*_deleted_*_Demeter Kornél | 2012.08.19
Ritkán kap az ember olyan megbízást, ahol nem egy komplett ház látványtervét kell elkészíteni, hanem egy régit kell virtuálisan felújítani. Az pedig még ritkább, amikor népi motívumokkal kell ellátni egy régi parasztház homlokzatát, mindezt „természetesen” úgy, hogy a ház előtt lévő növények érintetlenek maradjanak a látványterven.

A Megrendelő szeretett volna egy régi házat megvásárolni, de csak abban az esetben, ha a terve biztosan úgy mutat majd, ahogyan megálmodta. Kimondottan örültem a megbízásnak, ritkán adódik ugyanis az embernek lehetősége arra, hogy a napi rutintól elszakadva valami igazán kreatívat alkosson.

A megbízás

A megbízás egyszerűnek és világosnak hangzik: Legyen a ház homlokzata barackvirágszínű, a lábazat pontos típusa adott volt, valamint a mellékletben kapott népi motívum kerüljön fel az ablakok közé. Mindezt a csatolt képbe kell illeszteni. Nem mellékes, hogy a munka 2 nap alatt készüljön el.

Azonnal világossá vált, hogy ez egy olyan látványterv lesz, amihez modellezni alig kell majd, hiszen a munka legnagyobb részét – tekintve hogy egy állóképbe kell beilleszteni – képszerkesztő programmal kell majd végezni. Első fázisként tegyük átlátszóvá a falat a képen, hogy majd be tudjuk illeszteni az újat. Ehhez az általam ismert programok közül a Photoshop tűnt a legjobb választásnak, az átlátszósági maszkot ugyanis az tudja a legszebben kezelni.

A munka

Miután megrajzoltuk az átlátszósági maszkot, már „csak” az új homlokzatot kellett elkészíteni. A minél élethűbb megjelenítésért azonban az új homlokzaton hasonló árnyéknak kell lennie, mint az eredetin. Ehhez az árnyékot vető fákat is le kellett modellezni. Ez igazán egyszerű volt, csupán referenciaképként behúztam a kapott fotót az Anim8or nevű programba, és nagyjából körberajzoltam a fákat. Mivel a rendernél soft árnyékot használunk, nem volt fontos teljesen részletes modellt készíteni. Azért az Anim8ort választottam erre a feladatra, mert az egyszerű modellek elkészítésében verhetetlen, a drága programoknál sokkal egyszerűbben és gyorsabban megy vele a munka.

Ahhoz természetesen, hogy az új falon a fák ne látsszanak, csak az árnyékok, teljesen átlátszóvá kellett tennem őket, azt azonban meg kellett adni a modelleknek, hogy vessenek árnyékot. Ezt már a Cinema 4D nevű programra bíztam, az árnyékok kezelésében ugyanis rendkívül korrektül teljesít, és viszonylag gyorsan is renderel. Először napszimulációt alkalmaztam, de hiába okos program a C4D, mégsem sikerült az eredetihez hasonló árnyékokat előállítani. Noha a cél elsősorban az volt az árnyékokkal, hogy jobban passzoljon az új homlokzat a környezetbe, mégis megpróbáltam hasonlót készíteni, mint az eredeti képen. Ezt csak fake fényekkel lehetett megoldani, ami sajnos látszik is a végeredményen, de a célnak így is megfelel.

A vakolat struktúráját saját nagy felbontású bump mappinggel végeztem, ez adta a legszebb eredményt. Elvileg a népi motívumokat később is a képre lehetett volna szerkeszteni, de azt akartam, hogy a vakolat struktúrája meglátsszon azokon is, ezáltal élethűbb képet kapjunk. Ezért a fal modelljére textúraként húztam rá a vakolat színét és a mintákat. A Cinema 4D körülbelül 5 perc alatt végzett a kép kiszámolásával, árnyékokkal, textúrákkal, bump mappinggel együtt.

Ezután már csak az volt hátra, hogy az eredeti képre ráillesszem az új homlokzatot, és – mivel korábban a falat már átlátszóvá tettük – az új vakolat szépen átvette a régi helyét. A 2D utómunkára már nem Photoshopot használtam, hanem Photofiltre-t, ugyanis az egyszerűbb képszerkesztési munkák lényegesen gyorsabban elvégezhetők vele, tekintve, hogy jobban kéz alá vannak téve a különböző módosítók.

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások