A múzeumkomplexumot vízparti helyszínen építik fel, Sencsen Nanshan kerületének Houhai részén a kereskedelmi negyed és a vízpart között. Az épület nagyobbik része a föld alá kerül, így egy nagy park alakítható ki a tetején.
"Amikor egy kulturális tereptárgyat építünk egy olyan helyre, amely a modern város dinamikus energiája és a természet csendes időtlensége között helyezkedik el, azt szabad közösségi térként kell elképzelni – egy tájművészeti parkból kiindulva, amelynek funkciói kiegészítik esztétikáját" – véli a MAD alapítója, Ma Yansong. Céljuk a szürreális légkör létrehozása, hogy az oda látogató, pihenésre vágyó vagy testmozgást gyakorló emberek lehetőséget kapjanak a múlttal és a jövővel folytatott párbeszéd átélésére. A buddhista világszemlélet kiterjesztéseként is értelmezhető környezetben az idő és a tér elillan, megmutatva a súlytalanság érzetét és utat nyitva a féktelen képzeletnek.
A terepszint alatti épület két részre oszlik, a Kreatív Dizájn Csarnok és a Sencsen Tudományos és Technológiai Múzeum a központi előadóterem két oldalán helyezkednek el. Mindkét intézmény előcsarnokot, galériákat és kávézókat foglal magában, melyek körbeölelik a parkból lesüllyesztett medencéket, ezzel fényt tükrözve a föld alatti épületrészekbe. A teljes épületegyüttes alapterülete több mint 180 000 m2 lesz.
Mindkét múzeum tetejére monumentális méretű gömbölyded kavicsokat formáló pavilonokat állítanak, a zöld parkba véletlenszerűen betáncoló kövek megragadott pillanatának illúzióját keltve. A harminc méter magasságot is elérő betonkövek között a látogatók egy zen kert látványát alulnézetből élvezhetik, bár azt nehéz megjósolni, hogy a súlytalanságból talajt fogva a látványt a természet vagy az emberi alkotás határtalan erejeként értelmezik-e majd.
A lágyan ívelő zöldtetők és a süllyesztett udvarok képezik a „háromdimenziós” közpark alapját. Nem csak egy 24 órás nyitott köztérként szolgál majd, hanem előadási és kiállítási helyszínként is. A terület szívében elhelyezkedő vízfelület 10 000 ember befogadására képes vízparti amfiteátrumként is szolgál. Több további felület biztosít még szabadtéri előadási helyszíneket és nyilvános művészeti kiállítási területeket, amelyek mozgalmas közösségi helyszínt formálnak művészeti és zenei fesztiválok, valamint kulturális rendezvények számára.
A Shenzhen Bay Kulturális Park szürreális vízióját nem sokkal azután publikálták, hogy Kínában rendeletet adtak ki az építészeti káosz visszaszorítása, a kínai sajátosságok kiemelése érdekében. A koncepció engedélyezési stádiumáról egyelőre nincs hír, de az mindenképpen mentségére szolgál, hogy nem egy már megépült épület gyenge másolata. Kérdés, néhány zöld fűre vetett kavics építészet-e egyáltalán.
Az építészeti tereket előszeretettel amorf formákba integráló MAD irodát Ma Yansong 2004-ben alapította Pekingben, irodái vannak Los Angelesben (ahol George Lucas múzeumát is tervezik), New York-ban és Rómában. Hitvallásuk szerint munkáikban olyan városi jövőképet vetítenek maguk elé, amely a lakosaik lelki és érzelmi szükségletein alapszik, törekedve az emberiség, a város és a környezet közötti egyensúly megteremtésére.
Forrás: Dezeen