hír Ferihegy 1 Múzeum repülőtér skanzen

Múzeummá alakítanák Ferihegy 1-et


sebesp | 2016.01.14
Légiközlekedés-történeti kiállításokkal és a skanzenből áthozott repülőgépekkel éledhet fel a használaton kívüli műemlék.

Ismét utasforgalomi rekorddal zárt tavaly a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, 2015-ben 10,3 millió utast kezelt a légikikötő, ez mintegy 12 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez mérten, ezért lassan megint bővíteni kell a 2-es terminált.

A közeljövő lehetséges irányairól a 2-es terminál fejlesztésében részt vevő Tima Zoltán építésszel, a Közti egyik vezetőjével készített interjút a Magyar Hírlap. A műemlék 1-es terminálon pedig a régi repülőgépeket bemutató skanzen, az Aeropark vezetője, Somogyi-Tóth Gábor és csapata múzeumot képzel el.

Az 1950-ben átadott, akkor korszerű, modernista – mára műemlék – utasforgalmi épület, az 1-es terminál Ferihegyen több éve kihasználatlanul, szinte üresen áll. Miután a Malév 2012 februári csődjével átrendeződött a reptér élete, és a forgalmat a 2-es terminálkomplexumba koncentrálta az üzemeltető, csak az irodák maradtak a tíz éve teljesen felújított, korszerűsített – és ezért Europa Nostra-díjjal kitüntetett – épület felső szintjein, a nagy csarnokokat pedig gyakran rendezvényekre, filmforgatásokra adják bérbe. A repülőtéri skanzent másfél éve Aeropark néven működtető Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. (LKK) vezetője, Somogyi-Tóth Gábor elmondja: az az ötletük, hogy itt lehetne berendezni a magyar repülés történetét, jelenét és jövőjét bemutató látogatóközpontot, a skanzenből pedig áttelepíteni az egykori Malév-repülőgépeket és a különleges földi járműveket.

Ha az 1-est bővítenék, még mindig két, egymástól több kilométerre lévő terminálon zajlana a forgalom, ami egy ilyen jellegű repülőtéren sem pénzügyileg, sem munkaszervezési szempontból nem jó, hiába volt így évtizedekig. A 2-es terminál mellett lévő repülőskanzen ráadásul olyan földterületen van, amelyet forgalombővítési célból is lehet használni, tehát pont jól jön ki a lépés: a kulturális célnak az 1-es, a repülőtér-fejlesztésnek pedig a 2-es terminál vonzáskörzete ideális – teszi hozzá. A harmadik ok, hogy a Liget Budapest projekt részeként az Új Nemzeti Galéria épül fel a lebontandó Petőfi Csarnok helyén, az ott lévő repüléstörténeti tárlat hosszú távú sorsáról azonban még nincs döntés.

Ezeket a gondokat oldaná meg, ha a műemlék terminál területén interaktív, gazdag kínálatú múzeum és élményközpont jönne létre. A régi repülőgépek egy részét az úgynevezett forgalmi előtér elkerített, épület közeli részén lehetne kiállítani, így teremtve meg azt az egyedülálló lehetőséget, hogy a már meglévő vagy a jövőben restaurálandó, repülőképes muzeális légi járművek is üzemelhessenek, és sétarepüléseket hajthassanak végre innen. További repülőgépeket pedig a gyorsforgalmi út felé, a jelenlegi parkoló területén állítanának ki, figyelemfelhívó attrakcióként. A terminálban a klasszikus kiállítás mellett szimulátorközpont, vetítések, szemléltető eszközök és néhány kisebb, történeti gép mellett étterem, ajándékbolt is helyet kapna, és tudásközpontot is berendeznének a repülési iparág együttműködésében, amelynek egyik alappillére a HungaroControl által üzemeltetett repülési szakkönyvtár lehetne.

Forrás: magyarhirlap.hu

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások