d.adel | 2018.02.20
Természetes fény, friss levegő és kellemes környezet az iskolában – mindez nem csak a diákok egészségének és jó kedélyének megőrzését szolgálja: a tanulók teljesítménye is bizonyítottan sokat javul, ha optimális légkörben dolgozhatnak.

Két kiváló iskola példáján keresztül láthatjuk, hogy az ódon épületek átalakítása könnyedén megvalósítható VELUX tetőtéri ablakokkal, tanulmányok pedig azt bizonyítják, hogy mindez számos további előnnyel jár az egész ország számára.

A nyári szünidő vége nem mindenhol jelenti azt, hogy a napfénynek és a friss levegőnek is búcsút kell mondaniuk a diákoknak: a techelsbergi és az obermühlbachi általános iskola kibővített tetőtérben kialakított osztálytermek segítségével mutatta meg, hogyan lehet optimális környezetet létrehozni a tanuláshoz.

Kapcsolatban a külvilággal

A tantermek mélyére is természetes fényt csempésző tetőtéri ablakoknak köszönhetően véget érhet az ódon, komor iskolák kora. A tetőtéri ablakok beépítésével felújított iskolaépületek példája azt mutatja, hogy 55 százalékkal kevesebb mesterséges világításra van szükség az ideális fényviszonyok megteremtéséhez; a természetes fény emellett – különösen a gyerekek számára – igazi energiaforrás, a már említett teljesítményjavulás mellett pozitívan hat a hangulatra és az egészségre is.

Bizonyított tény, hogy a diákok teljesítőképességét nagyban befolyásolja a megfelelő méretű és elhelyezkedésű ablakfelület: a Pierre és Marie Curie Egyetem és az INSERM Kutató- és Fejlesztőintézet egész Európára kiterjesztett tanulmányában 54 iskolát vizsgált meg. A 2387 diák bevonásával elvégzett kísérlet kimutatta, hogy a matematikai és logikai teszteknél azok a tanulók értek el jobb eredményt, akiknek az osztályterme elegendő természetes fényt kapott, illetve minél közvetlenebb kapcsolatban volt a külvilággal. Ehhez optimális megoldást kínálnak a VELUX tetőtéri ablakok, amelyek magas fényáteresztő képességük és nagyméretű bevilágítófelületük mellett is kiváló hőszigetelő képességgel rendelkeznek, köszönhetően a háromrétegű üvegezésnek és a minőségi kivitelezésnek.

Egy másik elgondolkodtató felmérés – a Fraunhofer Épületfizikai Intézet felmérése – azt mutatja, hogy a tantermek megfelelő klímája is nagyban befolyásolja a gyermekek kognitív képességeit. Prof. Dr. Gunnar Grün csapata megállapította, hogy egy teremben a megfelelő klíma megteremtésével átlagosan csaknem 3 százalékos teljesítményjavulás érhető el, de ez akár 15 százalékos is lehet, miközben egy további kísérletből az derült ki, hogy csökkent a hiányzók aránya is. A megfelelő klíma és szellőzés biztosítása tehát kiemelten fontos, mindezt gombnyomásra, vagy akár automatikusan lehetővé teszik a VELUX programozható elektromos rendszerek, így könnyedén, kényelmesen alakítható ki és fenntartható az egészséges beltéri környezet.

Ahol a tanulás öröm

E két iskola mindebben jó példával jár elöl: a techelsbergi és az obermühlbachi intézményekben olyan környezetet teremtettek a diákoknak, amelyben jól érzik magukat és a tanulás örömöt okoz számukra.

A techelsbergi elemi iskolának komoly múltja van, az épület egy része 1813-ban épült. Már ekkor figyeltek arra, hogy olyan helyre kerüljön az intézmény, ahonnan minden oldalról elegendő levegőt és fényt kaphat. Az iskolában már a kezdetektől fogva támogatott érték volt a kreativitás és a sport iránti lelkesedés, kibontakozás. A legutóbbi felújításnál a tetőtérben két új osztálytermet alakítottak ki, a tetőtéri ablakoknak köszönhetően ideális fényviszonyokkal is támogatva a tanulást és a személyiségfejlesztést. A nyári túlmelegedés megakadályozására VELUX külső hővédő rolót helyeztek el, és a tetőtéri ablakokat rendszeres átszellőztetésre is használják.

Obermühlbachban ugyancsak az örömteli tanulás a legfontosabb szempont. Az eleve otthonos kialakítású iskolaépületet nemrég továbbfejlesztették: akadálymentes liftet építettek be, megtoldották a tornatermet, emellett a tetőteret egyetlen nagy osztályteremmé alakították át. Az intézmény igazgatója, Silvia Torta is megerősítette: az itt beépített tetőtéri ablakoknak köszönhetően nemcsak a friss levegő biztosított, de a megfelelő mennyiségű természetes fény is, hiszen csak különösen sötét napokon kell felkapcsolniuk a lámpát.

Gazdasági „iskolapélda”

A gyerekek egy átlagos nap 70 százalékát töltik belső terekben és nagyjából 20 százalékát az iskolákban, így különösen fontos, hogy azt egészséges, motiváló környezetben tegyék, amihez elengedhetetlenek a megfelelő fényviszonyok, a friss levegő, a jó beltéri klíma.

Mindennek hatásai nem állnak meg az iskolánál: tágabb kontextusban több tanulmány – például Hanushek és Ludger Wößmann 2012-es vizsgálata – is igazolta, hogy egy ország iskolai teljesítménye és gazdasági növekedése között összefüggés van, tehát ilyen szempontból nemzeti érdek, hogy a gyerekek megfelelő mennyiségű természetes fényben és jól szellőztetett termekben tanuljanak.

További információ: Velux.hu

(x)

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások