Ghile Gábor | 2013.05.10
Ghile Gábor Szigetszentmiklós című fotóalbumának bemutatója lesz 2013. május 15-én 18 órakor a "Sárgaházban", a szigetszentmiklósi Városi Galéria és Könyvtárban. Az eseményt Szabó József polgármester és Szipál Martin fotóművész nyitja meg.

A szerző ezúton szerettel meghívja a kedves Olvasókat egy rendhagyó könyvbemutatóra, amelyet Szipál Martin fotóművész nyit meg.

Időpont: 2013.május 15. 18 óra
Helyszín: 2310 Szigetszentmiklós, Tököli út 19.

Az esemény után kötetlen beszélgetés következik.

Kedvcsinálónak hadd idézem a könyv előszavát, az Olvasóknak remélhetőleg ismerős lesz pár épület, amit a Tervlapon publikáltam már.

Előszó helyett...

Engedjék meg, hogy egy kis útikalauzzal lássam el Önöket, mielőtt átlapozzák e könyvet. Szigetszentmiklóson születtem 1977-ben, és szerencsésnek érzem magam, hogy e város lakója lehetek. A gyermekkoromat a "határ" szomszédságában töltöttem Édesanyámák kertes házában. E helyszín több okból is meghatározta a világképemet: András öcsém szobájából rengetegszer néztem a határ horizontján eltűnő napnyugtát és a lakihegyi leadótorony meghatározó sziluettjét. Számomra e határ - amely hol gabonát, hol virágot ad - mutatta meg leginkább a négy évszak tündérmeséjét: nyáron traktorok zúgtak, izzott a levegő; míg télen csendben lepte be a hó a szunnyadó termőföldet.

A Széchenyi utcában gyerekkorunkban földút volt és gyér forgalom - jelentem volt hol fociznunk! Akkoriban még gyalog jöttünk haza az iskolából, és máig emlékszem a '86-os nagy télre, amikoris szénszünet miatt nem volt tanítás két hétig. A település peremén élve szinte csak télen jártam a Dunára: az Anna-villa és a Jakab Erzsike néniék előtt befagyott Kisdunán rengeteget koriztunk, hokiztunk: "pösti" ember el sem tudja képzelni, micsoda élmény száguldani a szűz jégen!

Az 1986-ban várossá avatott Szigetszentmiklós a rendszerváltáskor hihetetlen változásnak indult, ez betudható a főváros közelségének és a kedvező infrastrukturális adottságainak. Gyökeresen átalakult mind a lakosság életvitele, mind az összetétele: agglomerációként máig meg kell küzdeni az alvóváros jelenséggel.

A több, mint harminháromezres lélekszám természetesen új kihívásokat hozott a város életébe, így nagy öröm számomra, hogy az utóbbi egy-két évben sok hosszú távú beruházás készült el: a lakihegyi kerékpárút, a Csepel-szigeti gerincút, Bölcsödék, Óvódák, vagy az új ÁJTI Óvoda, Sportcsarnok és Iskola - ezen épületek valóban élhetőbbé teszik városunkat.

Sok-sok utazás során jöttem arra rá, hogy a legtöbbet mi magunk tehetünk a környezetünkért, az egészségünkért: a szelektív hulladékgyűjtés, a közlekedés/kerékpározás, az energiaháztartás problémaköreit magunknak kell megoldani.

Bevallom, talán mert ifjú éveim jelentős részét a fővárosban töltöttem, sok-sok fiatalhoz hasonlóan én sem vettem tudomást a város színes kulturális életéről. Így ma számora öröm látni, hogy teltházas színházi előadások sora van a Pintér Tibor által alapított Sziget Színházban, nincs szabad asztal a Nemcsak Jazz Klubban, és több ezer ember látogatja a Kéktón rendezett Majálist, Halászléfőző versenyt, vagy a hagyományőrző Szabacsi Napokat.

E könyvben ezért egy sajátos logika szerint sorakoznak a képek: a csodás miklósi Dunapartról indul az Emese Park hajósaival, megpillanthatjuk az napfelkeltéket, pár különlegesebb makrofotót és számomra oyl kedves miklósi határt, majd egy olyan kép nyitja az épített kultúrát, ami felett nem hunyhatunk szemet: a 2012-es templombővítés során feltárt szabacsi őseink több száz éves hagyatékából közeledünk a jelenhez: a Százéves Tölgyfa és a Nádfedeles ház után bepillanthatunk be a Faluházba, majd az Ádám Jenő Emlékházba. Templomaink folytatják e sort, majd az adótoronnyal és a készülő M0 autópályán roboghatunk tovább a 2012-ben átadott épületekhez: a Pitypang Óvodához és az ÁJTI Sportcsarnokhoz. A régebbi szigetszentmikósi épületek fényképei után a városi rendezvények bemutatása következik, míg végül ismét egy kisdunai hajó zárja az utazást - és Önöket, hogy e könyvhöz adott kártyával kedvezményesen hajózhassanak a Kisdunán 2013-ban.

Azzal, hogy szeretném városunk legszebb arcát mutatni, remélem elérem azt a célt, ami e könyv összeállításánál megfogalmazódott bennem: ki kell használnunk azokat a lehetőségeket - legyen az turisztikai vagy kulturális - amelyeket a városunk ad nekünk.

Amennyiben pedig még Ön nem járt Szigetszentmiklóson, remélem e könyv után kedvet kap hozzá...

GG

A keményfedeles könyv mérete 200x290 mm, 106 oldal.
A könyv megrendelhető a kiadónál
info@a-tdm.hu, 06-20-949-4760

Ára: 2990 Ft (+840 Ft postaköltség)