sebesp | 2022.08.14

Lucien Kroll, a részvételi, közös gondolkodáson alapuló tervezés úttörője, a háború utáni belga építészet egyik legfontosabb alakja 95 évet élt.

A brüsszeli építész úttörő volt a közösségi és fenntartható építészetben, neve a La Mémé, az Université Catholique de Louvain orvosi karának tervezésével vált széles körben ismertté, melyet hallgatókkal közösen valósított meg. Kroll számos iskolát és (szociális) lakóépületet is tervezett Olaszországban, Franciaországban, Hollandiában és Belgiumban.

Lucien Kroll karrierje hatvanas évekbeli modern házak építésével kezdődött, de az 1968-as események megváltoztatták a szakmához való viszonyát. Munkáit ezt követően a leendő lakók, használók igényiből alakított organikus halmaz jellemezte, melyek távol álltak a mindenkori divatos áramlatoktól. 

Miért helyezzük az embereket egyforma otthonokba, ha mindannyian különbözőek? – tette fel a kérdést. Úgy vélte, az építészet valami olyan dolog, ami az emberektől ered és az embereknek szól.

Kroll ikonikus munkája a brüsszeli Alma metróállomás (1979-1982), felesége Simone díszítésével, de messze a legismertebb a La Mémé terve. Kroll 1971-ig dolgozott a Woluwe-Saint-Lambert-i UCL orvosi egyetem diákszállóján. Egyedülálló volt a hallgatókkal való együttműködése, akiket szorosan bevont a tervezésbe, sőt a kivitelezésbe is.

Kroll abból indultak ki, hogy a legtöbb ember hogyan tekint az építészetre, nevezetesen némi nosztalgiával. Az emberek szeretik a giccset és a dekorációt. Amikor utaznak, meglátogatnak egy régi épületet vagy egy katedrálist, éppen azért, mert az természetesen, sok ember keze munkája eredményeként alakult, és sok elbűvölő részletet tartalmaz.

Zaklatott tetőformák, komolytalan, átgondolatlannak ható színek, sokszínűséget hordozó várostervezési minták jellemezik Krollt. Munkamódszerének eredményeként az épületek, mire elkészültek, már az alkotás egész történetét magukon hordozták.

A kiváló belga építész, Lucien Kroll építészete lehet kifejező, mókás, de nagyrészt láthatatlan és kifürkészhetetlen. Improvizatívnak tűnő épületei sokkal inkább organikusak, igaz, nem formalista értelemben, inkább az emberi természet sokfélesége alkotta módon.

Képek: commons.wikimedia.org

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások