sebesp | 2023.04.21

A Herzog & de Meuron iroda húszemeletes toronyházzal fejelné meg London egyik nagyforgalmú, évszázados pályaudvarát, amit egyes örökségvédő szervezetek meglehetősen zokon vesznek.

A Liverpool Street pályaudvar tetejére közel százezer négyzetméternyi vegyes használatú terület építésének vitatott terveit várhatóan a következő hetekben nyújtják be, miután a többször módosított javaslatokról készült új látványterveket nyilvánosan bemutatják. Herzog & de Meuron a tervekkel kapcsolatos harmadik konzultáción mutatta be legújabb terveit az 1,5 milliárd GBP értékű állomásfelújításhoz.

Az állomás tervezett felújítása hatalmas visszhangot váltott ki örökségvédelmi csoportok részéről, amikor tavaly ősszel először mutatták be az elképzelést. Ez annak a kampánycsoportnak az újjászületéséhez vezetett, amelyik az 1970-es években sikeresen hiúsította meg az egész pályaudvar lebontásának terveit. A Liverpool Street Station Campaign (LISSCA) máris ülésezett, hogy megvitassák a legújabb látványterveket, de azt mondták, hogy nem kommentálják, amíg az építési engedélyt be nem nyújtják, ami a közeli napokban várható.

A Shard-t is fejlesző Stelar fejlesztőcsoport a Network Rail-lel (a brit nemzeti vasúthálózat üzemeltetője) dolgozik azon a munkán, amely a meglévő állomás nagy részének lebontását jelentené, amelyet az 1980-as években építettek hozzá az eredeti épülethez viktoriánus stílusban az eredeti LISSCA kampány után. Az állomás fölé tervezett fejlesztés segít finanszírozni magának az állomásnak a 450 millió font értékű fejlesztését, amely magában foglal egy új, kétszintes csarnokot, amely csaknem megkétszerezi az alapterületet, valamint új nyilvános tereket, lifteket, mozgólépcsőket és jegyellenőrző kapukat. 

Az 1884-ben épült Andaz szállodát, amelyet Charles Barry Jr. és Edward Middleton Barry, Charles Barry a Westminster-palota építészének fiai terveztek, irodává alakítják át azzal, hogy a szálloda egy új, 15 emeletes háztömbbe költözik, mely az eredeti tervek szerint konzolosan nyúlna a meglévő épület fölé. Éppen ez okozza a legnagyobb aggodalmat, ugyanis az állomás fölé tornyosuló üveghasábok elnyomnák a történelmi pályaudvar épületét. A tervezők mentségére szóljon, hogy a londoni City határán lévő intermodális átszállóhely már jelenleg is elvész a hatalmas épületek dzsungelében.

A korai tervekkel szembeni tiltakozások miatt a Historic England kormány örökségvédelmi tanácsadója úgy módosította az állomás védettségi besorolását, hogy belefoglalja a 20. századi újjáépítés egyes elemeit, és az Andaz szállodát is szigorúbban védje. A szervezet az előző tervváltozatot "alapvetően tévesnek" minősítette, véleményük szerint a tervezés kisebb változtatásai nem oszlatták el régóta fennálló aggodalmait.

Sellar az állomás értékeinek megtartását kulcsfontosságúnak tekinti. Az eredetileg 1884-ben Great Eastern szállodaként megnyílt, ma Andaz Hotel történelmi elemeit és homlokzatát is érzékenyen restaurálják. Az épületet fenntarthatóan alakítanák át új nyilvános teret hozzon létre. Az örökségvédelmi csoportok azonban azt mondták, hogy nem nyűgözték le őket az eddig látottak, a sajtóban látott képek tipikus PR szemlélettel készültek. A javaslatokat nem „csili-vili” számítógéppel készített látványtervek alapján akarják megítélni, látniuk kell a tényleges terveket. "A londoniak és a látogatók egyaránt elvárják, hogy egy ilyen érzékeny és történelmi helyen benyújtott tervek tiszteletben tartsák ezeknek a nevezetes épületeknek a történetét, szerkezetét és környezetét, és mi szorosan figyelni fogjuk őket." – vélik.

A Victorian Society pedig azt mondta, hogy harci alapra indított gyűjtést, hogy ha szükséges, egy nyilvános vizsgálat során tudjon tiltakozni ellene. Igazgatója, Joe O'Donnell így nyilatkozott: „Rendkívül kiábrándító, hogy egy nagy viktoriánus pályaudvar tervezett átépítése idáig eljutott anélkül, hogy beszéltünk volna a Victorian Society-vel, különösen, hogy állami szervek, például a Network Rail és a TFL érintett."

A Historic England kifogásain túlmenően a fejlesztőknek City of London új tervezési irányelveit is figyelembe kell vennie, amely megköveteli alternatív, bontást mellőző tervek benyújtását is az átépítési javaslatok mellett. Ha a Sellar ütemtervét időben jóváhagyják, a munka a jövő év második felében kezdődhet meg, és 2029-ben fejeződik be, feltéve, ha sikerül meggyőzni minden érdekelt felet.

Az Egyesült Királyságban számos lehetőség biztosított a civil szervezetek részére, hogy kinyilvánítsák véleményüket a tervezett beruházásokkal kapcsolatban. A „nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás”, vagy bármilyen hasonló protekcionista lehetőség a vélemények ütköztetésének elkerülésére nem létezik, így a folyamat még számos buktatón elakadhat, akkor is, ha a tervező nemzetközileg elismert építésziroda.

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások