Tizenöt kamion hónapok óta tartó folyamatos zaja, gázolajbűz és mindent elborító porfelhő a vízparton, a nádas közvetlen szomszédságában, több tízezer tonna kő a Balatonban, megborított partszakasz, tönkretett üdülőterületi utca, tiltakozó Facebook-csoport az egyik oldalon, támogató helybeliek, növekvő helyiadó-bevétel, új munkahelyek, minőségi turizmus a másikon. A 2300 lelkes dél-balatoni falucskában “az egész Balaton-térség egyik legjelentősebb, a vízisporttal kapcsolatos fejlesztése” folyik.
A szemközti Badacsonyból is szabad szemmel látható, teljesen elkészült állapotukban 460, illetve 570 méter hosszú kikötőszárak már az építési stádiumban is sokkoló látványt nyújtanak. Az óriási kikötő 300-350 hajó befogadására lesz alkalmas, és lehetővé válik, hogy akár 10-13 méter hosszú, a Balatonon már bőven a nagyobbak közé számító – több tízmilliós – hajók is kiköthessenek.
A település polgármestere úgy véli, eljött az idő, hogy Balatonfenyvesen is a minőségi turizmus felé nyissanak, ehhez azonban nem elég a Balaton, kell mögé tenni valami többletet. E többlethez egy több mint másfél évtizede alvó projektet találtak a legalkalmasabbnak (először 18 éve vetődött fel egy fenyvesi vitorlás kikötő ötlete), ez pedig vitathatatlanul nagy dobás.
De mi is épül valójában?
A tervek szerint a jövő szezonra elkészülő balatonfenyvesi SunMarine kikötőkomplexumban 320 kiemelt színvonalú és 30 csökkentett színvonalú hajóhellyel rendelkező vitorláskikötő lesz. A hajóhelyeket ellátják víz-, villany- tévé- és internet csatlakozási lehetőséggel, kikötői szolgáltatásként vitorlás oktatást (gyermekeknek is), versenyszervezést, téli tárolást, hajókarbantartást, kényelmi szolgáltatásokat nyújtanak.
A terméskőből épülő keleti móló teljes hossza 460+90 méter, koronaszélessége négy méter. Az elkészülte után az önkormányzat kezelésébe kerülő – és így bárki által látogatható – móló végén személyhajó-kikötő is lesz, ahol a Keszthely és Badacsony közötti szakaszon közlekedő személyszállító hajók is kiköthetnek. A beruházó állítása szerint a Bahart Zrt.-től rendelkezik szándéknyilatkozattal arról, hogy bekapcsolják Fenyvest a személyhajó-forgalomba. A nyugati móló is terméskőből készül, hossza 570 m, koronaszélessége ugyancsak négy méter, a parti csatlakozást 15 m hosszan lábakon álló hídszerkezet biztosítja a nádas védelmének érdekében. Mindkét móló kikötő felőli részén közforgalmú sétány lesz. A kikötő szárazföldi területének partmenti sávja „nyitva áll” a nagyközönség számára, mint Balaton-parti sétány – ahová játszótereket és vendéglátó-ipari egységeket terveznek –, ami egy gyalogos híddal összeköttetésben lesz a strand sétánnyal.
A keleti kikötőszár mellett húzódó strand partszakasza valamelyest rövidül, de a móló és a part csatlakozásánál homokos parttal és alacsony vízszinttel lidót alakítanak ki elsősorban a gyerekek számára. A partvonal továbbra is végig sétálható lesz a Rigó-árok torkolatáig.
A kikötőben a legalacsonyabb szabályozási vízszintnél is 2,2 méteres vízmélységet biztosítanak. Az önkormányzat kezelésébe adott keleti mólóból kiindulva kialakítanak egy 30 hajó kikötésére alkalmas úszómólót, amit szintén átadnak az önkormányzatnak. A kikötő területe a hullámvédő gát területével együtt az magyar állam tulajdona marad. Az Előny Kft. az államtól bérli 15 évre, ami meghosszabbítható. Tehát eladás nem jöhet szóba, legfeljebb a tartós bérletbe/használatba adás.
Szolgálna egy újdonsággal is a gigakikötő: a tavon eddig nem látott kikötői úszóházakat is lehetne bérelni, ezeket a beruházó azoknak ajánlja, akik hajózni nem akarnak, de mégis fontos a vízközeli élmény. A hajók módjára a hajók „helyén” úszó nyaralók engedélyeztetése és finanszírozási megoldása még folyamatban van, csak a középtávú terv tartalmazza, az üzleti terv nem – tudtuk meg a beruházó társaságtól. A kikötőhöz hozzácsapnak egy 22 szobás, háromcsillagos csillagos hotelt, ami biztosítja a kikötővendégek szociális infrastruktúráját is.
Forrás: hvg.hu (Molnár Csaba, Fekete Norbert)
Fenyvesi Újság
Videó (hvgonline):
<iframe width="360" height="203" src="https://www.youtube.com/embed/AlHmI9qJWZk?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>