen elhelyezett üveglemezeknek köszönhető, olyan érzést keltve, mintha egy erdőben sétálnánk, ahol a napfény átsejlik a fák levelein keresztül. A zeneiskola már jóval zártabb a 14 méter magas, nagyrészt áttetsző előcsarnokot kivéve. A két épületrész előcsarnokát a tető kapcsolja össze, ezáltal egy félig kinti teret létrehozva, amely a félig áttetsző tetőn keresztül természetes fényt kap. Itt találhatók az un. “művészfolyosók”, ami az átjáró az épületek között. Egyrészt kapuként, másrészt pedig menedékként is funkcionál.
A felhasznált anyagok, mint az üveg, a napelem, a zöldtető és változatos színű fém elemek randomszerűen kerültek elhelyezésre, felszínükön szinte vibrál a napfény. A tető áttetszőségét részben az alatta lévő helység betöltött funkciója határozza meg: az előadótermek, irodák és kiállítótermek felett átlátszatlan, míg az előtér és a külső terek felett átlátszó.
Az épület éjjelente, mint egy világítótorony jelképezi a város bejáratát. Az egyetlen épületrész, ami a tető síkjából kiemelkedik az a kiállítói galériaként funkcionáló régi raktárépület, emlékeztetve minket a régen itt zajló ipari tevékenységre.
A napelemek és a zöldtető is segítenek a központ fenntarthatóságának javításában.
www.equitone.hu
A beruházás jellemző adatai
Építész: Kuma Kengo, Párizs és Tokió
Helyszín: 20 603 m2
Beépített terület: 11 389 mm2
Költségvetés: 26 900 000 Euro
Fotó: Nicolas Waltefaugle
De Zeen Magazine cikke nyomán fordította Somorjai Adrienn.
(x)