A járványhelyzet miatt kényszerűen az idei évre halasztott 17. Velencei Építészeti Biennále a How Will We Live Together? (Hogyan fogunk együtt élni?) mottóval egy fenntartható világ stratégiáit kutatja. Erre a kérdésfeltevésre is reflektál az idei magyar kiállítás, amely arra keresi a választ, milyen lehetőségeket tartogat a modern építészet sokat vitatott, több szempontból elavult öröksége - mondta el a kiállítás keddi budapesti sajtótájékoztatóján Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója, a Velencei Biennále magyar pavilonjának nemzeti biztosa.
Mint hozzátette, a biennále magyar kiállítását a hagyományokhoz híven pályázat útján választották ki. Az Othernity a magyar pavilon történetének első, széles körű nemzetközi együttműködésen alapuló kiállítási projektje: Kovács Dániel kurátor és csapata tizenkét közép- és kelet-európai építészirodát kért fel arra, hogy gondoljanak újra egy-egy ikonikus budapesti modern épületet - közölte.
A projekthez kiválasztott épületek értékeik ellenére mára veszélyeztetettek. Többségükkel szemben a magyar társadalomban egy részében ellenszenv él, az Országos Villamos Teherelosztó Központot és az Újpesti Ady Endre Művelődési Házat azóta le is bontották.
A biennále kényszerű eltolása a magyar kiállítás munkafolyamatára is hatással volt. Úgy érezték azonban, hogy a koncepció a világjárvány idején is érvényes; ezt alátámasztja az idei Pritzker-díj is, amelynek nyertesei, Anne Lacaton és Jean-Philippe Vassal építészek hasonló elveket követve, már meglévő épületek újragondolásával lettek világhírűek – fűzte hozzá.
A kiállítás két teremből fog állni: a Labor a tizenkét épület történeti állapotát dokumentálja, a Showroom pedig erre tükörszerűen reflektálva a tizenkét kortárs építészeti reflexiót mutatja be.
Kovács Dániel a projektet bemutatva kiemelte a krakkói BUDCUD építésziroda terveit, amelyek a Domus áruházat egy új típusú élményfürdővé alakítanák át. Az észt b210 csapata a Thököly úti OKISZ székház újragondolása során egy kinetikus installációt is létrehozott, hogy felhívja a figyelmet az épület dinamizmusára, az észt-brit LLRRLLRR iroda pedig népligeti Planetárium áttervezésével pedig képes volt a 20. századi közép-európai modernizmust tájépítészeti kontextusba helyezni – jegyezte meg.
Boros Géza, a Ludwig Múzeum Velencei Biennále Irodájának vezetője elmondta: a magyar pavilon megnyitóját idén az online térben tartják meg, az Othernity kiállítást pedig a Velencei Biennále november 21-i zárását követően, decembertől Budapesten, a Ludwig Múzeumban is bemutatják.
(MTI)