hír rendezvény épületek operaház zaha hadid

Barokk operaház 21. századi kiadásban

Megnyilt Zaha Hadid kantoni operaháza


SANDAN | 2011.03.07
Beszámoló első kézből Zaha Hadid kantoni (Guangzhou) operaház megnyitó ünnepségéről. Az épület és a Zaha Hadid körüli felhajtás - az első megvalósult épület Hadid „parametrikus design” korszakából.

Már régóta terveztem, hogy látogatást teszek, Kantonba (Guangzhou), mely egyike Kína rohamos tempóban fejlődő városainak.
Februárban a Zaha Hadid által tervezett új operaház megnyitójára kaptam meghívást, és így lehetőségem nyílt arra, hogy élőben is megtekinthessem az épületet.
Az operaház egy dinamikusan fejlődő, teljesen új övezetben található, ami pár éve még jelentéktelen volt, mára azonban fontos részét képezi a városnak, modern irodaházakkal és szállodákkal. Nem lenne meglepő, ha már a közeljövőben Kanton meghatározó pénzügyi és kulturális negyedévé nőné ki magát ez a kerület.
A Zaha Hadid iroda tervezte operaház, ami a kerület folyóhoz közel eső részén helyezkedik el, véleményem szerint az első megvalósult épület Hadid „parametrikus design” korszakából. (amennyiben a pavilonoktól eltekintünk)

A 70.000m2-es, 1,38 milliárd renminbi költségvetésű épület két fő tömegből, valamint a köré tervezett „landscape” pódiumból áll. A nagyobb tömegben helyezkedik el az 1800 fő befogadására képes koncertterem, míg a kisebb tömeg egy 440 fős koncerttermet rejt magában.

A fém-, beton- és üvegkomplexum a legmodernebb építészeti eszközökkel, kivitelező technikákkal készült. A fő tömeg acélszerkezete a világon egyedülálló, bonyulult geometria, mely 59 egyedi gyártású, teljesen különböző csomópontból áll.
Az egyik legnagyobb kihívást az aszimmetrikus koncertterem akusztikája jelentette, mivelhogy a terem meg kell, hogy feleljen a különböző követelményeket igénylő kínai és olasz opera előadásoknak is.
A koncert terem minden eleme egyedi és előgyártott üvegszál erősítésű gipszpanelból áll (glass-fibre reinforced gypsum – GFRC- ) , melyeket aztán egyesével manuálisan csiszoltak össze.
A tökéletes akusztika elérésében a Marshall Day akusztikai cég működött közre.

A pódium főlépcsője után rögtön a főbejárathoz érkezünk. Szimmetriát sehol sem fedezhetünk fel az épületen, így a főbejárat sem szokványos kialakítású.
A külső tömeget az áramló folyó által formált kövek inspiráltak. A két forma lágyan egymásba hajlik, egységes formát hozva létre.



Megérkezésünkkor számomra egyből volt londoni kollégáim tűntek fel a bejárat előtt gyülekező újságírók, kormányzati dolgozók, designerek és építészek tömegében. Örömteli érzés volt számomra viszontlátni a világ másik felén dolgozó régi ismerőseimet.
Természetesen a londoni iroda dolgozóin kívül a pekingi iroda tagjai is jelen voltak.
A lobbiba érve mindenki lázas lelkesedéssel készített fotókat, a látvány valóban lenyűgöző. A külső tértől hatalmas üvegszerkezet választ el minket, a belső kialakítás pedig telis-tele van a Zahára jellemző formákkal, ívekkel. Egyfajta letisztult fekete-fehér fényjáték jellemez minden részletet. Az építészeti nyelv a római MAXXI megnyitóján is hasonló volt, minimalista fekete-fehér fényjáték, de az ívek és formák Hadid régebbi korszakát idézték.
Itt az üvegfal mentén húzódó főlépcső vezet fel az épület három szintjére, melyeket a lobbiból is láthatunk.

Az őrült vakuzásból és az újságírók tömörüléséből mindenki számára egyértelmű volt, hogy a vártnál, ha kicsit később is, de megérkezett Zaha Hadid.
Az egy órás „coctail opening”-et követően a koncertteremben folytatódott a megnyitó, ahol egy teljesen új látvány fogadott bennünket. Egy látvány, amit már eddig is számtalanszor találkoztam, igaz eddig csak számítógépes rendereken. A valóság azonban ezerszer lenyűgözőbb a képet nyújtott, mint arra számítottam. Az egész teremben dinamikus, áramvonalas formák jelennek meg, mindez egy aranyra emlékeztető, sárgás, fémes színnel kombinálva, sok ezernyi, apró spotfény megvilágításában.
Barokk operaház 21. századi kiadásban.
A belső térformálás valóban lélegzetelállító, az egész olyan, mintha egyetlen darabból lenne, mintha monolitikusan öntötték volna ezt az organikus formát. Sehol egy törés vagy kiálló elem, mintha az egész magától jött volna létre.
A program Akram Khan kakofón zenei-tánc kompozíciójával folytatódik. A kísérőzene kortárs komolyzene és minimál techno keveréke, dübörgő mély, és éles magashangokkal.
Az akusztika elképesztően jó, ilyen tökéletes minőséget még sosem hallottam. Kíváncsi lennék, vajon élőzenével is hasonló élményt nyújtana-e. Patricktől, a ZHA partner építészétől később megtudtam, hogy élőzenével is kiváló a hatás.
Másnap Zaha Hadid előadást tartott a nagyteremben, ami inkább egy „slideshow” volt az iroda jelenlegi munkáiból. Zaha jó kedvében volt, így a nagyközönség is megismerhette a rá olyannyira jellemző fanyar, szókimondó humort („a virágok nagyon szépek, de nekem személy szerint nagyon nem tetszenek, és amúgy is allergiás vagyok rájuk”).

A recesszió a ZHA irodát nem érintette negatívan. Egyre több megrendelésük van Kínában. Epul a Galaxy Soho Pekingben, Iroda epulet Shanhaiban, Dongdaemun Design Plaza Koreaban, Heydar Aliyev Kultur Kozpont Bakuban, King Abudullah Petroleum Studies and Research Center (KAPSARC ) kozel keleten , Pierres Vives Marseillben, Transport Museum Glasgowban, Aquatics Centre Londonban s elkezdődik az ammani operaház építése is, melynek tervezésében nekem is nagy részem volt


Az operaház valóban szemet gyönyörködtető, de a valósághoz hozzátartozik, hogy a kivitelezés nem úgy sikerült, ahogy azt a tervezőasztalon megálmodták. A fotókon szerencsére ez a hiányosság nem látszik, de sajnos a helyszínen már szembe tűnik. Tartok tőle, hogy a későbbiekben a kivitelezési hiányosságokból problémák adódhatnak.

Összefoglalva azonban elmondhatjuk, hogy ez az első ilyen komplex geometriájú épület, mely fantasztikus akusztikával rendelkezik, és biztosan meghatározó pontja lesz Kanton életének.
A következő öt évben 6-8, a ZHA iroda által tervezett óriás project elkészülte várható, sajnos azonban a budapesti még nincs köztük. Remélem, nem várat magára sokat, addig is javasolhatom úti célnak Kínát és a kantoni operaházat.

Adatok:

Epitesz: Zaha Hadid Architects
Helyszin: Guangzhou, China
Project Felelos: Woody K.T. Yao, Patrik Schumacher
Project vezeto: Simon Yu
Project Team: Jason Guo, Yang Jingwen, Long Jiang, Ta-Kang Hsu, Yi- Ching Liu, Zhi Wang, Christine Chow, Cyril Shing, Filippo Innocenti, Lourdes Sanchez, Hinki Kwong, Junkai Jiang
Helyi partner epitesz iroda: Guangzhou Pearl River Foreign Investment Architectural Designing Institute (Guangzhou, China)
Szerkezet tervezo: SHTK (Shanghai, China); Guangzhou Pearl River Foreign Investment Architectural Designing Institute
Homlokzat: KGE Engineering (Zhuhai, China)
Akusztika : Marshall Day Acoustics (Melbourne, Australia)
Szinhaz technika: ENFI (Beijing, China)
Vilagitas: Beijing Light & View (Beijing, China)
Project Management: Guangzhou Municipal Construction Group Co. Ltd. (Guangzhou, China)
Kivitelezes Management: Guangzhou Construction Engineering Supervision Co. Ltd. (Guangzhou, China)
Main Contractor: China Construction Third Engineering Bureau Co. Ltd. (Guangdong, China)
Project terulet: 70,000 sqm
Epitesi ev: 2003-2010

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár




Építési megoldások