hír épületek cikk BIM Revit

A Perzsa-öböl új ékköve

A Louvre Abu Dhabi új fényben mutatja be az emberiséget


Haja Andrea | 2017. december 20.
     
A 2007-ben, az Abu-Dhabi és a francia kormány közötti nemzetközi megállapodás részeként bejelentett Louvre Abu Dhabi nemrég megnyitotta kapuit. Az intézmény, amely a történelmi városközpont közvetlen szomszédságában elhelyezkedő, új kulturális központban kapott helyet, a civilizációk és kultúrák közötti párbeszéd zászlóshajója kíván lenni.

A november 11-én megnyitott, Jean Nouvel építész által tervezett, ezüstkupolás épületegyüttes a Saadiyat-sziget széljárta sétányáról tekint a tengerre, és a művészetkedvelők új közönsége előtt tárja fel a kulturális együttműködés gyümölcseit.

„Az intézmény világszínvonalú helyi és nemzetközi műveket hivatott bemutatni Abu-Dhabi polgárai és a világ minden tájáról érkező látogatók számára olyan terekben, amelyek dinamikusan újraértelmezik a múzeumlátogatás hagyományos élményét” – nyilatkozta Neil Billett, a BuroHappold Engineering globális tervezési igazgatója.

Abu-Dhabi turisztikai fejlesztésekért és beruházásokért felelős vállalata, a Tourism Development & Investment Company (TDIC) ezt a céget bízta meg a projekt tervezési oldalának teljes körű megvalósításával.

A műtárgyak között, amelyek jelentős részét a párizsi Louvre adta kölcsön vagy az Agence France-Muséums szerezte be, az ősitől a modernig számos remekmű található: a közel-keleti leletek és festmények mellett a látogatók Gauguin, Picasso és Bellini műveit is megcsodálhatják. A nyitókiállításon más nemzetközi múzeumok gyűjteményéből is láthatók alkotások, összhangban az intézmény azon célkitűzésével, hogy az első „univerzális” múzeum legyen, amely a globális civilizáció történetét meséli el.

Andy Pottinger, a BuroHappold szerkezettervező mérnöke és társigazgatója szerint ez a múzeum az első megvalósult terv a számos közül, amelyeket a TDIC Saadiyat (lefordítva: boldogság) szigetére álmodott meg. Többek között a Zayed National Museum és a Frank Gehry által tervezett Guggenheim kortárs művészeti múzeum is ezek között szerepelt.

Pottinger elárulta, hogy az Ateliers Jean Nouvel Louvre Abu Dhabi-tervének megvalósítása, különös tekintettel a légies kupolán áttörő fényre okos és ösztönös mérnöki megoldásokat követelt meg, valamint a BIM-es kísérletezgetés kreatív használatát. Elmondása szerint a kezdeti előrelépést a kupola öt külső tartóoszlopának négyre csökkentése jelentette, és az igazi áttörés akkor jött el, amikor az építész elképzelésének megfelelően sikerült egyesíteni az acél mintázatát az összetett, nyolcrétegű burkolattal.

A kupola 7850 „csillagból” álló szövete az acélváz megfelelő méretezésén és elforgatásán alapul, és geometrikusan elrendezett mintázatok felhasználásával a véletlenszerűség érzetét kelti. Maga a szerkezet Nouvel „fényesős” koncepciójának szerves részét képezi, hiszen úgy tűnik, mintha a fénysugarak egyenesen az égből hullanának alá. A fény a kiállítótermek fölött lágyabb, a nyílt tereken, a kávézóban és az étteremben pedig nagyobb intenzitású.

„A sportstadionokra jellemző, derékszögű hálókkal kezdtük, amelyeknél jól láthatók az erővonalak – árulta el Pottinger. – Ez a megoldás azonban sem nekünk, sem az építészeknek nem tetszett. Azt szerettük volna elérni, hogy az egész úgy nézzen ki, mint az ég egy mesterséges változata, ahol inkább a véletlenszerűség dominál, és nem a határozott erővonalak. Az elkészült megoldás műalkotás, világítótest, klímaberendezés és épületszerkezeti elem is egyben.”

A 7500 tonnás kupola szilárdságának biztosítása egyértelmű szabálykészletet és némi szoftveres varázslatot igényelt. Az Ansys eszközök és az Autodesk Robot Structural Analysis Professional segítségével lefolytatott szilárdságoptimalizálási teszteket követően Pottinger csapata összekötötte a kupola végleges geometriáját a Revit-tel a rajzok létrehozásához, amelyeken mind a 11 000 különálló egység mérete látható. Az osztrák Waagner-Biro vállalat felügyelte az öt éven át tartó, összetett kivitelezési folyamatot, amelynek során 120 ideiglenes tornyot is telepíteni kellett.

„Amikor a megnyitó előtt bejártam az épületet, a számítógépes modellből már minden ismerős volt. Mintha egy valósággá váló számítógépes játékba, egy virtuális világba sétáltam volna be” – mondta Pottinger.

Amennyiben a kupola a mérnöki tervezés csúcsát képviseli, a hagyományos arab bazárt idéző módon elrendezett galériák és kiállítótermek a maguk viszonylatában szintén lenyűgözőek. Miközben úgy tűnik, mintha a több mint 40 különálló épületet magába foglaló, faluszerű szerkezet lebegne, valójában nagyjából 4500 beton- és acélpillér tartja, amelyek a vízszint alatt 11 méter mélyen fúródnak a sziklába.

Pottinger elmondta, hogy a fizikai hullámtesztekhez szükséges, méretarányos modell a BIM segítségével készült. Ez biztosította a kellő információkat a kerület geometriájának, illetve a beömlőnyílások és a beton hullámtörők helyzetének meghatározásához. Feszített tükrű, tengerbe vesző medencékkel érték el, hogy a víz bejusson egészen a múzeum szívébe. „A víz számos ponton, csatornákon át érkezik az épületbe. Olyan hatást kelt, mintha Velencében járnánk – fejtette ki Pottinger. – A VIP-vendégek csónakkal is jöhetnek.”

A klímaszabályozás szintén kiemelt szempont volt. Abu-Dhabiban a nappali hőmérséklet akár 40 Celsius-fok fölé is kúszhat, a levegőben kavargó por és só pedig a műalkotások épségét és a látogatók kényelmét egyaránt veszélyezteti. A kupola árnyékolása a diszkrét, szorosan integrált és hatékony, folyamatos vezérlésű rendszerrel együtt Billett elmondása szerint 50%-os páratartalmat biztosít, legfeljebb 5%-os eltéréssel, a belső hőmérséklet pedig maximum pár tizeddel térhet el a 21 foktól a galéria pavilonjaiban.

„A kupola alatt érezhető az akár 5-7 fokos hőmérséklet-csökkenés, ami hatalmas megkönnyebbülést jelent. A környezeti tényezők, a fénymennyiség, a biztonsági szempontok és az, hogy tűz esetén nem használhatunk sprinkler rendszert, mind olyan követelmények, amelyeket a modell készítése során figyelembe kellett vennünk – mondta Billett. – Az Agence France-Muséums rendkívül szigorú követelményeket támaszt, és ezeket a műveket gyakorlatilag nem lehet biztosítani, mert annyira értékesek. Ha a tervezéssel kapcsolatban bármilyen kétely merült volna fel, egyetlen műalkotást sem lehetett volna itt elhelyezni.”

Végső soron azonban a projekt legfőbb vívmánya Billett szerint nem technikai jellegű, hanem annál sokkal több: Nouvel azon elképzelését sikerült megvalósítani, amely a látogatók és a műalkotások viszonyának megváltoztatását tűzte ki célul. „Leszámol azzal az elképzeléssel, hogy a látogató megérkezik a múzeumba, belép egy légkondicionált csarnokba, és ott marad bezárva. Itt számos olyan pavilon között lehet sétálni, amelyek megfelelnek a múzeumokra vonatkozó, nemzetközi irányelveknek, és a látogató szabadon mozoghat a kupola alatti modellezett és megtervezett mikroklímában, kintről pedig víz áramlik ebbe a mérsékelt közegbe. Nem tudunk róla, hogy bárhol a világon hasonlóan viszonyulnának a látogatókhoz és a nemzetközi művészethez, és erre rendkívül büszkék vagyunk.”

Forrás: autodeskforum.hu
A felhasznált képek a BuroHappold Engineering és/vagy Mohamed Somji/Louvre Abu Dhabi tulajdona.

(x)

A szerző legújabb cikkei:
BIM – Általános használhatóság, adaptív terek, rugalmasság
Autodesk Fórum – Az Alkotás jövője szakmai konferencia: 2017. november 9.
Megjelent az eddigi legjobb Revit verzió
Örökös Autodesk licencek január 29-ig eladók, vagy 15-25% kedvezménnyel bérelhetők január 20-ig
Hatékonyabb projekttervezés a Revit 2016 R2 frissítéssel
AutoCAD 2016 újdonságok
Az Autodesk Revit 2016 új szolgáltatásai
Új épülettervezési programcsomagok
Autodesk BIM 360 Glue
Világszínvonalú világítótestek Autodesk technológiával
Megjelent az AutoCAD 2016
Autodesk fejlesztési központ - az Autodesk új Tel-avivi irodája



Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: 2 (3 szavazatból)