sebesp | 2020.03.28

Az OMA tervei alapján épült bevásárlóközpont kristályerekkel befuttatott, durván faragott kőszobor a város szívében.

A Hanwha Galleria Dél-Korea első és legnagyobb luxus kategóriás franchise  áruházhálózata az 1970-es években indult, és azóta is az ország prémium kiskereskedelmi piacának élvonalában maradt. A Szöultól délre fekvő új városban, Gwanggyoban található üzlet a lánc hatodik tagja. A nemrégiben elkészült lakónegyed középpontjában elhelyezkedő, magas lakótornyokkal körülvett bevásárlóközpont sziklaszerű megjelenésével Gwanggyo közéletének természetes középpontjává vált.

Az üzlet a tópart szomszédságában, a természet és a városi környezet metszéspontjában található. A változatos színű kőlapok kompozíciójával borított,  természetes rétegződést imitáló, erősen pixeles, alacsony felbontású digitális képet eredményező homlokzat a szomszédos tó sziklás partjának képét lopja be a városba. A talajból kiemelkedő, kristályos erekkel átszőtt hatalmas kőtömb megfogalmazásával az üzlet vizuális vonzáspontot képez a városban. 

Az épület kőtömbből kihasított belső közlekedő útvonalai összeköttetést biztosítanak az utcától a tetőkertig, érintve a kiskereskedelmi egységeket és a kulturális célpontokat, egy új innovatív elemmel gazdagítva a bevásárlóközpontok hagyományos tipológiáját. Hasonló megoldást alkalmazott torábban a Skidmore, Owings & Merrill egy New York szívében épült egyetemi kampusz épületén.

Tört felületű, kitüremkedő üvegfelülettel nyitották meg az épület belső közlekedő útvonalait, ami kontrasztot képez a kőfelületek átláthatatlanságával. Az üvegen keresztül a kereskedelmi és kulturális tevékenységek feltárulkoznak a város járókelői felé, miközben bentről új látványpontokból szemlélhetik meg Gwanggyo városát. A lépcsőzetes teraszok sorozatával kialakított belső közlekedőrendszer kiállításokhoz és előadásokhoz kínál tereket.

A Rem Koolhaas alapította, holland OMA tervezőinek célja az volt, hogy a 137714m² alapterületű Galleria, ahol a kiskereskedelem és a kultúra, a város és a természet találkoznak, megszabadítson a vásárlás megszokott rutinjától. Ehhez azonban szükségünk lehet a látásunkat is alacsony felbontásra átállítani, ellenkező esetben a magas felbontásban csillogó-villogó árucikkek könnyedén magukkal ragadhatják tekintetünket.

Képek: OMA / Hong Sung Jun

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások