hír épületek Nanshan Kulturális- és Sportközpont és Művészeti Múzeum Zoboki és Demeter Építésziroda

Kínában a Nanshan Kulturális Központ különleges akusztikájú zenetermét is felavatták Zobokiék


Java | 2014.10.22
Megnyílt a Zoboki-Demeter Építésziroda tervei alapján készült Nanshan Kulturális- és Sportközpont és Művészeti Múzeum a kínai Sencsenben. A kulturális intézmények sorában is kiemelkedő, helyi operaházként funkcionáló zeneterem különleges technológiájának köszönhetően a világon egyedülálló akusztikát képvisel.

A múlt század első felében is egy kiváló magyar építész, Hudec László határozta meg Sanghaj arculatát, s szemmel láthatóan ez a "tradíció" tovább él, s ma ugyanezt teszi a Zoboki-Demeter és Társai Építésziroda. 2007-ben Liu polgármester és Sencsen elöljárói Budapesten jártak, a Művészetek Palotájában, melynek építészeti és technológiai színvonala olyan mély benyomást gyakoroltak rájuk, hogy meghívták Sencsenbe a MüPa tervezőit. Az építészet mellett köztudottan komolyzenével is foglalkozó Zoboki Gábort és az építészeti tanulmányait a Yale és a Berkeley egyetemeket elvégző Demeter Nórát először belsőépítészeti tanácsadóként kérték fel a Nanshan Kulturális Központ tervezéséhez. Alkotói elhivatottságuk miatt azonban szakértőkből villámgyorsan tervezők, majd az összes mérnöki tevékenységet is összefogó generáltervezők lettek. Azért is hatalmas elismerés ez, mert az ilyen munkákért óriási küzdelem folyik. Kína „New Yorkjában”, Sencsenben is gyakran megfordultak a nyugati világ sztárépítészei. Nem véletlenül: az itt felépült kínai tőzsdét Herzog & de Meuron tervezte, a repteret Fuksas építette, Steven Holl egyik legszebb munkája a város tengerpartján áll, a szomszédos tartományban pedig a londoni sztárépítész, Zaha Hadid tervezett operaházat. A kínai város vezetői azonban nagyra értékelték a magyar építészek állhatatosságát és szakmai alázatát.

„Minden szerencselovag két nap alatt akarja meghódítani az arab térségeket és Kínát, mi viszont nem azon gondolkodtunk, hogy eladunk egy terméket, és másfél óra múlva már integetünk a repülőtéren, hanem napi 8-10 órás munkával gyakran heteket töltöttünk a legapróbb részletekig menő alapossággal egyeztetve a kiviteli terveket a három kínai társirodával.” – mondta Zoboki Gábor a tervezési folyamatról.
A budapesti MüPához hasonló a Kulturális Központ részeként egy kortárs művészeti múzeum is felépült. Ennek belsőépítészeti és homlokzati terveit is a magyar iroda dolgozta ki, emellett részt vett a kulturális intézményekhez csatlakozó uszoda és sportcsarnok kialakításában is. Az együttest egy szabadtéri színpad és egy már meglévő könyvtár zárja.

Multiakusztikus színházterem született

"Az emberséges építészetnek Kínában nem a túlzó épület-csodákról, hanem az emberek tiszteletéről kell szólnia.” Zoboki Gábor

„A legnagyobb kihívás az volt, hogy miként lehet egy tizenhatmilliós ázsiai metropoliszban olyan helyet létrehozni, amely emberközeli, és a nézők és a művészek is hamar otthonosan érzik magukat benne. A zene mindenek feletti bensőséges hangulatára, feltöltésére van itt szükség. A meggyőződést tettek követték. Ezért a magyar tervezők meggyőzték a sencseni vezetőket, hogy a 3000 fős előadóterem helyett inkább egy 1400 fő befogadóképességű, akusztikai szempontból sokat tudó termet érdemes építeni. A mikrofonok és a mesterséges hangosítás korában különleges élményt ad, ha egy teremben ugyanúgy élvezhető egy zenekari mű, mint egy kamaradarab a maga intimitásával. Ez már a MüPában is ragyogóan érvényesül, köszönhető a magyar építészekkel dolgozó, párizsi Federico Cruz Barney irodájának is. Külön építészeti és akusztikai bravúrt jelentett a süllyeszthető mennyezeti elemek megtervezése, melyek segítségével és az előszínpad technológiai gazdagságával többféle produkciót tud befogadni ugyanaz a tér.  A dinamikusan hullámzó karzatok rendszere és a vastag tömörfa burkolat pedig a terembe lépő nézőknek és művészeknek egyaránt egyedülálló vizuális élményt nyújt. Az így elkészült termet, amely Kína egyik legjobb adottságú színházterme lett, a Royal Liverpool Philharmonic Orchestra avatta fel.”

Zoboki Gábor a meggyőzés erejével a zene meghatározó, elementáris élményét adta ezzel a világon páratlan akusztikájú színházteremmel a kinaiaknak


Megbízó: Városi Építési Hivatal, Shenzhen
Generáltervező: Zoboki, Demeter és Társai Építésziroda
Vezető tervezők: Zoboki Gábor DLA habil. és Demeter Nóra DLA
Projekt építészek: Silvester Csaba, Turi Zoltán, Országh István
Építészek: Szatmári Gábor, Rózsás László, Erőss János, Böhler Péter, Hess Nóra, Finta Endre, Rajnai Csaba, Borzák Richárd, Kakas László, Tolnai Linda, Leits Miklós, Reppert Béla, Savanyú Adrián,b Jancsó Krisztián, Szokolay Béla, Halmosi Erik, Kovács Eszter
Színháztechnológia: Strack Lőrinc
Akusztika: Federico Cruz Barney (Studio DAP)
Statika: Földvári Gábor (Földvári Mérnökiroda), Szabó András (System Steel Kft.)
Gépészet: Kálmán Zsolt (Kálmán és Társai Épületgépész Tervműhely), Bukovics János (G+B Plan)
Épületvillamosság: Rajkai Ferenc (Hungaroproject Mérnökiroda)
Környezettervezés: Bogner Zsuzsa
Kínai Partnereink: Zeng Tao(CCDI), Zhang Zhenzhou(CCDI), Bao Ying Dan(SEDI), Mei Xiang Yang(SEDI)

Forrás: sajtóközlemény
Fotók: Zerocom ügynökség

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár




Építési megoldások