A kalocsai és paksi térséget összekötő új híd több szempontból is jelentős változást hoz a Duna két partján fekvő települések, és főként a két város életében. A híd megépítéséről a kormány 2015-ben hozott döntést, majd hosszas tervezést és engedélyeztetést követően 2021-ben kezdte el a NIF Zrt. (az Építési és Közlekedési Minisztérium jogelődje) beruházásában zajló monumentális projekt helyszíni megvalósítását a generálkivitelezést végző Duna Aszfalt Zrt.
Egy klasszikus óriásprojektről van szó, amelynek keretében belül a 2×1 sávos, a hullámtéri részekkel együtt összesen 946,2 méter hosszúságú, tíztámaszú híd mellett 25 kilométernyi úthálózat is létesült a 3 és fél éves kivitelezési munka során.
A híd egy aránylag új típusú, ún. feszített-függesztett hídszerkezettel készült. Magyarországon eddig három ilyen típusú híd készült, és ebben a formájában ez a legnagyobb méretű.
A híd három szerkezeti részből áll: van egy balparti ártéri híd, egy középső mederhíd és egy jobbparti ártérihíd-szerkezet.
Az építés során maga a két ártérihíd-szerkezet az árvízvédelmi töltések, hídfők mögötti úttöltésen került összehegesztésre, és ahogy készült, fokozatosan tolták be a helyére. Egy ilyen hídtolás viszonylag lassú folyamat, de mégis könnyebb és költséghatékonyabb a parton megépíteni bármit, mint a víz felett.
Ezzel párhuzamosan épült meg a mederhíd is, a Hídépítő Zrt. kivitelezésében. Itt egymástól 200 méterre a Duna medrében áll a két pillér, erről jobbra-balra kezdték el építeni a híd felszerkezetet, ami acél és vasbeton alkotta úgynevezett öszvérszerkezet. Az épülő híd két oldalán folyó párhuzamos munkához az egyik oldalon a V & Periko Kft., a másik oldalon pedig a Danubiusbeton Bácska Kft. két-két üzeme gyártotta le és szállította a helyszínre a szükséges mennyiségű betont.
A betontechnológiai folyamatok szakmai irányítását a Hídépítő Zrt. végezte, amely magában foglalta a receptúrák főbb paramétereinek meghatározását, az alapanyagok kiválasztását, a próbakeverések megszervezését és lebonyolítását, a keverékek jóváhagyatását, a beépülő mixerek betonjának betongyári és helyszíni ellenőrzését, a minősítéshez szükséges mintavételeket, a beton bedolgozásának ellenőrzését és a beton minősítését.
A beton előállításának fő alkotóelemei a kavics és a cement. Ebben a projektben a kavics alapanyagot a Lasselsberger kavicsbánya, a cementet pedig a királyegyházai Holcim Magyarország Kft. biztosította.
A leszállított betont a projekt helyszínén a mixerből a bedolgozási pontokig a Dako Pumpa Kft. szakemberei juttatták el. A munka során a víz alatti beton bedolgozása esetében 12 méteres acélcsöveket használtak, a felszerkezeti betonnak a bárkahídról a fenéklemez, illetve a pályalemez zsaluzatig történő eljuttatásához pedig egy 47 méteres pumpa, csövezés és pókdaru kombinációját alkalmazták.
Tesztelés, tesztelés és tesztelés
Fontos részét jelentette a munkának a szigorú elvárásoknak megfelelő betonreceptúrák összeállítása, a próbakeverések előkészítése és lefolytatása, a frissbeton-mintavételek, - vizsgálatok és próbatest készítések a folyó mindkét oldalán. A betonüzemekbe beérkező adalékanyagokat, a homok és a különböző kavicsfrakciókat is folyamatosan vizsgálni kellett, az előírt minőség biztosításának érdekében.
A négy betonüzemben elvégzett próbakeverések során a friss és megszilárdult beton vizsgálatokat a BTC Kft. végezte.
Az üzemi gyártásellenőrzéseket oldalanként felosztva végezték a laboratóriumok:
- A V&Perico Kft. szekszárdi és dunaszentgyörgyi gyárában a frissbeton vizsgálatokat a Mapei Kft. laboratóriuma és a betonüzem közösen végezte, a minősítő vizsgálatokat a BTC Kft. csinálta.
- A Danubiusbeton Bácska Kft. Kalocsa-i és Baja-i üzemében ezen vizsgálatokat az ABETON Viacolor Térkő Zrt. központi laboratóriuma készítette.
A kivitelezéshez kapcsolódó megszilárdult beton minősítő vizsgálatait szintén az ABETON Viacolor Térkő Zrt. végezte. A helyszíni minőségellenőrzést és mintavételeket a Hídépítő Zrt. kollégái végezték mindkét oldalon.
A projekt során a cölöpözés betonjaiból 560 db próbakocka, míg az alépítményi és a felszerkezeti betonokból több mint 2 000 db próbakocka készült a helyszínen, és a laboratóriumban vetették alá nyomószilárdság- (1 523 db), vízzáróság- (191 db), illetve fagyállóság- (414 db) vizsgálatnak.
A felszerkezet esetében további 1500 próbakocka készült tájékoztató jelleggel nyomószilárdság vizsgálatra a feszítési munkálatok megkezdéséhez, melyet a helyszíni beton laborban a Hídépítő Zrt. vizsgált.
A cölöpözés 24 órás munkavégzésben folyamatosan történt. Ilyenkor az ABETON-os laborok kollégák hetekre a helyszínre költöztek és a feladatot váltásban oldották meg.
A betonreceptúrák pontosításában a Mapei kollégái a kezdetektől fogva komoly szakmai segítséget nyújtottak, a megfelelő adalékszer kombinációk kiválasztásában és azok adagolási mennyiségeinek meghatározásában.
Kovács Norbert, betontechnológus
ABETON-VIACOLOR Térkő Zrt.
A Mapei aktív részvétele a projektben
A helyszíni betonozásokhoz megközelítőleg 28 000 m3 beton elkészítéséhez használták a Mapei betonadalékszereit, ebből 19 000 m3 a mederhídhoz, 9 000 m3 pedig a két ártéri hídhoz került felhasználásra.
- A legnagyobb arányban használt Mapei termék a Dynamon Xtend W371 betonfolyósítószer volt, amit a megfelelően alacsony víz-cement tényező beállításához használtak, illetve annak érdekében, hogy a beton eltartható és bedolgozható legyen legalább 2 órás korig.
- a nyári betonozásnál Mapetard VZ késleltető adalékszert alkalmaztak a tömeg betonok rétegeinél a hosszú bedolgozhatóság biztosítására,
- az előfeszített pályalemez betonozásánál pedig Dynamon LZ551 konzisztenciatartó adalékszer került a betonba, mert itt nem volt lehetőség a cement kötését lassítani, viszont extrém bedolgozási idővel kellett kalkulálni a legnagyobb melegben is.
A termékek teljes volumene nagyjából 180 tartály volt, ami tonnában is megközelítőleg ugyanennyit jelent.
A speciális műtárgyak betonellátásai közül magasan kiemelkednek a hídszerkezetek építéséhez használt betonkeverékek műszaki specifikációi. A projekt tervezése során a megrendelő meghatározta a frakciónkénti 3 %-on belüli adagolási pontosságot, és a frissbeton-vizsgálatok tűrési-eltérési maximumait, amik még a szabványi feltételeknél is szigorúbbak voltak. A rendkívül alacsony víz/cement tényező és a hőmérsékleti változások a cement hőmérsékletének változásától kezdve minden összefüggést figyelembe kellett venni. A rendkívül feszes betontechnológiai követelmények betartása minden résztvevőtől és kollégától abszolút precizitást és fegyelmet követelt.
Az építés során a különböző szerkezetekhez különböző receptúrájú betont használtak, az alábbi elvárásokkal:
- Cölöp - C30/37 3 órás eltarthatóság
- Cölöpösszefogó - C30/37 3 órás eltarthatóság
- Pillér, saruzsámoly - C35/45 2,5-3 órás eltarthatóság
- Pályalemez, fenéklemez - C45/55 2-2,5 órás eltarthatóság
A kivitelezők a szerkezeti betonok receptúrájának az elkészítéséhez minden alkalommal az összes betonreceptből az összes betongyárban külön próbakeverést tartottak, hogy igazolják a beton megfelelőségét.
A Mapei betonadalékszer üzletágának munkatársai – Dróth Tamás, Juhász Balázs és Kárpáti Zsolt - aktívan részt vettek a projektben:
- először a Mapei sóskúti betonlaborjában elvégezték az előkészületi próbakeveréseket,
- az építés során összesen 22 próbakeverésnél vettek részt a 4 betonüzemben,
- egy-egy munkafázis indításakor mindig, valamint a fázisok közben eseti jelleggel a projekt helyszínén is megjelentek, segítették a betonüzemeket és a kivitelezőket.
„A betonnak mindenféle hőmérsékleten és időjárási körülmények között eltarthatóságban
működnie kellett, tehát a projekten közreműködő betontechnológusoknak és a Mapei Kft.-nek
folyamatosan felügyelnie kellett a projekt alatt később is a receptet, hogy jól működjön.
Nagy segítséget kaptunk a folyamatos jelenléttel a Mapei-től.”
Feczkó Róbert projektvezető
Hídépítő Zrt.
Kihívások a betongyártók oldaláról
A hídszerkezet különböző technológiai részeinél más-más prioritások kaptak nagyobb hangsúlyt. A betongyártó üzemek számára az alábbi feladatok jelentették a legnagyobb kihívást:
Danubiusbeton Bácska Kft:
- A cölöpösszefogó öntése nagy kihívást jelentett, ugyanis két gyárból a környék összes mixeres alvállalkozóját bevonva, műszaki hiba nélkül, az alapanyagok folyamatos beszállítása mellett közel egy napon keresztül kellett folytatni a betonozást, a két üzemben biztosítani kellett a váltást, ezért cégünk összes termelésben résztvevő kollégája kivette a részét.
V & Periko Kft.:
- A cölöpbetonozásoknál az eltarthatósági elvárások elérésén volt a fő hangsúly, hiszen a cölöpök nagy része a Duna mederbe készült
- A víz alatti betonozásnál az 1400 m3 beton 17 óra alatti bedolgozása a felső felületképzéssel együtt.
- A feszített pályaszerkezetnél a legfőbb kihívást az extrém alacsony víz/cement tényező és konzisztencia iránti elvárás jelentette, ami főleg a nagy melegekben a bedolgozás, vagy akár a betonpumpálás körülményeit is nehezítette. Ezek a nehezített, 0-24 órás kiszolgálási igények az emberektől és gépektől egyaránt a maximum teljesítményt követeltek.
„A MAPEI adalékszerei tudták garantálni a nagyon magas műszaki elvárások,
speciális igények teljesítését, és a kollegáik folyamatosan rendelkezésre
álltak laborhátterükkel és szaktanácsaikkal.”
Barcsák József ügyvezető,
Danubiusbeton Bácska Kft.
Emlékezetes mozzanatok
A projekt különlegessége és monumentalitása révén a résztvevő Mapei betontechnológusok számára néhány esemény különösen emlékezetes volt, így például:
- A projekt elején, a próbacölöpözésnél 12 mixer kocsihoz kellett egymás után bekeverni a betont, majd felrakni egy nagy uszályra, felhajózni vele sodrással szemben a Dunán a megfelelő pontra, és ott egy meglehetősen hosszú betonozási folyamatot kellett kivitelezni. A munka az éjszakába nyúlóan fejeződött be, nagyon hosszú – 6 órás -beton-eltarthatóságot igényelt ez a feladat.
- A víz alatti betonozásnál „vakon” tapogatókkal kellett a betonszintet ellenőrizni a víz felett kialakított munkaszintekről kalózhajós filmeken látható zsinórokra erősített acéllemezek leengedésével. Időnként búvárok ellenőrizték a betonpumpák csöveinek a helyzetét.
- Mintegy 1 350 köbméternyi betont kellett egyszerre nagyjából 20-24 óra alatt bejuttatni a Duna alá a fő pillérek cölöpösszefogó gerendáiba és a víz alatti betonrétegekbe.
A beruházásnak jókora gazdaságélénkítő hatása várható a térségben, mivel Kalocsa és az M6-os autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő a korábbi 55 percről hozzávetőlegesen 15 percre csökken.
„Sok cégnek nem adatik meg a szakmai karrierje során, hogy Duna-híd építésében
részt vehessen, büszkeséggel tölt el minket, hogy a részesei lehettünk
ennek a gyönyörű műtárgynak a létrehozásában.”
Vass Péter, ügyvezető
V & Periko Kft.
A Mapei részéről nagyon büszkék vagyunk arra, hogy részt vehettünk ebben a monumentális projektben, és meg tudtuk mutatni, a kiváló minőségű és környezetbarát termékeinken felül milyen aktívan tudunk segíteni szaktudásunkkal az építtetőknek és építőknek.
A híd nem csak a két partot, hanem a projekt résztvevőit is szorosan összekötötte, megtanította őket a küzdelemre, a bátorságra, és arra, hogy nincsen lehetetlen, mert amit igazán akarunk, azt közösen el tudjuk érni.
Nézze meg a helyszínen készült videót! Riportvideó (5 perc):
A videóban látható munkaközi felvételeket és fotókat Duna Aszfalt Zrt. bocsátotta rendelkezésre.
- Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.)
- Videó: magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.)
(X)