épületek

Az Eiffel Műhelyház a világjárvány ellenére háttérmunkákkal üzemel

Tervező: Marosi Miklós (KÖZTI)


Java | 2020.12.07

A MÁV Északi Járműjavítója új funkciókkal, pazar térélménnyel áll az operakultúra iránt elkötelezettek rendelkezésére, segítve azt a sokrétű munkát, amelyet kényszerűen több helyszínen szétszórva próbált a Magyar Állami Operaház és az Erkel színház megvalósítani. Közismert, hogy az épület egy 22 ezer négyzetméteres, tekintélyes fémszerkezetet rejt.

Belépve az Eiffel Műhelyház grandiózus épületébe kissé meglepő módon egy gőzmozdony fogad minket. Ez az Orient Expressz egyik kocsija, mely mögött egy hangulatos étkezővagon hívogat kávézásra. A vonat jelenléte persze nem véletlen, hiszen a Közlekedési Múzeum is ide költözött. A 327-es Mozdonycsarnok utal az épület egykori funkciójára. Ez a hely valamikor Európa egyik legkomolyabb vasúti műhelye volt. A vonatok helyét kiszorították most a díszletek, jelmezek, valamint az opera- és balettelőadások próbatermei. Később itt majd nívós operaelőadásokra is számíthatunk.

Az Oláh Gusztáv festőterem (Szcenika) 1 300 négyzetméterén az aktuális díszletek készülnek. A Szcenikán csaknem 50 fő dolgozik. Az óriásraktárban hihetetlen mennyiségű jelmez áll pontos sorrendben, melyek híres előadásokról mesélnek. Összesen 9 műhelyben folynak előkészítő munkálatok. Láttuk, hogyan dolgoznak a Szcenikán, ahol épp a Párizs lángjai című balett produkció díszletének oldaltakaróit festették éppen, de az Eiffel Műhelyház előtti karácsonyfa díszeit is itt festették. Izgalmas élmény a lakatosműhely és a kellékraktár titkaiba belesni, mivel a kellékek hangulati elemei teszik a színpadi művet azzá, ami a nézőket elrepíti egy másik történelmi korba. 

A Feketeházy János hídépítő mérnök tervezte öthajós gőzmozdonyszerelő csarnok 214 méter hosszú, 96 méter széles, szegecselt acélszerkezetével egykor igazi építészeti bravúr volt. Marosi Miklós építésznek (Középülettervező Zrt.) elsődleges feladata volt a műhelyek egy helyre koncentrálása, amely az épületátadás óta sikerrel veszi az akadályokat!

 A járvány elmúltával az épület látogatóközpontként is funkcionál majd, s az érdeklődők csoportos vezetéseken ismerkedhetnek meg a Járműjavító történetével, de akár a jelmez- vagy a díszlettervezők munkájával is, sőt a próbafolyamatokba is beleshetnek. A színházi előadásokra is ekkor kerülhet majd sor.

Forrás: We Love Budapest

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár




Építési megoldások