hír tervek cikk Liget Liget projekt Pfaff Ferenc Magyar Innováció Háza Dízel Csarnok Magyar Közlekedési Múzeum Kővári György

A Magyar Műszaki Múzeum és a Közlekedési Múzeum külön élete

Részletek a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatójával, Vitézy Dáviddal történt beszélgetésből


Java | 2018. április 19.
     
Egyértelművé vált, hogy a Liget Projekt nem csak magáról a ligetről szól, hiszen szatellitként sorra jönnek létre újabb múzeumi, kulturális központok a Szabolcs utcában, az Északi Járműjavító környékén, sőt még Komáromban is. A Közlekedési Múzeum sem a ligetben lesz.

A Liget Projektet nevezhetjük rozsdazóna-rehabilitációnak – gondoljunk csak a régi Hungexpo területére, ahová a Magyar Zene Háza kerül, a Petőfi Csarnok rossz állapotú egykori épületére, az Ötvenhatosok terének Dózsa György úti autó- és betontengerére. A Szabolcs utcai kórház elhagyatott területe szintén igazi rozsdazóna volt. A funkcióváltások hozadéka e kisebb-nagyobb rozsdazónák eltűnése, rehabilitációja.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum eddig a Pfaff Ferenc tervezte épületben működött a Városligetben. Az épületet felújítják, és a világháború előtti külsejét fogja visszanyerni, azonban a felújított épületben, amely a Magyar Innováció Háza nevet kapja, már csak az Országos Műszaki Múzeum gyűjteménye marad. Tavaly megszületett a döntés, hogy a Magyar Közlekedési Múzeum a Könyves Kálmán körút közelébe költözik, a MÁV Északi Járműjavító területén lévő Dízel csarnokba. A csarnok egykori tervezője a Déli pályaudvar építészeként ismert Kővári György.

Az új helyszín sincs távolabb a belvárostól, mint a korábbi épület volt. Majdnem húsz helyszínt mértünk fel – avat a további részletekbe Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója. Mi a múzeumi koncepció kidolgozásáért feleünk,és az épület a Liget Projekt keretében újul meg. Reméljük, ebben az évben elkezdődik az építkezés.

A Magyar Innovációs Múzeum tartalmi koncepciója

A múzeum célja, hogy innovatív házként működjön, a fiatalokat arra ösztönzve, hogy próbálják ki magukat, merjenek kitalálni új dolgokat és vállalkozni, változtatni. Az újdonságok kitalálásának vannak nagyon komoly történelmi hagyományai Magyarországon, és nem csak száz évvel ezelőttiek. Várható, hogy a Közlekedési Múzeum megnyitásának idején napirenden lesznek azok a korszerű technológiák bemutatásával járó viták, hogy pl. mi lesz azzal a rengeteg emberrel, aki elveszti a munkáját amiatt, mert robotok vezetik majd a buszt, a kamiont, a taxit. Napirenden lesznek olyan új koncepciók, amelyek átalakítják városainkat, a közlekedést, vagy az autóipart. Találmányokat mutatnak be, olyan fejlesztéseket, amelyek a mai Magyarország, mai magyar feltalálók, start-upok, innovációs műhelyek sikerein alapulnak. A múzeumnak az a legfontosabb esszenciája, hogy a jelen veszélyeinek, kihívásainak a megértésében az eligazodást segítse a múlt segítségével.

A Dízel csarnokbeli kiállítás tartalmi koncepciójának kidolgozásában segítségükre van Európa egyik legjobb kiállítástervező csapata, akik például a BMW-múzeum, illetve az amszterdami hajózási múzeum tervezésben vettek részt és különböző német történeti múzeumok megújításán dolgoztak. A múzeum Kronologikus kiállítást szeretne bemutatni, a reformkortól napjainkig és kissé a jövőbe is kitekintve ismertetve Magyarország közlekedését. Az ehhez szükséges műtárgyak beszerzése, restaurálása már elindult. A közlekedésben mindig vannak forró témák: ilyenek a 4-es metró, a 3-as metró felújítása, a villamosok jövője, a dugódíj. A múzeum legyen bátor ilyen témákat is bemutatni.

A Dízel csarnok átalakítására vonatkozó mesterterv elkészítése zajlik, amelynek nyomán építészeti tervpályázatot írnak ki az év folyamán, s ezt követi a tervezés. Előreláthatóan az építkezés 2020 után kezdődhet.

Forrás: Liget Budapest

A szerző legújabb cikkei:
Átlátszó templomfalak, állandóan változó fényjáték
Árapályerőmű sorozatgyártása indul
60 méter hosszú víz alatti üvegfalú alagút építéséről döntöttek a horvátok
Világszínvonalú versenyuszoda épül Zalaegerszegen
Nagyszabású egyetemi fejlesztés indul Debrecenben
Elérte legmagasabb pontját a Corvin Technology Park irodaház
Norvégia víz alatti autóutak építését teszteli
Lettország kulturális központjának óriásberuházását nyerte el a KÉSZ Csoport
Felülvizsgálják és újratervezik a debreceni intermodális csomópont beruházását
Hamarosan újra régi fényében ragyoghat a Pénzügyminisztérium a várban
Öt év múlva ilyen lehet Ferihegy
Liuzhou "erdőváros" épül Kínában a Stefano Boeri Architetti tervei alapján
Az autonóm építészet díjnyertes prototípusa a Monte Rosa menedékház



Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: 3 (5 szavazatból)


Hírlevél feliratkozás >>


Konferencianaptár

Tervlap
Archmaaik

Építési megoldások