A Social Design Cookbook projekt finn, holland és magyar kutatók, illetve designerek együttműködéséből azzal a céllal jött létre, hogy feltárja, mi szükséges egy sikeres társadalmi kezdeményezés megtervezéséhez. A könyv, amely recepteket kíván biztosítani társadalmi együttműködésekhez, közösségi finanszírozó kampányt indít a legnagyobb finn közösségi finanszírozó platformon, a Mesenaattin.
A könyv 18 olyan, nemzetközileg is ismert társadalmi együttműködési formátumot mutat be mint a Critical Mass, a Múzeumok Éjszakája, a Pecha Kucha Night, a Restaurant Day vagy a Panaszkórus, amelyek nemcsak a saját lokális közösségükben lettek sikeresek, de más helyszíneken és kontextusokban is másolhatóvá váltak.
A könyv emellett bemutatja a Social Design Canvast, egy olyan új tervezési eszközt, amely segít elemezni és megtervezni társadalmi rendszerek, folyamatok és szerveződések új formáit. A Social Design Canvas a Business Model Canvas közösségi és non-profit megfelelője. Az alkotók a canvast több mint 200 résztvevő közreműködésével hozták létre és tesztelték olyan eseményeken, mint a genfi Lift Conference, a weimari Digital Bauhaus, a gdanski Personal Democracy Forum, a Democracy International Happening, illetve a budapesti OFF Biennálé és a Brain Bar.
A szerzők szerint az intézmények, amelyek ma rendelkezésünkre állnak, hogy a demokrácia részesei legyünk – nemzeti választások, népszavazások, tüntetések – meglehetősen limitáltak és idejétmúltak. Ahogy Kevin Schawinski, a Galaxy Zoo egyik alapítója fogalmaz a Social Design Cookbookban: “Mi a demokrácia, ha nem a politikai folyamatok kiszervezése a tömegeknek?”
“Elő kell segítenünk ezt a kiszervezést, a célunk ezzel a könyvvel pedig az, hogy inspiráljuk és segítsük az olvasókat, hogy képesek legyenek társadalmi kezdeményezéseket szervezni olyan kulturális, szociális, politikai vagy közösségi ügyekkel kapcsolatosan, amelyek fontosak a számukra” – mondta el Bujdosó Attila, a könyv szerkesztője.
A Social Design Cookbook mindenkinek szól, aki lebilincselő és inspiráló történeteket akar olvasni arról, hogyan tudják társadalmi együttműködések formái átalakítani rengeteg polgár életét Tokiótól Buenos Airesig, San Franciscótól Barcelonáig vagy akár Budapesttől Helsinkiig. A könyv kötelező olvasmány minden közéleti aktivistának, társadalmi innovátornak és társadalmi vállalkozónak, valamint minden olyan szervezet – civil szervezetek, NGO-k, politikai pártok és közintézmények – tagjainak, akiknek célja, hogy tevékenységébe és céljai eléréséhez bevonja az embereket.
A szerkesztők a kutatási folyamatban 30, a tudás létrehozására, megosztására, kollektív fellépésre és döntéshozatalra irányuló társadalmi együttműködési formátumot vizsgáltak, és 25 interjút készítettek el a szervezőkkel. A könyv készen van – a szerkesztők a nyomtatás költségét finanszíroznák közösségi forrásból. Mivel hisznek abban, hogy az angol nyelvű könyv a világ bármely részén élő társadalmi innovátorok számára hasznos lehet, egy nemzetközi közösségi finanszírozási kampányt indítanak különböző támogatói lehetőségekkel.
A kampány során a támogatók, akik legalább 10 euróval támogatják a projektet, korábban hozzáférhetnek a Social Design Canvas digitális verziójához, míg 25 euróért előrendelhetik a könyvet (a bolti árnál 35%-kal olcsóbban).
További információk a Social Design Cookbook Mesenaatti támogató felületén.