hír tervek Norvégia vízi alagút víz alatti közlekedés

Norvégia víz alatti autóutak építését teszteli


Java | 2019. január 25.
     
A víz alatt futó autóút, vagy más néven “süllyesztett alagút” építése a jelenlegi időigényes, sokszor több átszállást igénylő kompos közlekedés új alternatívája lenne. A fjordok között futó víz alatt lebegő csőszerű építmény belsejében kétsávos autóút biztosítja a gyorsabb átkelést az ingázók és az utazók számára.

A víz alá süllyesztett autóút két egymás mellett futó betoncsőből áll, melyek belsejében egy-egy kétsávos utat építenek, csövenként egyirányú forgalommal. A konstrukció felfüggesztett hídhoz hasonlít, melynek stabilitását a vízfelszín tetején lebegő függesztőpontok biztosítják. A pontonok kötelékét a parthoz rögzítenék, hogy ne mozogjon el az egész szerelvény.
Az új, víz alá süllyesztett lebegő hídon, bár szokatlan ötletnek tűnik, a tervezők szerint épp olyan lesz átvezetni, mintha egy közönséges alagútban autóznánk, hiszen egy zárt betoncsőről van szó.

A víz alatti autóutak építése azért is sürgető lenne Norvégia fjordokkal szabdalt pardvidékén, mert például ha valaki Kristiansandból Trondheimba szeretne elutazni, az 1000 kilométeres út során hétszer kell kompra szállnia, ami 21 órányi plusz utazási időt jelent.
Ha a 25 milliárd dolláros projekt megvalósul, akkor a 21 órányi hajóút a felére csökkenne a víz alatt lebegő alagút használatával.

A víz alatti autóút várhatóan 2035-re fog megépülni, ha a tesztelés során sikerül megfelelő módon stabilizálni a betoncsöveket. Nem lehet egyelőre tudni, hogy a fjordok közötti áramlatok, a szél és a hullámok hogyan fogják befolyásolni a szerkezet stabilitását.

Forrás: Impress Magazin

A szerző legújabb cikkei:
Átlátszó templomfalak, állandóan változó fényjáték
Árapályerőmű sorozatgyártása indul
60 méter hosszú víz alatti üvegfalú alagút építéséről döntöttek a horvátok
Világszínvonalú versenyuszoda épül Zalaegerszegen
Nagyszabású egyetemi fejlesztés indul Debrecenben
Elérte legmagasabb pontját a Corvin Technology Park irodaház
Lettország kulturális központjának óriásberuházását nyerte el a KÉSZ Csoport
Felülvizsgálják és újratervezik a debreceni intermodális csomópont beruházását
Hamarosan újra régi fényében ragyoghat a Pénzügyminisztérium a várban
Öt év múlva ilyen lehet Ferihegy
Liuzhou "erdőváros" épül Kínában a Stefano Boeri Architetti tervei alapján
Az autonóm építészet díjnyertes prototípusa a Monte Rosa menedékház



Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:     


Hírlevél feliratkozás >>


Konferencianaptár

Tervlap
Archmaaik

Építési megoldások