Két kiváló iskola példáján keresztül láthatjuk, hogy az ódon épületek átalakítása könnyedén megvalósítható VELUX tetőtéri ablakokkal, tanulmányok pedig azt bizonyítják, hogy mindez számos további előnnyel jár az egész ország számára.
A nyári szünidő vége nem mindenhol jelenti azt, hogy a napfénynek és a friss levegőnek is búcsút kell mondaniuk a diákoknak: a techelsbergi és az obermühlbachi általános iskola kibővített tetőtérben kialakított osztálytermek segítségével mutatta meg, hogyan lehet optimális környezetet létrehozni a tanuláshoz.
Kapcsolatban a külvilággal
A tantermek mélyére is természetes fényt csempésző tetőtéri ablakoknak köszönhetően véget érhet az ódon, komor iskolák kora. A tetőtéri ablakok beépítésével felújított iskolaépületek példája azt mutatja, hogy 55 százalékkal kevesebb mesterséges világításra van szükség az ideális fényviszonyok megteremtéséhez; a természetes fény emellett – különösen a gyerekek számára – igazi energiaforrás, a már említett teljesítményjavulás mellett pozitívan hat a hangulatra és az egészségre is.
Bizonyított tény, hogy a diákok teljesítőképességét nagyban befolyásolja a megfelelő méretű és elhelyezkedésű ablakfelület: a Pierre és Marie Curie Egyetem és az INSERM Kutató- és Fejlesztőintézet egész Európára kiterjesztett tanulmányában 54 iskolát vizsgált meg. A 2387 diák bevonásával elvégzett kísérlet kimutatta, hogy a matematikai és logikai teszteknél azok a tanulók értek el jobb eredményt, akiknek az osztályterme elegendő természetes fényt kapott, illetve minél közvetlenebb kapcsolatban volt a külvilággal. Ehhez optimális megoldást kínálnak a VELUX tetőtéri ablakok, amelyek magas fényáteresztő képességük és nagyméretű bevilágítófelületük mellett is kiváló hőszigetelő képességgel rendelkeznek, köszönhetően a háromrétegű üvegezésnek és a minőségi kivitelezésnek.
Egy másik elgondolkodtató felmérés – a Fraunhofer Épületfizikai Intézet felmérése – azt mutatja, hogy a tantermek megfelelő klímája is nagyban befolyásolja a gyermekek kognitív képességeit. Prof. Dr. Gunnar Grün csapata megállapította, hogy egy teremben a megfelelő klíma megteremtésével átlagosan csaknem 3 százalékos teljesítményjavulás érhető el, de ez akár 15 százalékos is lehet, miközben egy további kísérletből az derült ki, hogy csökkent a hiányzók aránya is. A megfelelő klíma és szellőzés biztosítása tehát kiemelten fontos, mindezt gombnyomásra, vagy akár automatikusan lehetővé teszik a VELUX programozható elektromos rendszerek, így könnyedén, kényelmesen alakítható ki és fenntartható az egészséges beltéri környezet.
Ahol a tanulás öröm
E két iskola mindebben jó példával jár elöl: a techelsbergi és az obermühlbachi intézményekben olyan környezetet teremtettek a diákoknak, amelyben jól érzik magukat és a tanulás örömöt okoz számukra.
A techelsbergi elemi iskolának komoly múltja van, az épület egy része 1813-ban épült. Már ekkor figyeltek arra, hogy olyan helyre kerüljön az intézmény, ahonnan minden oldalról elegendő levegőt és fényt kaphat. Az iskolában már a kezdetektől fogva támogatott érték volt a kreativitás és a sport iránti lelkesedés, kibontakozás. A legutóbbi felújításnál a tetőtérben két új osztálytermet alakítottak ki, a tetőtéri ablakoknak köszönhetően ideális fényviszonyokkal is támogatva a tanulást és a személyiségfejlesztést. A nyári túlmelegedés megakadályozására VELUX külső hővédő rolót helyeztek el, és a tetőtéri ablakokat rendszeres átszellőztetésre is használják.
Obermühlbachban ugyancsak az örömteli tanulás a legfontosabb szempont. Az eleve otthonos kialakítású iskolaépületet nemrég továbbfejlesztették: akadálymentes liftet építettek be, megtoldották a tornatermet, emellett a tetőteret egyetlen nagy osztályteremmé alakították át. Az intézmény igazgatója, Silvia Torta is megerősítette: az itt beépített tetőtéri ablakoknak köszönhetően nemcsak a friss levegő biztosított, de a megfelelő mennyiségű természetes fény is, hiszen csak különösen sötét napokon kell felkapcsolniuk a lámpát.
Gazdasági „iskolapélda”
A gyerekek egy átlagos nap 70 százalékát töltik belső terekben és nagyjából 20 százalékát az iskolákban, így különösen fontos, hogy azt egészséges, motiváló környezetben tegyék, amihez elengedhetetlenek a megfelelő fényviszonyok, a friss levegő, a jó beltéri klíma.
Mindennek hatásai nem állnak meg az iskolánál: tágabb kontextusban több tanulmány – például Hanushek és Ludger Wößmann 2012-es vizsgálata – is igazolta, hogy egy ország iskolai teljesítménye és gazdasági növekedése között összefüggés van, tehát ilyen szempontból nemzeti érdek, hogy a gyerekek megfelelő mennyiségű természetes fényben és jól szellőztetett termekben tanuljanak.
További információ: Velux.hu
(x)