Mint azt Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője a lapnak szeptemberben elmondta, hatszintes parkolóházat épít a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Terminál előtti parkolóterületen. A döntést azzal indokolták, hogy a rekord mértékű utasforgalom-növekedésnek köszönhetően a parkolási igények is dinamikusan nőnek. A 40 millió euróba, azaz 13 milliárd forintba kerülő épület 2500 parkolóhelyet biztosított volna a repülőtérre érkező autósoknak. Átadását 2020 második negyedévére ígérték.
Az építési engedély visszavonását nem indokolta a kormányhivatal. Elképzelhető, hogy a későbbre tervezett reptéri vasútnak lenne útban a betonmonstrum. A Közlekedő Tömeg Egyesület nemrég azért kritizálta a parkolóház megépítését, mert elfoglalta volna a majdani állomás helyét. Mint mondták: jelentősen megdrágul, vagy akár lehetetlenné is válik a jövőbeli repülőtéri vasútvonal állomásának ideális, a terminálhoz közeli elhelyezése a parkolóház megépítésével.
Az egyesület szerint az elmúlt évtizedekben számos koncepció készült a repülőtér vasúti kiszolgálására. Közülük a legelőnyösebbnek a Budapest–Cegléd vasútvonalon Pestszentlőrinc és Monor állomások közötti új nyomvonal kiépítése mutatkozik, mely az országos vasúthálózat részévé válna. Általa nem csak Budapest, hanem az ország nagy része is gyors és kényelmes kapcsolatba kerülne a repülőtérrel. Számos nagyváros, mint Győr, Székesfehérvár, Nyíregyháza, Debrecen, Szeged vagy Kecskemét az autózással versenyképes menetidővel, átszállás nélkül elérhetővé válna.
A repülőtér megközelítésén túl pedig az országosan egyik legforgalmasabb vasúti szakaszon kiépülő többlet-pályakapacitás lehetővé tenné egyes távolsági és nemzetközi vonatok gyorsabb útvonalon közlekedését, valamint a budapesti elővárosi vonatok sűrűbb indítását. Az átmenő jellegű vasútvonal mellett szól az is, hogy a repülőtéren végződő megoldással ellentétben a ma is közlekedő vonatokkal kiszolgálható, nem szükséges további, dedikált járatok indítása, amelyek üzemeltetése kizárólag a repülőtéri utasokra alapozva finanszírozhatatlan.
A mai légi utasok, kísérőik és a repülőtéren dolgozók számából, illetve a tömegközlekedést Budapest vonzáskörzetében használók arányából becsülve átlagosan napi 20-25 ezer utas, azaz egy kisváros lakossága használna ma egy létező, színvonalas vasúti kapcsolatot a repülőtér megközelítéséhez. A siker szempontjából elengedhetetlen, hogy az állomás a repülőtéren belül ideális, a terminálépülethez a lehető legközelebbi területen helyezkedjen el. A föld alatti létesítmény építése csak a felszínről kivitelezve gazdaságos. Ennek lehetősége veszik el, ha a jelenleg felszíni parkolóként használt területet beépítik.
Forrás: Index.hu
Az MTI híre: