sebesp | 2018.05.28
A Stirling-díjas Will Alsop nem tartozott a legnagyobb sztárépítészek közé, de irányzatoktól független, saját utat kereső, színpompás munkáival kétségtelenül beírta nevét az építészet történelmébe.

Will Alsop brit építész, akit az építészet legnagyobb karakterei és tehetségei között emlegetnek, május 12-én, 70 éves korában meghalt. Bár életében kevés elismerést kapott, halálhírére pályatársai felsőfokon emlékeztek meg róla. Személyesen soha nem találkoztam vele, egy munkám során azonban az angliai Bradford városának Alsop által készített futurisztikus városrendezési koncepciójába kellett illesztenem a helyi főiskola új kampuszának tervét, így magam is gondolatainak hatása alá kerültem. A városközpontot a fejlesztési irányok tudományos elemzésével, ugyanakkor jövőbe tekintő extrém elemek integrálásával gondolta újra. Persze senki nem gondolta komolyan, hogy a diákok két domb közé feszített ufószerű üveg hídban fognak tanulni, de megrendelő, városvezető és természetesen építész egyaránt inspirációt merített az anyaföldtől igencsak elrugaszkodottnak vizionált világ képeiből, lendületet kaptak a gondolatok, és mindenki szabadabb lélekkel vett részt a munkában.

Bradfordban egyedül a néhány centiméter mély vízzel elárasztott városi főtér ötlete valósult meg koncepciójából, mely hűsíti a hegyekkel körbezárt katlant és vízparti élményt nyújt a városközpontban. Másutt számos formabontó tervét, gravitációra fittyet hányó épületét, vagy az építészetet kortárs műalkotásként értelmező gondolatát építették meg.

1971-ben még diákként rövidlistás volt a Pompidou Központ pályázatán. Legjelentősebb munkái között a Peckhamben (London) épült közösségi könyvtárat – amelyért 2000-ben elnyerte az Egyesült Királyság legnagyobb építészeti elismerését, a Stirling-díjat – és az Ontario College of Art & Design-t, egy régi épület felett dülöngélő pálcikákon imbolygó dobozát tartják számon.

Ötleteit azonban nem minden esetben sikerült működésképes és racionálisan megvalósítható formába öntenie, ezért több elképzelése is menet közben elvetélt, a Birmimgham mellett felépült The Public elnevezésű interakcióra fókuszáló kulturális központot pedig mindössze öt évvel átadása után csődhelyzet miatt be kellett zárni, az üzemeltetők szerint alkalmatlannak bizonyult a tervezett funkcióra.

Az utóbbi évekbe Kína felé fordult érdeklődése, úgy látta, az ázsiai országban könnyebb megtalálni a megfelelő ügyfelet olyan különleges építészeti gondolkodásra, mint amit például a Gao Yang Center képvisel, erre azonban Európa egyre kevésbé nyitott.
Alsop, az All Design építésziroda alapítója, pályája során számos formációban tevékenykedett. Munkáit színes, kifejező és játékos ötletek jellemezték, melyek meleg, nagylelkű szellemről tanúskodnak. Nem követett másokat, a saját útját akarta végigjárni, az építészet egyik nagy vagánya, ha úgy tetszik, törvényen kívüli fenegyereke volt, amilyenből kevés akad profitvezérelt világunkban.

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások