Breuer Marcel a század közepén Párizsban, New Yorkban és Washingtonban épült modern épületeiről ismert. A Bauhaus hallgatója, majd tanára a massachusettsi Cape Codban töltötte nyarait egy kevésbé ismert, szerény, saját tervezésű házikóban. Az 1949-ben készült rezidencia messze a világ zajától helyezkedik el.
A Cape Cod Modern House Trust (CCMHT), egy helyi műemlékvédelmi csoport a héten megkongatta a vészharangot, hogy Marcel Breuer magánháza a massachusettsi Wellfleetben lebontásra kerülhet, hacsak nem gyűjtenek össze elegendő pénzt a megmentésére a most indított kampány kerekében.
Jelenleg a CCMHT szerződésben áll, hogy 2024 tavaszán megvásárolja a nyaralót Tomas Breuertől, Marcel fiától, így az fennmaradhat a jövő számára, áll a sajtóközleményben. De a csoportnak csak valamivel kevesebb, mint egy éve van arra, hogy összegyűjtse az alapokat, hogy megmentse ezt a kulturális gyöngyszemet az ingatlan megvásárlásával és az otthon helyreállításával, Breuer eredeti tervének megőrzésével, valamint újraindításával a tanulás, a kreativitás és a nyilvános hozzáférés helyszíneként. A 2 millió dolláros vételárból legalább 1,4 millió dollár előteremtéséhez adományokra van szükség, a CCMHT pedig hitelt venne fel fennmaradó vételár finanszírozására.
Breuer nyaralójában, Wellfleetben a néhai építész könyvei, bútorai, művészeti tárgyai és fényképei is megtalálhatók. Gyakorlatilag Breuer életének emlékháza.
A Breuer család otthonában gyakran megfordult Aline és Eero Saarinen, Florence Knoll, Alexander Calder, Walter Gropius, Saul Steinberg, Xanti Schawinsky, Bernard Rudovsky és sok más legendás művész és tervező. Breuer életének szinte minden nyarát ott töltötte egészen 1981-ben bekövetkezett haláláig. Gyakrabban volt ott, mint New Yorkban, Cambridge-ben, New Canaanban vagy Párizsban. Ezért van ott eltemetve ő is, a felesége és két további családtagja is.
Breuer kis háza több okból is történelmi jelentőségű azon kívül, hogy itt található a mester végső nyughelye. Breuert igazán érdekelte a Cape helyi, népies építészete, osztrigakunyhói és a fedett hidak. Ez a nyaraló volt az első alkalom, hogy kidolgozta a „Long House” néven ismertté vált épületet, amely alapvetően egy gólyalábas hosszú ház. Ez egy új-angliai kabin, amely modern európai dizájnnal ötvöződik. 1961-ben az épületet egy művészeti stúdióval, majd 1968-ban egy kis lakással és egy sötétkamrával bővítették ki fia, Tomas számára.
Noha leromlott állapotban van, az otthon szinte minden eredeti bútorát tartalmazza, beleértve az egyedi asztalokat, kanapékat és a házhoz tervezett, kézzel szőtt szőnyegeket. Számos műalkotást is tartalmaz, amelyeket a Bauhaus öregdiákjai, Paul Klee, Josef Albers és Herbert Bayer terveztek.
Breuer eredeti épülete 5000 dollár alatti teljes költségvetéssel nagyon egyszerű és pragmatikus volt. Villany nem volt benne, bordázott rétegelt lemezből készültek falai. A berendezés egy piknikasztalból, téglatömb oldalasztalokból és padlóra fektetett matracokból állt. Az évek alatt Breuer a házat laboratóriumnak használta az új ötletei számára. A falakat többször újrafestették különböző színekkel a különböző hatások kipróbálásához, majd idővel elkészítették az ébenfoltos tölgy padlót és a nyír rétegelt lemez mennyezetet.
Marcel Breuer a 20. század egyik legjelentősebb modernista építésze és bútortervezője volt. 1968-ban AIA Aranyéremmel tüntették ki. Több mint 100 épületet tervezett az Egyesült Államokban, köztük a New York-i Whitney Museum of American Art-ot, amelyet a közelmúltban eladtak a Sotheby's aukciósháznak.
Az épület megmentésével a magyar építészettörténet fontos emléke menekülne meg.
Képek: Marta Kuzma