sebesp | 2018.01.21
A nagy múltú Skidmore, Owings & Merrill tervei alapján New York szívében épült egyetemi kampusz az egyszerűen csak Új Iskolának (New School) nevezett intézmény központi épülete. Erődszerű tömbjén mintha egy óriás húzta volna végig kissé remegő mutatóujját, hogy belsejébe pillanthasson.

Az Új Iskola szíve ez a Manhattanben a Tizennegyedik utca és az Ötödik sugárút metszéspontján álló többcélú létesítmény. A LEED® Gold környezettudatos minősítésű épület helyet biztosít a hagyományos egyetemi feladatok minden területének. Az első hét emeleten 28 500 m2-en az egyetemi oktatás területei kaptak helyet, a felsőbb szinteken további 13 000 m2-en pedig egy 600 ágyas kollégium.

Az interaktív terek függőlegesen szétosztották, hogy az épület minden szintjét aktiválják. Három karakteres lépcső biztosít összeköttetést, amelyek végigvezetve az épületen számos alkalmat kínálnak informális találkozásokra, kommunikációra. Ez a szerkesztési elv tevékenységek láncolatát hozza létre, amelyek a homlokzaton lévő nagy üvegablakokon át is nyomon követhetők. Ezen interaktív zónák között hosszú, egybefüggő terek vannak, amelyek 50 000 m2-en tervező stúdiókat, tantermeket és számítástechnikai laborokat tartalmaznak. A rugalmasan használható tereket úgy alakították ki, hogy az elektromos hálózatok érdemi érintése nélkül legyenek felújíthatók vagy újrakonfigurálhatók.

A belső terek egymáshoz kapcsolása ugyanakkor nem jelent automatikusan kapcsolódást a várossal. Az épület inkább erődszerű, befelé forduló. A lépcsők vonalában a fémlemez burkolatú falakon homorúan végighullámzó üvegezett bemetszések a bent folyó munka helyett csak a belső közlekedési mozgásokra enged a járókelőknek rátekintést, ami ellentétes a napjainkban egyre szélesebb körben preferált környezet felé is kinyíló oktatás elveivel. Az üvegfelületek egyébként is inkább eredményeznek érdekes spontán fénytöréseket, mint átlátást, de a rohanó manhattanieket előbbi sem hozza különösebben lázba.

Az intézmény kiterjedt akadémiai programja 19 divatstúdiót, 17 rajzstúdiót, 12 tantermet és hét tudományos laboratóriumot foglal magában. Az oktatási programokat szándékosan tervezik véletlenszerűen egymás mellé, hogy előmozdítsa a nagy forgalmú közösségi téren belül az együttműködést és a spontán interakciókat.

Fotók: SP

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások