Fazakas Virág | 2024.12.01

December 1-jén megnyitotta kapuit a Zaha Hadid Architects által tervezett ultramodern KAFD metróállomás Szaúd-Arábia fővárosában, Rijádban, amely kulcsszerepet játszik a világ leghosszabb, 176 kilométer hosszú, 86 állomáson áthaladó, vezető nélküli tranzitrendszerében.

A Riyadh Metro megépítésének célja a forgalmi torlódások enyhítése és az egyre növekvő lakosság életminőségének javítása. A napi 3,6 millió utas befogadóképességével a rendszer csökkenti az autófüggőséget és elősegíti a fenntartható közlekedést.

A metró a város legfontosabb kerületeit, üzleti központjait és kulturális nevezetességeit fogja összekötni. A hálózat fő csomópontja az újonnan átadott, Zaha Hadid Architects (ZHA) által tervezett King Abdullah Financial District (KAFD) metróállomás.

A világ leghosszabb vezető nélküli metróvonala

A hullámzó rácsos homlokzatú KAFD metróállomás nemcsak építészetileg izgalmas, hanem technológiai szempontból is jelentős, hiszen kulcsszerepet játszik a világ leghosszabb, 176 kilométer hosszú vezető nélküli tranzitrendszerében, amely 86 állomáson halad át.

Az új metróállomás egy létfontosságú csomópont, amely összeköti a vasúti szolgáltatásokat a buszjáratokkal és a park-and-ride létesítményekkel. Stratégiailag a King Abdullah üzleti negyedben található, és összeköti a kerület végállomását a King Khalid nemzetközi repülőtérrel, valamint közvetlen hozzáférést biztosít a KAFD egysínű skybridge-hez.

Hullámzó homlokzata ellentétes szinuszhullámok ihlette 3D rácsszerkezet

A tervezés legfontosabb alapelve a csatlakoztathatóság volt. Az állomás konfigurációja a vasúti, autós és gyalogos forgalom előrejelző modellezésén alapul, ami a torlódások minimalizálására és a hatékonyság maximalizálására optimalizált elrendezést eredményez.

Az ellentétes szinuszhullámok ihlette, hullámzó, háromdimenziós rácsszerkezet szervezi az épület keringését, egyben meghatározza a metró építészeti identitását is.

A négyemeletes állomás hat vasúti peronja elosztva csatlakozik a busz- és a park-and-ride szolgáltatásokhoz, így a város jelentős multimodális közlekedési csomópontjává válik.

LEED Gold minősítést is kapott

A ZHA úgy optimalizálta az épület kialakítását, hogy maximálisan szem előtt tartotta a fenntarthatósági elveket, mindeközben egyszerűsítette az építési folyamatot.

Az állomás külső burkolata egybeépült a belső szerkezetével, megtámasztva mind a vonatperonokat, mind pedig a viaduktokat. A tolóajtó panelek hűvös légterelőket biztosítanak, míg a nagy hatékonyságú, megújuló energiával működő hűtőrendszer egész nap alkalmazkodik az utasszinthez. Ezeknek a funkcióknak köszönhetően az állomás kiérdemelte a LEED Gold minősítést.

A KAFD metróállomás megnyitásával a rijádi metróhálózat 2024. december 1-jén, vasárnap megkezdte az utasforgalmat.

Képek: Zaha Hadid Architects / Hufton + Crow Photography

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások