A thaiföldi IDIN* Architects (Integrating Design Into Nature = a dizájn integrálása a természetbe) építésziroda a saját maga számára tervezett stúdiót egy bangkoki városi telekre építette. Utcai homlokzatán égetett fa pengefalak húzódnak meg, magas fák takarásában. A tervezők úgy döntöttek, hogy eltérnek az irodaépületek általában kedvelt koncepciójától, azaz a publikus terek felé üvegfelületekkel nyitott megjelenésétől, ehelyett inkább befelé forduló munkahelyet hoznak létre.
Megközelítésük kulcsfontosságú eleme a kreatív munkahely jellegéből fakad, ahol kiemelt szerepe van az elmélyülésnek. Ezt a szempontot figyelembe véve alakult ki az iroda láthatatlan városi jelenlétének gondolata.
Az épület lépcsőzetesen egymásba fonódó tömegek sorozatából áll, melyek tömör felületeit égetett cédrus deszkák burkolják. A Japánban a múltban gyakran alkalmazott módszerrel ellenállóbbá tehető a fa felülete.
Az egyes tömegelemek udvarokat és teraszokat ölelnek körbe, ahova az iroda üvegfelületei néznek, zöld oázisba ültetett munkahelyet biztosítva a műterem dolgozóinak. A fák, miközben privát zónát és pihentető látványt biztosítanak az alkalmazottaknak, segítenek elnyelni a környező utcák zaját, menedéket nyújtanak madaraknak és állatoknak is.
Belül az iroda lépcsőzetes formája három különálló zónából áll, amelyek nyilvános, félig nyilvános és magán terekre vannak felosztva. A nyilvános zóna kávézót tartalmaz, ez az egyetlen hely, amely az utcáról is látható. A kávézó mögött egy félig nyilvános terület található, amely a stúdió összes munkaterületét tartalmazza, míg a hátsó privát zóna lakóteret biztosít a stúdió alapítójának. Az alkotók célja az volt, hogy az elrendezés „megszűrje” a látogatók folyamát, ugyanakkor a helyiségek olyan sorozatát hozza létre, amely a felfedezés élményét adja annak, aki végighalad rajta.
Az iroda túlmelegedésének megakadályozása érdekében a nyugati homlokzat tömör, ablaktalan fal formájában jelenik meg, míg a déli fekvésű oldalt csak a levegő keringetésére nyitották meg. Az északi homlokzat padlótól mennyezetig üvegezett, így az irodaterek a fákra nyílnak, innen kapják a természetes megvilágítást, amely egész nap állandó.
Az irodaterület külső térrel való összhangjának maximalizálása érdekében a belső tereket fekete falak szegélyezik, hasonlóan az épület külsejéhez. Ezt világos fából készült padlóval és bútorokkal állították kontrasztba, beleértve a padlótól a mennyezetig érő könyvespolcot, valamint az irodai székeket és asztalokat.
*A thaiföldi „idin” szó annak a természeti jelenségnek a leírására szolgál, amikor eső után a talaj csodálatos illatot áraszt.
Forrás: Idin Architects
Képek: Spaceshift Studio és Ketsiree Wongwan