Norvégia délnyugati régiójában, Haugesundban hasonló okokból éppen zajlik egy kórház építése-felújítása 1,8 milliárd koronás költségvetéssel. A Bygghaugesund2020 (más néven a haugesundi kórház) megnyitását 2020-ra tervezik. Az új intézmény égetően szükséges szakellátási kapacitásokat biztosít a régiónak, többek között baleseti és pszichiátriai ellátást, sebészeti és intenzív osztályt, operációk utáni lábadozást, valamint szülészetet és terhesgondozást.
Proaktív ügyfél, jelentős méretű közös vállalkozás
A Helse Fonna (HF) egy egészségügyi szolgáltató, amely négy kórházat üzemeltet Norvégia délnyugati részén. Mivel a haugesundi kórház fenntartási és karbantartási költségei folyamatosan növekedtek, úgy döntöttek, hogy átalakításokra van szükség. Egy 2013-as felmérésben több mint 200 alkalmazott véleményét kérték ki, 2015 elején pedig az asztalon voltak az ütemezésre, helyszínre, költségvetésre és az építésre vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányok.
Öt cég nyerte el a megbízást, nyilvános közbeszerzésen. A projekt irányítója az OEC Gruppen AS, a két fő tervező az oslói Momentum Arkitekter AS és a haugesundi Vikanes Bungum Arkitekter. A SWECO Norge AS mérnöki tanácsadóként közreműködik a szerkezeti, az elektromos és szellőzőrendszerrel, valamint a tájrendezéssel kapcsolatos kérdésekben. A Bygganalyse AS a költségbecslést végző alvállalkozó.
A HF-től kapott információk felhasználásával olyan erőteljes tervezői szándékkal tudtak előállni, amelyben a szokásosnál jobban megjelennek az ügyfél elképzelései, az ütemezéstől a bútorzaton keresztül a különböző berendezésekig. Erik Kverndal, a Momentum Architects egyik tulajdonosa örömmel vette a civil részvételt, és hiszi, hogy a kórházi tervezés jó okkal kap jelentős közfigyelmet, mivel a kórházak alapvető fontosságúak az emberi egészség és az egészségügyi ellátáshoz való jog szempontjából.
"Ezek rendkívül fontos intézmények. A városok és régiók lakossága figyelemmel kíséri kórházai sorsát, és ha kell, megküzd értük. Sok szempontból a kórházak napjaink katedrálisai." – Erik Kverndal, partner, Momentum Architects
A városközpont fejlesztése
A belvárosban épült kórházat a Stord/Haugesund Egyetem épületei veszik körül, és mindössze néhány tömbnyire van a népszerű városházától. A fejlesztés egy szélesebb körű regionális befektetési projekt része, amely vonzóbbá szeretné tenni a régiót a képzett szakemberek számára.
„A kórház építése segíti a város és a városközpont fejlesztését, és lendületet ad az egész szervezetnek. Hálás vagyok minden alkalmazottunknak és ügyfelünknek, akik részt vettek az eddigi munkánkban" – nyilatkozta Olav Klausen, a Helse Fonna HF vezérigazgatója a felmérés befejezése és a projekt előkészítése után.
Mivel egyszerre kerül sor felújításra és új építkezésre, 25 ezer négyzetméterrel bővül a kórház nyugati és déli tömbje, illetve egy 19 ezer négyzetméteres új épületet is felhúznak.
Tervezési filozófia
A koncepció kidolgozása során a Momentum csapata a következő alapelveket tartotta szem előtt: általános használhatóság, adaptív terek, rugalmasság. Ezek mind részei annak a Norvégiában elterjedt tervezési filozófiának, amely az épületek fizikai jellemzőit és átalakíthatóságát definiálja1, jelentésük pedig a következő:
Általános használhatóság – az épület több célra is felhasználható anélkül, hogy alapvetően át kellene alakítani.
Adaptív terek – szükség szerint kisebb vagy nagyobb területek alakíthatók ki az épületben.
Rugalmasság – az épület többféle kialakításban, többféle módon használható.
A haugesundi kórház esetében ezek mindegyikét gondosan figyelembe vették, és érvényesítették a tervezés során. Sőt ezekhez társult még egy további adaptivitási tényező, a bővíthetőség is a régebbi részek átépítése során a renoválás keretében.
Korlátokon túllépő tervezés
Egy kórház szolgáltatásai is lehetnek nagy mértékben specializáltak, ugyanakkor kifejezetten változatosak. A kezdetektől több érdekelt fél és tanácsadó nyújtott szakmai útmutatást. Lehetnek például a laborok és a sebészet ugyanazon a szinten, ám ezeknek az osztályoknak teljesen eltérő szellőztetési és hőszabályozási igényeik vannak. A logisztika (mint a liftek, futószalagok, aknák és a hulladékkezelés) minden esetben különleges, egyedi kezelést igényel.
Mindezen korlátozások ellenére ugyanakkor meg kell őrizni a rugalmasságot is. A szigorú előírások és a hivatalos felügyelet miatt az érintett feleknek szorosan együtt kellett működniük a kivitelezés során.
A Momentumnak azonban így is sikerült két izgalmas megoldást is becsempészni a Bygghaugesund2020 projektbe
Passzív kialakítás
Az egyik legfőbb kihívás az északi éghajlaton is fenntartható tervezés. Az országban ráadásul szigorú klímaszabályozási, energetikai és hőszigetelés szabályozások vannak érvényben. Ennek dacára a Momentum minden esetben igyekszik pozitív energiamérlegű épületeket alkotni, többek között ők tervezték Norvégia első energetikailag 100%-ig passzív kialakítású kórházát, az új kirkenesi kórházat.
Az új haugesundi épület tervezésekor a „Zöld kórház” kezdeményezést követik: passzív fűtési és hűtési megoldásokat alkalmaznak. Hogy megfeleljenek a hatósági és környezetvédelmi előírásoknak, az acél és a beton mellett döntöttek, de ezek beépítése során kis széndioxid-kibocsátást eredményező módszereket alkalmaznak majd.
A régi és új szerkezet találkozásánál eltérő belmagasság alakul ki, amely egyedülálló kereszteződési pontokat hoz létre, természetes napfénnyel és kilátással a városra. Erik szerint a megújuló energia és a fenntartható anyagok használata fontos része a munkájuknak.
Három tetőkert ellensúlyozza a korlátozott földszinti teret. Ez egy kiemelt kérés volt a megrendelő részéről, mivel segíti a betegek felépülését és az alkalmazottak pihenését. Az építészek ezért megragadták a lehetőséget, és csodálatos kilátást teremtettek a városra és a tengerre.
Előgyártott elemek és ipari kivitelezés
A Momentum sikeresen alkalmazott előgyártott elemeket a kirkenesi kórháznál. A Németországban legyártott szobákat 3000 kilométernyit szállították északra, az Északi sarkkörig. Haugesund esetében is hasonló megoldást fontolgatnak: teherautón szállítható, a helyszínen összeállított elemekben, illetve a homlokzat és a műszaki létesítmények esetében kompletten legyártott elemekben gondolkoznak. Amikor elkezdődik az építkezés, megkezdik az elemek gyártását, majd azokat a szükséges időpontra a helyszínre szállítják, így hetekkel rövidítik le a kivitelezés időigényét.
Jelentős kihívások
A kórháztervezés mellett a városi környezet is tartogat kihívásokat, mint például az útszolgalom, a helyhiány, a védett történelmi épületek és a szigorú városépítészeti előírások. Ha mindezt egy már használatban levő épületben végzendő felújítási munkákkal és új építési tervekkel kombináljuk, még nehezebbé válik a helyzet. Fennáll az idő- és költségkeretek túllépésének veszélye, mivel a kivitelezés megkezdésekor a személyeket és a részlegeket át kell telepíteni.
A sok szakág képviselőjét felvonultató, több helyszínen működő népes csapat összehangolása jelentős feladat, amelynek megoldásához a Momentum az épületinformáció-modellezést (BIM) hívta segítségül.
Áttérés BIM-re
A Momentum Arkitekter mindig is arra bátorította alkalmazottait, hogy keressék a kapcsolatot és működjenek együtt más szakágak képviselőivel. Szintén jelentős hangsúlyt kap a modern technológia alkalmazása a gyorsabb, hatékonyabb munka érdekében.
A cég öt éve tért át az AutoCAD szoftverről a Revit szoftverre. A BIM hamar kedvenc tervezési módszerükké vált, és ma már minden projektjükben alkalmazzák.
A kezdetektől arra törekedtek, hogy a haugesundi kórház tervezése kizárólag Revit-környezetben történjen. Bíztak abban, hogy ezzel a technológiai háttérrel megtalálhatják a lehető legjobb tervezési megoldásokat. Ugyanilyen fontos szempont volt, hogy a BIM-alapú együttműködéssel felgyorsítható az információáramlás, és egyszerűbb a kommunikáció.
A Momentum felügyeli a haugesundi kórházban mind az új, mind a felújítandó épületek tervkoordinációját. A Momentum és helyi partnerük, a Vikanes Bungum Arkitekter, felosztották egymás között a tervezési feladatokat. Külön, de egyidejűleg dolgoznak a központi modell egyes részein, például a homlokzatokon és a belső tereken.
Egy nem éppen jól kezdődő tervezési együttműködés
A Momentum eleinte a Revit Servert használta legtöbb projektjében, amikor áttértek a BIM-re. Bár ez a megoldás megfelel az egy irodán belüli többfelhasználós együttműködéshez, a haugesundi kórházprojekthez nem volt alkalmas. Nehézkes volt beállítani és fenntartani a nagy kiterjedésű hálózaton (WAN), és problémákat okozott a hálózati késleltetés, amikor feltöltötték a módosításokat a fő modellbe. Ezenkívül nem volt kényelmes sem a beállítás, sem a későbbi használat.
A ProjectWise, a Bentley építőipari együttműködési szoftvere a hálózati késleltetés és a felhasználófelügyelet problémái miatt vérzett el. Nehéz volt kiemelni egyes elemeket a Revit-modellből, ez pedig tovább növelte a kompatibilitási gondokat, és többször megakasztotta a munkafolyamatot.
BIM együttműködési eszközök használata
Hans-Christoph Schultz a Momentum Architects építésze és BIM-rendszergazdája, aki a csapatok közötti együttműködésért, a fájlok koordinálásáért és a modell egységességének ellenőrzéséért felel. Úgy gondolja, hogy a korábbi heti értekezletek és e-mailezgetések, amelyek során a modellfájlokról cseréltek eszmét és problémákat oldottak meg, szükségtelenül hosszú időt vettek igénybe az átfedések és a hiányos információk miatt, így lelassította a munkafolyamatot. A hosszas levelezések közepette fontos módosítási kérések sikkadhatnak el, így az együttműködés kényelmetlenné és időigényessé vált.
A Collaboration for Revit és a BIM 360 Team BIM-együttműködési eszközök ezt a helyzetet gyökeresen megváltoztatták. Lehetővé vált a valós idejű együttműködés, ugyanabban a modellben lehetett kommunikálni, és a fájlok kezelése egyetlen projektben történt.
Felhőalapú munkamegosztás a Revitben
Ugyanazon a Revit-modellen több szakember egyszerre dolgozhat a Collaboration for Revit felhőalapú munkamegosztási szolgáltatásban, amely lehetővé teszi a többfelhasználós együttműködést a Revit keretein belül. A Communicator eszközben elérhető valós idejű üzenetküldés nélkülözhetetlennek bizonyult. Szinkronizálás vagy a változások kiadása előtt lehetőség volt az ellenőrzésre, így nem veszett kárba semmilyen szimultán végzett munka.
A fájlok megosztása, a változások rögzítése és a munkafolyamat összehangolása partnercégek között rendkívül egyszerűvé vált. Emellett nagyon ritkán fordultak elő ütközések a modellben. Ez a munkamegosztási megoldás legalább egy órát megspórolt a heti szinkronizálás során, és ennél jóval többet a fájlok összeomlásának vagy sérülésének elkerülése miatt.
A két csapatban összesen tizenhét építész használta a Collaboration for Revit szolgáltatást. A SWECO nyolc mérnöke és tájépítésze dolgozott az szerkezettervezési, épületgépészeti, légtechnikai és tájépítészeti terveken ugyanabban a modellben.
A résztvevő cégek csaknem 40 munkatársa fért hozzá a tervezési folyamathoz a szoftverben igény szerint.
BIM-fájlok egyszerű megosztása
A projekthez kialakított BIM 360 Team központban huszonöt felhasználó dolgozott. Ezt a fájlmegosztó szoftvert kifejezetten az iparág számára alakították ki. Ez nagyban megkönnyítette a felhasználói engedélyek és a fájlok kezelését Hans-Christoph számára. Mindegyik felhasználó meg tudta tekinteni a fő Revit-modellt egyetlen gördülékenyen használható felületen egy webböngészőben vagy mobilalkalmazásban.
Most pár kattintással elintézhető, ami korábban több órás előkészületet és nyomtatást igényelt. A legújabb modell pillanatok alatt megosztható az irodából vagy otthonról, mobiltelefonról vagy iPadről.
Ezenkívül hozzáférést adtak a csapatközponthoz a Vikanes Bungum, a SWECO, és az OEC projektmenedzser-csoport munkatársainak, hogy ők is figyelemmel kísérhessék a projekt haladását.
Az együttműködők megoszthatták egymással tervezési döntéseiket, fontos üzeneteket válthattak egymással, és műszaki visszajelzéseket adhattak a tervek ellenőrzése után.
Az ehhez hasonló eszközöknek köszönhetően lényegesen egyszerűbb lesz az életünk a jövőben, mivel egyszerűbbé teszik mind az együttműködést és a koordinációt, mind a hozzáférést. Hiszek abban, hogy a technológia és a BIM meg fogja könnyíteni, sőt, új szintre emeli a szakmák közti együttműködést, segít optimalizálni a projekteket, könnyebben tudjuk a körülményekhez igazítani a terveket, jobb műszaki megoldásokat tudunk választani, emellett időt és pénzt spórolhatunk. Ez előnyös az ügyfeleink, a partnerek és persze a saját építészeink számára is.– Hans-Christoph Schultz, építész és BIM-rendszergazda, Momentum Architects
Tekintse meg Erik Kverndal és Hans-Christoph videóját, amelyben bemutatják, hogyan tette jóval hatékonyabbá a haugesundi kórház tervezési projektjét a felhőalapú tervezési együttműködés:
Forrás: autodeskforum.hu
(x)