A Williamsburg trolibusz terminál 5600 négyzetméteres területével jelentős méretűnek számít New York-ban. 1903-ban épült a Williamsburg-híd környékén közlekedő járművek számára, de már 1948 óta használaton kívül van. James Ramsey és Dan Barasch építészek az elhagyott, majd nemrégiben parkká alakított magasvasutak, a „High Line” mintájára annak földalatti mását tervezték meg az egykori remiz helyén „Lowline” (Mélyvonal) névvel. Különleges szolár-optikai megoldást dolgoztak ki a természetes fény terepszint alá juttatására.
A napsugarakat optikai eszközökkel összegyűjtve, majd a terepszint alá vetítve biztosítanák a növények fejlődéséhez szükséges fényt. Az utcaszinten tükröződő felületű gyűjtőtálakkal összpontosítanák, majd üvegszálas fénycsatornákon keresztül juttatnák a mélybe.
A garázs a városnak éppen az egyik legrégebbi, egyúttal a leg elhanyagoltabb és legkevesebb zöldfelülettel rendelkező részén található, ahol szinte nincs is köztér, ezért nem elsősorban turistalátványosságnak képzelik el, hanem a helyi lakosokat szolgáló, rendezvényeknek is helyet adó közösségi térként.
„Nemcsak arról van szó, hogy létre hozunk egy parkot a föld alatt, bár egyszerű lenne így gondolkodni, mivel már attól élményt jelentene, hogy még soha nem volt ilyen korábban. Egyrészről egy történelmi és régészeti felfedezés, másrészről teljesen bizarr, mivel a benne megvalósított technológia lélegzetelállító.
Mivel a projektnek nincs megrendelője, az építészek a Kickstarter adománygyűjtő weboldal segítségével készülnek a tavalyi makett után egy bemutató szakasz 1:1-es léptékű modell megvalósításához. Az ötlet számos támogatójának révén felülről érkezett diktátum helyett alulról jövő kezdeményezésként valósulhat meg követve az urbanizmus huszonegyedik századi sodorvonalát.
Forrás: www.bdonline.co.uk