MagócsiAnikó | 2018. november 30.
     
Az alumínium nyílászárók kapcsán a tartósság, a filigrán design és a széles alkalmazási lehetőség juthat eszünkbe, ám sokan anyagi megfontolásból mégsem számolnak ezekkel a szerkezetekkel a családi házak tervezésénél. Lovász Károllyal arról beszélgettünk, milyen esetekben lehet mégis kifizetődőbb választás az alumínium.

Sokan azért nem számolnak az alumínium nyílászárókkal, mert túl drágának gondolják. Valóban csak akkor érdemes ezekkel tervezni, ha nagyobb büdzsé áll rendelkezésre?

Kár tagadni, hogy az alumínium nyílászáró alapvetően egy drágább technológia, mint a fa, a PVC vagy ezek vegyes szerkezetei. Ugyanakkor vannak bizonyos méretek és megoldások – ilyen például a magasabb emelő-toló ajtó, a nagyméretű fix vagy mozgatható üvegfal – amelyek esetében ez a drágaság "átfordul", és a tartósság, az ár-érték arány, valamint a sokkal keskenyebb váz- vagy keretrendszer miatt is jobban megéri alumíniumot alkalmazni. Ez függ a homlokzati applikációtól, az árnyékolók alkalmazásától, a szerkezet magasságától és attól is, hogy milyen minőségű, mennyiségű üveget illesztünk egymás mellé.

Melyek az alumínium nyílászárók fő előnyei?

A sokkal nagyobb magassági és szélességi mérethatárok, a legtöbb alternatívát kínáló mozgatási lehetőség, a szerkezeti és felületi (pl. agresszív vizekkel szembeni) ellenállóképesség, a gondozásmentesség. Családi házaknál persze az esztétikai szempont is kiemelten fontos: az alumínium nyílászárókból a nagyobb üvegfelület beépítését is sokkal filigránabb, keskenyebb váz- vagy keretszerkezetekkel lehet megoldani, mint más anyagú termékkel. Amikor teljes magasságban, a padlótól a mennyezetig nyílászáró mezőt terveznek, akkor egy tolóajtó, egy bejárati ajtó, egy sorolt fix üveg megoldás PVC-ből vagy fából nagyon vastag, markáns homlokzatot, megtörő és megosztott felületet tud csak eredményezni. Alumíniumból viszont a legtöbb esetben öt-hat centiméterből meg tudjuk oldani ezeket a csak függőleges illesztéseket. Ez nem csak homlokzati megjelenésben fontos, hiszen a megszakításmentes üveg bevilágítófelület a lakóknak is hozzátesz a hosszú távú minőségi élményhez.

Ezek szerint, ha hosszú távban gondolkodunk, jobban megéri az alumínium?

Az alumínium a kommunális építéstechnológia szülötte, mivel egy szállodában vagy egy irodaházban teljesen más az emberek berendezésekhez való viszonya. Nagyobb igénybevételnek vannak kitéve: több százezer nyitás és csukás történik egy ablakkal vagy ajtóval az élettartam periódusában. Az alumínium tehát "előélete" miatt is jóval tartósabb anyag, legfőképp a mechanikai állóképesség, a bevonatok és az alkalmazott nagy teljesítményű alkatrészek és tömítőrendszerek miatt. Megfelelő működtetés mellett egy családi házban 30 év után is ugyanazt a képet fogják mutatni. Emellett a prémium alumínium rendszergazdáknál kiemelten jó a precíziós alkatrészellátás akár 20 éves viszonylatban is (mint az autógyárakban), bár vigyázni kell ezzel, mert egyre többen predesztinálják magukat ebbe a szektorba tudásbázis és sok évtizedes történelem nélkül.

A magyar piac hol tart? A családi házas szegmens itthon mennyire nyitott az alumínium nyílászárókra?

Az induláskor sokkal nagyobb falakba és elutasításba ütköztünk. A cégemmel úttörőnek számítottunk abban, hogy az alumínium nyílászárókat kifejezetten a lakóépületi szegmensnek kínáltuk. Ahogy azonban haladtunk előre – részben az ügyfél elégedettség, részben a szájról-szájra terjedt referenciák útján – én úgy látom, hogy most már az építészek is kezdik ezt a lehetőséget kiaknázni, kihasználni. Ők és az ügyfelek is egyre bátrabbak. A piac bátorsága is kell ahhoz, hogy ez egy egyre inkább elfogadott családi házas építőanyag legyen. De még közel sem tartunk ott, mint Nyugat-Európa. Ott például már a családi házak döntő többsége alumínium bejárati ajtóval épül, mert az az egyik legfontosabb építőelem az ingatlanban, hiszen az van a legnagyobb igénybevételnek kitéve. De jó úton haladunk, és sok energiát áldozunk a megismerésre és a vevőtájékoztatásra. Részben építésztanácsadással már a tervezési fázisban, részben pedig azzal, hogy olyan ügyfeleket is tájékoztatunk, akik nem feltétlenül a mi vevőkörünk. Azt is mondhatjuk, hogy missziónk során egy különleges edukációs tevékenységet folytatunk.

A szerző legújabb cikkei:
Okospláza, futurisztikus irodaház, fenntarthatóság
A természet ihlette dizájn és építészet
Ahol minden történelem, ami 40 évnél régebbi
30 év után nevet és arculatot váltott a fenntartható építészet vezető hazai cégcsoportja
A legszínvonalasabb ázsiai építők olvasztótégelye



Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2: